Investeringsanalyse (IND500)
Emnet gir en gjennomgang av lønnsomhetsanalyser for investeringsprosjekter, porteføljeanalyse, kapitalkostnad, og prosesser for styring av usikkerhet i prosjekt.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024. Merk at det kan komme endringer.
Fakta
Emnekode
IND500
Versjon
1
Vekting (Sp)
5
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Engelsk
Timeplan
Innhold
Emnet gir en gjennomgang av lønnsomhetsanalyser for investeringsprosjekter, porteføljeanalyse, kapitalkostnad, og prosesser for styring av usikkerhet i prosjekt.
Læringsutbytte
Etter å ha tatt dette emnet skal studenten bl.a. kunne:
- Beregne nåverdi for ulike typer investerinsprosjekter.
- Forstå effekter av beslutningstakeres holdning til risiko på investeringsbeslutninger.
- Beregne avkastningskrav til investeringer på basis av kapitalverdimodellen.
- Identifisere og beskrive realopsjoner i investeringsprosjekter.
- Bruke beslutningstre til å analysere investeringsprosjekter med usikkerhet og fleksibilitet.
- Foreta sensitivitets- og Monte Carlo-analyser på investeringsprosjekter.
- Forstå avveininger og mulige konsekvenser av finansieringsform for investeringer.
Forkunnskapskrav
Ingen
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
En skriftlig prøve | 1/1 | 3 Timer | Bokstavkarakterer | Enkel kalkulator |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Obligatorisk innleveringsoppgave
Studenten må ha fått godkjent en obligatorisk innleveringsoppgave for å kunne ta eksamen. Dersom oppgaven ikke blir godkjent kan ikke studenten ta eksamen.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Erlendur Ingi JonssonInstituttleder:
Tore MarkesetArbeidsformer
Ca. 3 timer forelesninger pr uke og frivillige oppgaver. Forelesningene er på engelsk.
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Investeringsanalyse (MIN100_1) | 5 |
Åpent for
Masterstudenter ved Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet og Handelshøgskolen ved UiS.
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.