Har utviklet app om livet i fjæra

Mange av studentene på barnehagelærerstudiet synes artskunnskap er vanskelig. Det ønsket foreleserne å gjøre noe med, og laget like greit en app som skal lære studentene om marine arter på en morsom og underholdende måte.

Forelesere ved barnehagelærerutdanningen ved UiS utvikler apper.

Publisert første gang 04.11.2016

Naturfag og artskunnskap er en del av barnehagelærerutdanningen ved Universitetet i Stavanger (UiS). Mange av studentene syntes artskunnskap var vanskelig og klarte ikke finne motivasjon til å lære om et tema som de opplevde som krevende. Løsningen ble en app som skal lære studentene og andre interesserte om livet i fjæra.

På fjæretur med mobilen
Appen «Strandkanten» er en gratis app til mobil og nettbrett som nylig ble gjort tilgjengelig på Google Play for brukere med androidsystem. Appen kommer også i disse dager på App Store for iOS-brukere. Dette er en app som er gitt ut av Universitetet i Stavanger og utviklet av førsteamanuensis Tuula Skarstein i samarbeid med førsteamanuensis Irene Stranden Løvdal og NettOp UiS. Skarstein og Stranden Løvdal underviser begge i naturfag for barnehagelærerstudentene og er ansatte ved Institutt for barnehagelærerutdanning ved UiS.

Skarstein og Stranden Løvdal opplevde at studentene syntes det var vanskelig å lære artskunnskap i naturfagundervisningen og de ønsket å gjøre undervisningen mer engasjerende for studentene.

Appen er spesielt tilpasset for målgruppen barnehagelærere og barnehager, og har et begrenset utvalg arter, og er dermed også tilpasset det nivået og behovet som denne gruppen trenger. Den kan fint brukes i barnehager eller sammen med barn og er enkel å bruke.

– Vekke engasjement
Skarstein søkte om midler gjennom Studentaktive undervisningsformer og Kvalitets- og læringsmiljøutvalget ved universitetet, og fikk økonomisk støtte til å gå i gang med arbeidet for å få laget appen.

– Vi ønsket å utvikle undervisningen vår og bruke digitale verktøy for å få til dette. Studentene har mobilen med seg hele tiden, og vi ville møte studentene på deres arena - som er nettopp på mobil og nettbrett. Hensikten med appen var å tilføre brukerne grunnleggende artskunnskap samt å øke motivasjonen og vekke engasjement, sier Skarstein.

Selv om appen ble utviklet for at den skulle fungere som et verktøy og et læremiddel i naturfagundervisningen på barnehagelærerstudiet, kan Skarstein fortelle at appen er gratis og kan også lastes ned og tas i bruk av andre interesserte som ferdes ved sjøen og som ønsker å lære mer om dyrene de finner her. I appen kan du lære mer om marine arter, men du kan også teste din egen kunnskap om artene innen kategoriene skjell, tang, snegler og andre smådyr gjennom en quiz som inngår i appen.

Nye apper på gang
Skarstein kan fortelle at det, så vidt hun vet, ikke har eksistert en lignende app om livet i fjæra før. Og hun har allerede fått mange positive tilbakemeldinger fra studentene som har prøvd ut appen. Spesielt quizen har vært veldig populær og studentene har konkurrert mot hverandre for å se hvor mye de har lært om de ulike artene.

Foreleserne ønsker å bruke appen i tillegg til vanlig undervisning om artene, og et av poengene med appen er at studentene etter forelesninger kan teste seg selv og finne ut hva de har lært og hva de fortsatt må øve mer på. Skarstein forteller at hun også håper at studentene tar med seg appen når de er ute i praksis eller i en fremtidig jobb og prøver den ut sammen med barna i barnehagen.

Neste steg er å få utviklet nye apper. Stranden Løvdal jobber med en app om fugler, og om Skarstein får det som hun vil, ønsker hun i tillegg å få utviklet to ulike apper om småkryp og planter. Skarstein håper disse appene vil føre til at studentene og andre interesserte skal få en økt interesse for å utforske naturen.

Tekst: Maria Gilje Torheim
Foto: Privat/Maria Gilje Torheim