UiS-studenter bak spakene i ny TV-produksjon

Da Ida Marie Mellum Nummestad og medstudentene på FMP hadde ansvar for produksjonen av en ny TV-satsing, måtte hun ta av seg pulsklokka for ikke å få gjentakende varsler om høy puls. – Det var veldig spennende, sier hun.

Ida Marie Mellum Nummestad (t.h.) i regirommet under produksjonen av TV-programmet Læring for livet. Sammen med henne er FMP-studentene Marie Fosse (t.v.), Bjørn Olav Mygland (i midten) og Sanna Kimsås (bakerst). Foto: Torfinn Ingeborgrud.

Det er de fire første episodene av talkshowet Læring for livet, Fakultet for utdanningsvitenskap og humanioras nye TV-satsing, som fjernsyns- og multimedieproduksjonsstudentene hadde det fulle og hele ansvaret for.

– Det var veldig gøy å jobbe med akkurat Læring for livet, det er et interessant program, og det hele fikk et profesjonelt uttrykk, sier Nummestad.

Læring for livet, Fakultet for utdanningsvitenskaps og humanioras nye talkshow, er produsert av FMP-studenter. Sammen med programleder Elisabeth Rongved deltar Nina Simonsen, lærer på Stavanger offshore tekniske skole, Oddny Judith Solheim, professor ved Lesesenteret, Kjersti B. Tharaldsen, førsteamanuensis ved Læringsmiljøsenteret i første episode, som sendes mandag 30. november. Foto: Maria Gilje Strand.

– Kult å få ha regi som student

I fire dager fungerte studentene på emnet Flerkameraproduksjon som en ekte TV-produksjon, hvor hver student hadde sine spesifikke roller. Blant dem var det kamerafolk/fotografer, lyd- og lysansvarlige, kamerakontrollører, innspillingsleder, teknisk leder, skriftansvarlig og folk på grafikk.

Nummestads rolle var først å være observatør på regi, for deretter å ha bildreregi. Det innebar å dirigere kameraene og bestemme hvilke vinkler og hvilken grafikk som skulle brukes til enhver tid.

– Det var ganske kult å få være det. Det er ikke ofte man får muligheten til å ha regien på et program som dette som student, uten å ha erfaring fra før. De første opptakene i jobben var nervepirrende, men det gikk bedre og bedre for hver gang, sier hun.

Så nervepirrende var det, etter generalprøven og før det ordentlige opptaket skulle starte, at Nummestad måtte ta av seg en vibrerende pulsklokke som meldte om høy puls.

– Det var skikkelig skummelt, for jeg hadde bilderegi og følte at mye ansvar lå på meg, men det gikk fint. Vi prøvde virkelig å gjøre programmet så bra som mulig, og det føler jeg vi fikk til med et godt samarbeid, forteller Nummestad.

FMP-studenter bak kamera, mens professor Åse Kari Hansen Wagner ved Lesesenteret, professor og senterleder Kjersti Lundetræ ved Lesesenteret, Dieuwer ten Braak ved KSU og programleder Elisabeth Rongved diskuterer "gutteproblemet" i norsk skole. Foto: Maria Gilje Strand.

Ekstra utfordring med simulert direktesending

For å legge lista ekstra høyt ble programmene laget som om de var direktesendte, uten at studentene hadde mulighet til å flikke på noe i etterkant. Nummestad mener det var svært nyttig å ha en ekte TV-produksjon som del av undervisningen.

– Jeg elsker at vi har så mye praktisk og reelle situasjoner i studiet. Det er akkurat det vi trenger for å lære og være forberedt på ekte situasjoner når vi blir ferdige og skal ut i arbeidslivet. Jeg synes det er mye enklere å lære av å gjøre ting istedenfor å lese i ei bok at et kamera funker sånn og sånn, sier hun.

Torfinn Ingeborgrud er emneansvarlig og fungerte som veileder i produksjonens kulisser. Han er fornøyd med studentenes innsats og resultatet av programmene, og han ser på samarbeidet med Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora som svært positivt.

– Vi gleder oss til å fortsette dette samarbeidet med nye produksjoner i vårsemesteret og til neste høst, sier han.

Tekst: Live Kolstad Kvalsvik