Felles fag- og yrkesdidaktikk. Skolen i samfunnet - ledelse av lærings- og utviklingsarbeid (PPU211)
Emnet er en del av profesjonsfaget. Det skal ivareta sammenhengen mellom pedagogikk, yrkesfag/fag og praksis i utdanningen, med vekt på ledelse av lærings- og utviklingsarbeid i et organisasjons- og samfunnsperspektiv fra et fag- og yrkesdidaktisk ståsted.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
PPU211
Versjon
1
Vekting (Sp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten
- har kunnskap om gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen
- har kunnskap om arbeidsmåter og undervisningsformer som er relevante i møte med elever i yrkesopplæringen
- kan se yrkesopplæringen og yrkesutøvelsen i et historisk og kulturelt perspektiv
- har kunnskap om ungdomskultur og ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og flerkulturelle kontekster
- kjenner til nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for lærerprofesjonen innenfor det yrkespedagogiske og det yrkesfaglige området
Ferdigheter
Kandidaten
- kan anvende sine yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske kunnskaper
- kan planlegge, begrunne, gjennomføre, lede, vurdere og dokumentere relevant fag- og yrkesopplæring tilpasset elevenes/lærlingenes behov
- kan identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter, herunder yrkesdidaktisk bruk av digitale verktøy
- kan orientere seg i faglitteraturen og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier knyttet til ungdomstrinnet og fag- og yrkesopplæring (8-13.trinn)
- kan bruke og henvise til relevante forskningsresultater for å treffe begrunnede valg og gjennomføre systematisk yrkesfaglig og pedagogisk utviklingsarbeid.
Generell kompetanse
Kandidaten
- har innsikt i relevante faglige og yrkesetiske problemstillinger og kan formidle sentralt fagstoff på norsk i skriftlig presentasjonsform
- kan via faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne motivere for elevenes læring, yrkesstolthet og yrkesidentitet
- kan via faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne motivere for elevenes læring, yrkesstolthet og yrkesidentitet
- kan bygge gode relasjoner til elever og skape konstruktive og inkluderende læringsmiljø
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Individuell hjemmeeksamen | 1/1 | Bokstavkarakterer | Alle |
Eksamen består av en individuell oppgave på 5000 ord +\- 10%. Eksamen er et utviklingsarbeid som gjennomføres gjennom hele høstsemesteret og knyttes til praksis eller relevante case. Det oppfordres å bruke supplerende litteratur fordi gjeldende pensum ikke alltid er fullt ut dekkende for eksamensaktuelt tema.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
- Gjennomført individuell flervalgsprøve
- Godkjent problemstilling til hjemmeeksamen
- Godkjent vurdering av medstudent sitt arbeidskrav
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Jonas VeldePraksiskoordinator:
Kristin Henanger HaugenPraksiskoordinator:
Lene Båkind SollieFaglærer:
Grete Sørensen VaalandStudiekoordinator:
Anne Marie NygaardStudiekoordinator:
Eivind ØvrebøArbeidsformer
Åpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.