Demokrati og medborgerskap (MGLT02)
Demokrati og medborgerskap inngår i fagfornyelsen som ett av tre tverrfaglige temaområder. Temauka ved grunnskolelærerutdanningen vil vektlegge læring om medborgerskap, demokratisk deltakelse og samhandling. Gjennom uka vil studenter få kunnskap om demokratiske grunntanker og perspektiver på samfunnsdeltakelse.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MGLT02
Versjon
1
Vekting (Sp)
0
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har
Kunnskap om betydningen av demokrati og medborgerskap
Kunnskap om demokratiske prosesser i skolen og klasserommet
Kunnskap om forutsetningene for aktiv samfunnsdeltakelse
Kunnskap om inkludering og mangfold som en del av det norske demokratiet
Ferdigheter
Studenten skal kunne
Stimulerte til refleksjon og skapende arbeid i demokratiundervisningen
Tilpasse og bruke praktiske læringsformer i demokratiopplæringen
Generell kompetanse
Studenten kan
Legge til rette for demokratiske samhandlingsprosesser
Reflektere kritisk over problemstillinger knyttet til demokratisk danning og medborgerskap
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Deltakelse | 1/1 | Godkjent/ Ikke godkjent |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Tematikker fra denne uken kan videreføres i fagene i inneværende semester.
Temauken har 80 % obligatorisk tilstedeværelse.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Tord AustdalStudieprogramleder:
Ingeborg KnævelsrudStudiekoordinator:
Ida Margrethe EikaasStudiekoordinator:
Ivar BjørnsenStudiekoordinator:
Kjersti GjedremArbeidsformer
Åpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.