Studere matematikkundervisning (MGL3122)
Emnet fokuserer på matematikkundervisning og elevers læring i matematikk. Gjennom emnet får studentene som deltakere i et forskningsprosjekt innta et forskerblikk på matematikkundervisning og læring i matematikk.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MGL3122
Versjon
1
Vekting (Sp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter kurset skal studenten:
- ha inngående kunnskap om metoder for å studere matematikkundervisning
- ha avansert kunnskap om ulike teorier om matematikkundervisning
Ferdigheter
Etter kurset skal studenten:
- kunne anvende teorier om matematikkundervisning som deltakere i et forskningsprosjekt
- kunne samle inn, bearbeide og analysere data for å undersøke relevante problemstillinger knyttet til læring og undervisning i matematikk
- kunne utarbeide og begrunne et metodologisk og praktisk metodisk grunnlag for et selvstendig masterprosjekt
- kunne bruke relevante forskningsmetoder og redskaper, samt teoretiske rammeverk på en selvstendig måte
Generell kompetanse
Etter kurset skal studenten:
- kunne analysere relevante problemstillinger knyttet til matematikkdidaktikk som fagområde og forskningsfelt samt arbeid som matematikklærer
- ha inngående kjennskap til forskningsprosessen i gjennomføringen av kvalitative og kvantitative undersøkelser
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Muntlig prøve/presentasjon og individuelt paper
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Muntlig prøve/presentasjon | 1/2 | 30 Minutter | Bokstavkarakterer | |
Individuell oppgave | 1/2 | Bokstavkarakterer |
Omfang på oppgaven er maksimalt 6000 ord, inkludert referanser. Studentene gjennomfører et forskningsprosjekt som strekker seg gjennom hele semesteret og oppgaven er en del av dette prosjektet.Den muntlige prøven/presentasjonen er på inntil 30 minutter.Begge vurderingene må være bestått for å få karakter i emnet. Karakteren på oppgaven og muntlig eksamen teller begge 50% av totalkarakteren i emnet.Studenter har ikke krav på nye veiledningstimer ved nytt eksamensforsøk/nytt opptak.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Praktisk arbeid i tilslutning til forskningsprosjektet er obligatorisk (dette omfatter innsamling av data og transkripsjon).
Presentasjon og diskusjon av oppgave knyttet til forskningsprosjekt er obligatorisk. Det er obligatorisk frammøte på framlegg/presentasjoner
Alle arbeidskrav må være godkjent for å gå opp til eksamen. Studenter som får et eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form.
Fagperson(er)
Faglærer:
Eva-Maria ReichFaglærer:
Raymond BjulandFaglærer:
Janne FauskangerStudiekoordinator:
Karen Elizabeth Gilje WoieEmneansvarlig:
Reidar MosvoldStudieprogramleder:
Ingeborg KnævelsrudStudiekoordinator:
Ida Margrethe EikaasArbeidsformer
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.