Her finner du ulike ressurser tilknyttet NAV og barnevernet.
På denne siden finner du en rekke ressurser som kan hjelpe deg som student med å forstå og studere saksbehandling i NAV.
Som student vil du møte et NAV-system som krever faglig skjønn, forståelse for lover og regelverk, og innsikt i hvordan ulike livssituasjoner påvirker brukernes behov.
Saksbehandling i NAV innebærer å veie hensynet til individets rettigheter og behov opp mot samfunnets rammer og ressurser. Det stilles krav til både refleksjon, etisk bevissthet og evne til å samarbeide på tvers av tjenester.
Dette gjør NAV til en viktig – og utfordrende – arena for faglig læring og utvikling.
Aktuelle podkaster
- Welfare talks: NAV, skjønn og sosialt arbeid – UiS podkast
Det er noe sant i det at NAV er velferdsstatens ansikt utad og at et stort ansvar hviler på de ansattes skuldre. Men hva er NAV og hvem skal jobbe der? Kan skjønnsutøvelse i lys av menneskeverd, sosialarbeid og Nav som fattigdomsbekjemper gi oss noe svar? Episoden tar oss med inn i hva som skjer i et NAV-kontor, hvor deltarne løfter fram det å være tjenesteyter, NAV som arbeidsplass og et sted hvor mennesker med ulike skjebner ønsker å behandles likt.
- Welfare talks: Hjelpeprosessar og rettsbruk i NAV-Kontor – UiS podkast
Forfatterne av boka «Hjelpeprosessar og rettsanvendelse i NAV-kontor» presenterer boka, bakgrunnen for den og løfter fram sentrale temaer. Episoden gir deg innsikt i innholdet i boka, og du møter forfatterne i samtale om hva som er sentrale sider ved arbeidet i NAV-kontoret. Sosialt arbeid presenteres som en funksjon – utført av ansatte i NAV – og forstås i en utvidet betydning som en del av innholdet i NAV-arbeidet. Rettsanvendelse er, på samme måte som sosialt arbeid, en funksjon som utføres i NAV-kontorene og av NAV-ansatte. De to pilarene – rettsanvendelse og sosialt arbeid – samvirker som rammer og verktøy i arbeidet de ansatte utfører i møtet med brukere.
- Welfare talks: Kan, kan ikke, – hvorfor er skjønn så viktig, og vanskelig?
I episoden møter du tre fagpersoner: Anne Birkeland (NAV-leder), Kirsten Olsen (NAV Rogaland) og Liv Jorunn B. Skippervik (Universitetet i Stavanger), som snakker om skjønn i NAV fra sine respektive ståsteder og perspektiver. Deltakerne reflekterer over behovet for og rollen til skjønnsutøvelse og regelbruk i NAV-kontoret. Et sentralt poeng er hvordan skjønnsmessige individuelle vurderinger og regelbruk blir dokumentert, forklart og begrunnet.
- Welfare talks: Samfunnsoppdrag og skjønn i NAV-kontor – UiS podkast
Episoden tar utgangspunkt i NAV-kontorets samfunnsoppdrag. Den belyser og diskuterer hvordan ansatte i kontoret kan forholde seg til og bidra til samfunnsoppdraget i sitt praktiske arbeid som kollega, samarbeidspartner og ansatt. De medvirkende er ansatte ved Institutt for Sosialfag ved Universitetet i Stavanger.