Kathy Lette sporet opp røttene sine på UiS

Da den verdenskjente forfatteren Kathy Lette sporet opp røttene sine i et australsk TV-program, havnet hun i Stavanger og fikk hjelp av UiS.

Publisert Sist oppdatert

Tyson Retz
Kathy Lette og Tyson Retz. Foto: Warner Bros.

Kathy Lette har skrevet 17 bestselgende bøker som selges i over 120 land, og for mange er hun kjent som en frittalende og sterk feminist.

Hele livet har hun likevel hatt en usikkerhet, og hun har lurt på hvem hun egentlig er og hvor hun kommer fra. Som mange andre australiere vet hun lite om opphavet sitt, og hun har alltid hatt et sterkt ønske om å få vite mer om familietreet sitt.

Da produksjonsselskapet Warner Bros tok kontakt og spurte om hun ville lete etter røttene sine i det populære australske TV-programmet «Who Do You Think You Are?», var hun derfor ikke vanskelig å be.

Får hjelp av UiS

En DNA-test viser at Kathy Lette er 17 prosent norsk, og ferden tar henne hele veien fra Australia til Universitetet i Stavanger.

I serien prøver hun å finne ut hvorfor oldeforeldrene hennes flyttet til andre siden av jordkloden, og hun får god hjelp av Tyson Retz, som er førsteamanuensis i idéhistorie ved Universitetet i Stavanger. Han sporer opp forfedrene hennes, og gir svar på mye av det hun alltid har lurt på.

«Wow, jeg har vikingblod», utbryter en fornøyd Kathy Lette i TV-serien.

Det er så flott at den sterke fagkunnskapen på UiS kunne hjelpe henne med å finne røttene sine.

Tyson Retz
Kathy Lette og Tyson Retz i Dataverkstedet på Universitetsbiblioteket i Stavanger. Foto: Warner Bros.
Kathy Lette
Kathy Lette sporet opp røttene sine på UiS. Her er hun i Fargegaten. Foto: Warner Bros.