Disputas: Når bekkenleddsmertene ikke går over

Hvor mange kvinner har vedvarende bekkenleddsmerter etter fødsel? Og finnes det tydelige risikofaktorer for ikke å bli bra igjen? Det har Anne Marie Gausel forsket på.

Anne Marie Gausel
Anne Marie Gausel disputerte 9. oktober 2020. (Foto: Mari Hult)

Gausel disputerte for ph.d.-graden i helse og medisin ved Universitetet i Stavanger 9. oktober 2020. Hun forsvarte avhandlingen Svangerskapsrelaterte bekkenleddsmerter - prognose, risikofaktorer, konsekvenser og kiropraktorbehandling.

Halvparten av alle gravide opplever rygg- og/eller bekkenleddsmerter i svangerskapet. Seks uker etter fødsel har de aller fleste blitt bra igjen.

De kvinnene som ikke opplevde rask bedring etter fødsel, hadde i større grad født barn tidligere og hadde hatt bekkenleddsmerter året før de ble gravid. De hadde også høy intensitet av bekkenleddsmerter i svangerskapet.

Gausels forskning viser imidlertid at 16 % av kvinnene fortsatt har smerter og funksjonsnedsettelse tre til seks måneder etter fødsel.

Hun har funnet at risikofaktorene for fremdeles å ha bekkenleddsmerter tre til seks måneder etter fødsel, er at kvinnen er 30 år og eldre, har moderat eller alvorlig funksjonsnedsettelse i svangerskapet og har både rygg- og bekkenleddsmerte i svangerskapet.

Anne Marie Gausel vil sette kvinnehelse på agendaen. Det mangler kunnskap om forekomst, årsak til og behandling av bekkenleddsmerter hos gravide og kvinner som har født.

Kvinner som ikke blir kvitt smertene den første tiden etter fødselen, er i risiko for å bli langvarige smertepasienter. Dette gir kvinner redusert livskvalitet, og kan føre til både sykmelding og uførhet. Forskning er derfor av stor betydning – både for den enkelte kvinne og for samfunnet.

Gausels forskning gir ny kunnskap om viktigheten av ekstra oppfølging av kvinner med risiko for vedvarende bekkenleddsmerter.

Les også: Når bekkenet og morshjartet gjer vondt (aftenbladet.no)