Digital veiledningsressurs kan gi veiledere økt motivasjon, trygghet og kunnskap i sykehjemspraksis

Christina Tølbøl Frøiland har i sitt doktorgradsarbeid forsket på veiledningspraksiser i sykehjem og hvordan en digital veiledningsressurs kan bidra til bedre veiledning.

Publisert Sist oppdatert

16.oktober forsvarer Christina Tølbøl Frøiland avhandlingen Exploring Innovative Initiatives to Support and Enhance Effective Mentorship Practices in Clinical Nursing Education: A Qualitative Study for graden philosophia doctor ved Det helsevitenskapelige fakultet.

Hva har du forsket på?

Jeg har forsket på innovative metoder for å støtte og styrke veiledning av førsteårs sykepleiestudenter i sykehjemspraksis. Måten sykepleiere veileder sykepleiestudenter er viktig for studentenes faglige og profesjonelle utvikling, og det er viktig at den fungerer godt. Samtidig mangler mange praksisveiledere formell veiledningskompetanse, og det er ofte vanskelig å finne tid til kursing i en travel arbeidshverdag. Det er derfor et stort behov for nye og fleksible løsninger som kan støtte praksisveilederne i deres rolle.  Én tilnærming som har fått økt oppmerksomhet er digitale veiledningsressurser.

Det overordnede målet med min studie var å undersøke veiledningspraksiser i sykehjem. Videre har jeg undersøkt hvordan samskaping og digitale veiledningsressurser kan bidra til virkningsfulle veiledningspraksiser for førsteårs sykepleiestudenter i sykehjemspraksis.

Hva fant du ut?

Jeg fant at sykepleiernes veiledningspraksiser i sykehjem var preget av både variasjon og usikkerhet, særlig når det gjaldt pedagogiske metoder og kontinuitet i veiledningen. Gjennom samskaping og testing av den digitale veiledningsressursen DigiVIS, rapporterte praksisveiledere om økt motivasjon, trygghet og kunnskap i veilederrollen. Særlig mindre erfarne praksisveiledere og sykepleiere med annen en språklig bakgrunn erfarte god nytte av DigiVIS.

Hva kan forskningsfunnene brukes til?

Studien min tyder på at en digital, samskapt veiledningsressurs kan være et fleksibelt og virkningsfullt supplement for praksisveiledere som veileder førsteårs studenter i sykehjemspraksis.  

Avhandlingen viser potensialet ved bruk av digitale veiledningsressurser i sykepleieutdanningen, samt verdien av samskaping mellom praksisfelt og utdanning for å fremme inklusjon, samarbeid og kunnskapsbygging.

Christina Tølbøl Frøiland er utdannet sykepleier, og har mastergrad i helsevitenskap med fordypning i aldring og demens. Hun har tidligere arbeidet i sykehjem, hjemmesykepleie og som forskningssykepleier ved SESAM (Regionalt Kompetansesenter for Eldremedisin). Hun er ansatt som førsteamanuensis på sykepleierutdanningen ved Det helsevitenskapelige fakultet.