UiS vil utdanne de første batteriingeniørene

UiS søker om å tilby bachelor i batteri- og energiteknologi fra høsten 2022.

Et batteriikon.
Illustrasjonsfoto: Shutterstock

Framtiden er elektrisk – og lagring av energi står helt sentralt når «alt» skal gå på strøm og energibehovet øker betraktelig. Batteriteknologi og fornybar energi er nøkkelen for å dekke dette behovet. Derfor søker Universitetet i Stavanger ved Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet akkreditering for bachelorgrad i ingeniør – batteri- og energiteknologi fra høsten 2022.
– Asia har vært ledende på utviklingen av batteriindustrien, og mesteparten av kompetansen finnes der. Nå vil EU etablere kompetanse og produksjon i Europa, og den utviklingen vil vi være en del av. Batteriingeniører vil bli svært ettertraktede på arbeidsmarkedet, sier Øystein Arild, instituttleder ved Institutt for energi- og petroleumsteknologi.

Norge har i dag cirka 200 «batterieksperter», men i løpet av et par år vil det være behov for flere tusen. Derfor ønsker UiS å ta eierskap til en høyst relevant ingeniørkompetanse på bachelornivå innen Norges raskest voksende industri.

Studentene som starter på bachelor i batteri- og energiteknologi får en tverrfaglig ingeniørutdanning som kombinerer materialteknologi, datateknologi, fornybar energi, kjemiteknikk og matematisk modellering.
Akkrediteringssøknaden vil bli endelig behandlet av Universitetsstyret ved Universitetet i Stavanger i oktober 2021.

Tekst: Marita Omdal