Grunnleggende tolkningsmetoder av undergrunnsdata (GEO220)

Emnet gir en innføring i teknikker for brønn- og seismiske undersøkelser for leting etter energi og geologisk lagring. Spesiell fokus er gitt til geologien på den norske kontinentalsokkelen.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

GEO220

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Engelsk

Innhold

NB! Dette er et valgemne og dersom det er færre enn 10 studenter oppmeldt pr. 20.august for høstsemesteret kan dette medføre at emnet ikke tilbys.

  • Introduksjon av programvare for undergrunnstolkning
  • Introduksjon til undergrunnsgeologi på norsk sokkel
  • Seimisk og brønndata tolkning
  • Syntetisk seismogram
  • Grunnleggende kartlegging av reservoarer
  • Utvikling av resultater for rapport og presentasjon

Merk: Et todagers intensivt programvarekurs(f.eks. Petrel) vil bli tilbudt ved semesterstart. Det er sterkt anbefalt å delta på dette, ettersom alle videre aktiviteter i emnet vil basere seg på denne programvaren.

Læringsutbytte

Dette emnet vil legge vekt på de anvendelige aspekter av konsepter, som er mer detaljert dekket i andre grunnleggende petroleumsgeologiemner gjennom bruk av petroleums-arbeidsstasjon og programvare.

Kunnskaper:

  • Grunnleggende bakgrunn om hvordan bygge en undergrunns 3D-modell.
  • Kunnskap om grunnleggende brønn-korrelasjon av geologiske tidsintervaller i et sedimentært basseng.
  • Kunnskap om den geologiske betydningen av undergrunnskart og betydningen av energi-leting og produksjon og geologisk lagring.

Ferdigheter:

  • Være i stand til å bygge en undergrunnsmodell med ledende verktøy.
  • Være i stand til å integrere geologiske og geofysiske data for å bygge en undergrunnsmodell.
  • Være i stand til å binde sammen brønn og seismiske data ved å bruke tid-dyp kurver og syntetiske seismogrammer.
  • Være i stand til å lage presentajoner som gir en oversikt over en geologisk modell og dens betydning for definisjonen av prospekter for hydrokarbon-utforskning og produksjon.

Generell kompetanse:

  • Oppnå grunnleggende ferdigheter for integrering av gefysiske og geologiske undergrunns-data, og forstå deres betydning for andre ingeniøraktiviteter som boring og reservoar.
  • Kunne formidle og lage tekniske presentasjoner.

Forkunnskapskrav

Et av følgende alternativer:
GEO100 Jord, energi og klima, GEO210 Strukturgeologi, PET110 Geofysikk og brønnlogging
GEO100 Jord, energi og klima, GEO130 Geofysikk, GEO210 Strukturgeologi

Anbefalte forkunnskaper

Det er anbefalt å ha kunnskap om generell geologi, petroleumsgeologi, sedimentologi og stratigrafi, strukturell geologi og geofysikk

Eksamen / vurdering

Mappe, muntlig presentasjon og skriftlig eksamen

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Mappe 40/100 Bokstavkarakterer
Muntlige presentasjoner (2) 40/100 20 Minutter Bokstavkarakterer Power-point
Skriftlig eksamen 20/100 2 Timer Bokstavkarakterer Alle

Emnet har en løpende vurderingsform med en avsluttende eksamen. Alle vurderingsdelene må være bestått for å oppnå karakter i emnet. Det er ikke kontinuasjonsmuligheter for presentasjonene eller mappe. Kontinuasjonseksamen tilbys påfølgende semester for studenter som ikke består eksamen. Dette er siste året GEO220 tilbys og derfor har studenter som ikke består ikke noen mulighet å ta faget på ny.

Fagperson(er)

Faglærer:

Lothar Schulte

Faglærer:

Xiaoan Zhong

Studieprogramleder:

Lisa Jean Watson

Studiekoordinator:

Karina Sanni

Arbeidsformer

Deltagelse i undervisningen er sterkt anbefalt da det kreves trening i dataferdigheter og anvendelse av konsepter i laboratoriet.

4 timer teori med introduksjon til dataprogrammer, og minst 4 timer praktisk laboratoriearbeid pr. uke for å arbeide med prosjektet.

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Grunnleggende tolkingsmetoder av undergrunnsdata (BPG140_1) 5

Åpent for

Geovitenskap og energiressurser - bachelor i ingeniørfag
Enkeltemner ved Det teknisk-naturvitenskaplige fakultet
Utveksling ved Det teknisk- naturvitenskapelige fakultet

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto