Webinar om lærerutdanningsforskning i de nordiske landene
Kunnskapssenter for utdanning (KSU) arrangerte fredag 2. februar webinar om lærerutdanningsforskning...
Levende kart over forskning på lærerutdanning i Norden
Kunnskapssenter for utdanning (KSU) har systematisert forskningen om forskning på lærerutdanning i...
Mobbing blant unge med utviklingsforstyrringar
Mobbing blant barn og unge med nevrologiske eller psykiske utviklingsforstyrringar er et problem som...
Politiske tiltak for å redusere mobbing
Mobbing er et utbredt problem på skoler verden over. For å motarbeide dette problemet utformes og...
Skulebaserte tiltak for barn og unge med akademiske vanskar
Kva kan skulen gjere for å hjelpe elevar som står i fare for å prestere dårleg i akademiske fag...
Kjønnsforskjeller i episodisk hukommelse
Evnen vår til å hente fram minner om hendelser som har skjedd oss (episoder), er viktig for å...
Likskapar og ulikskapar mellom kjønna
Både i forsking, populærlitteratur og kvardagstale har det vore, og er det, vanleg å lese og høyre...
Seksuell trakassering i høyere utdanning
Internasjonal forskning indikerer ingen nedgang i antall hendelser som involverer seksuell...
Kjønn, nettverk og akademisk ledelse
Denne kunnskapsoversikten konkluderer med at menn i større grad enn kvinner drar nytte av nettverk...
Læreres perspektiver på nettmobbing
Lærere anerkjenner at nettmobbing er et problem i skolen, men føler seg dårlig forberedt til å...
Effekten av lesing på skriveferdigheter
Det å være rundt andre som leser har en tydelig positiv virkning på barn og unges skriveferdigheter.
En sammenligning av barns lesing på papir versus nettbrett
En omfattende metaanalyse av tidligere forskning har funnet at barn i alderen ett til åtte år har...
Forhold ved skolen med betydning for mobbing
Forskning viser at skolemiljøet har stor betydning for elevers, ansattes og foresattes opplevelse av...
Anti-mobbeprogrammer kan redusere mobbing i skolen
En systematisk kunnskapsoversikt av anti-mobbeprogrammer viser at tiltak mot mobbing i skolen er...