Produksjon og tilvirkningsteknikker (MSK260)
Introduksjon til produksjon / produksjonsteknikk, Statistisk prosesskontroll (SPC) og statistisk kvalitetskontroll (SQC) -metoder, Lean-produksjon og Six Sigma, metrologi, Subtraktiv produksjon [CAM, CAPP, GT, CNC-programmering - OKUMA og MAZATROL], Additive layer manufacturing (grunnleggende 3D-printing og sveising av metall), produksjons- og produksjonslinjer/monteringssystemer og linjer, Robotiske applikasjoner i produksjons- og fabrikasjonssystemer.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MSK260
Versjon
1
Vekting (Sp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Engelsk
Innhold
Læringsutbytte
- Statistiske prosesser og kvalitetskontrollteknikker
- Subtraktiv produksjonsteknikk (Dreiebenk og fresing)
- Datastøttet produksjon (CNC-programmering 'ISO and conversational', GT and CAPP)
- Metrologi (bruk av koordinatmålemaskiner CMM og andre grunnleggende målingsteknikker)
- Additive Layer Manufacturing (metall 3D-printing og mikrosveising) og sveisekvalitet løser
- Lean Manufacturing prinsipper
- Produksjons- og produksjonslinjeanalyse
- Roboter i produksjons- og fabrikasjonssystemer
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | 1/1 | 4 Timer | Bokstavkarakterer | Bestemt enkel kalkulator |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Chandima Ratnayake MudiyanselageAnsvarlig laboratorieøvelser:
Jan-Tore JakobsenAnsvarlig laboratorieøvelser:
Emil Mannes SurnevikInstituttleder:
Mona Wetrhus MindeFaglærer:
Chandima Ratnayake MudiyanselageArbeidsformer
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Produksjonsteknikk (BIM320_1) | 10 |
Åpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.