Engelsk fagdidaktikk del 1 (PPU131)
Formålet med emnet er å gi studentene undervisningskompetanse i skolefaget engelsk med hovedfokus på grunnskolens ungdomstrinn og videregående skole.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
PPU131
Versjon
1
Vekting (Sp)
7.5
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Engelsk
Innhold
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter endt studium skal studentene ha kunnskap om
- hvordan gjeldende læreplan i engelsk gir et utgangspunkt for faglig og praksisrettet utviklingsarbeid innenfor språklæring, muntlig, skriftlig og digital kommunikasjon, kultur, samfunn og litteratur, møter med engelskspråklige tekster, og tverrfaglig arbeid
- det europeiske rammeverket for språk og hvordan det kan brukes for å beskrive og vurdere språkkompetanse
- hvordan forskningsbaserte undervisningsmåter og aktiviteter kan anvendes i engelskundervisningen
- hvordan de muntlige og skriftlige språkferdighetene utvikles
- hvordan denne kunnskapen om denne utviklingen kan brukes for at den enkelte elev kan utvikle muntlige og skriftlige språkferdigheter
- måter å undervise i skjønnlitteratur på
- hvordan kritisk vurdere egen undervisning i lys av relevant språklæringsteori og faglitteratur
- ulike læremidler og hvordan disse kan brukes i språkopplæring
- ulike måter å tilpasse engelskundervisningen på
- hvordan digital teknologi kan brukes i arbeid med å fremme språklæring
Ferdigheter
Etter endt studium skal studentene kunne
- analysere og bruke gjeldende læreplan til å planlegge forskingsbegrunnet engelskundervisning, og å lage egne lokale planer basert på denne
- planlegge forskningsbegrunnet engelskundervisning, også digital, og gjennomføre og reflektere over denne
- velge ut og bruke ulike læremidler, arbeidsmåter og aktiviteter som fremmer elevens språklæring og danning
- bruke varierte, tilpassa og relevante metoder i språkundervisningen
- skape trygge språklæringsmiljø og fremme motivasjon blant elevene
- velge ut og bruke ulike læremidler, arbeidsmåter og aktiviteter som fremmer elevens språklæring og danning
- fremme variert og tilpassa språkundervisning
- skape trygge språklæringsmiljø og fremme motivasjon blant elevene
Generell kompetanse
Etter endt studium skal studentene kunne
- forstå fagdidaktiske problemstillinger på et høyt nivå
- utvikle egen undervisnings- og språkkompetanse gjennom faglitteratur, skjønnlitteratur, forsknings- og utviklingsarbeid og erfaring
- diskutere måter å undervise i skjønnlitteratur på
- utvikle forskningsbegrunnet engelskundervisning gjennom vedvarende refleksjon
- utvikle en profesjonell holdning til engelskundervisning og kritisk reflektere over faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske spørsmål i engelskfaget
- reflektere over og utvikle egen profesjonsfaglig digital kompetanse med tanke på å fremme språklæring hos elevene
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Muntlig presentasjon | 1/1 | 30 Minutter | Bokstavkarakterer | Power-point |
Den muntlige vurderingen er på inntil 30 minutter.
• Hver student skal gi en muntlig presentasjon for faglærere og medstudenter på rundt 20 minutter. Deretter vil oppfølgingsspørsmål knyttet til presentasjonen og pensum stilles, på rundt 10 minutter.
• Hjelpemiddel som powerpoint, støtteark eller liknende kan brukes.
• Temaet skal godkjennes av faglærer på forhånd innen angitt frist.
• Både det faglige innholdet, kritisk refleksjon, integrering av teori og praksis, og formidlingsevner blir vurdert.
• Studentene vil få veiledning.
• Presentasjonen og spørsmål skal være på engelsk.
• Engelsk språkkompetanse skal også vurderes.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Obligatoriske arbeidskrav / Vilkår for å kunne gå opp til eksamen er:
- Godkjent tema for muntlig presentasjon innen angitt frist i form av innlevering av to oppgaver
- Skriftlig innlevering av to praksis- og klasseromrelaterte oppgaver.
Studenter som får en eller flere av oppgavene vurdert til ikke godkjent ved første innlevering, gis mulighet for en ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form.
Fagperson(er)
Praksiskoordinator:
Kristin Henanger HaugenFaglærer:
Dina LialikhovaStudiekoordinator:
Eivind ØvrebøPraksiskoordinator:
Lene Båkind SollieEmneansvarlig:
Torill Irene HestetræetStudiekoordinator:
Anne Marie NygaardArbeidsformer
Åpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.