Are Sandbakken ny professor II på Fakultet for utøvende kunstfag

Musikeren, pedagogen og dirigenten Are Sandbakken er ansatt på åremål ved Avdeling for klassisk musikk.

Are Sandbakken
Oslo String Quartet 2013. Foto: aresandbakken.no

Vi ønsker velkommen til Are Sandbakken som ny professor II ved Avdeling for klassisk musikk ved Fakultet for utøvende kunstfag.

Sandbakken er en sentral aktør i norsk musikkliv som allsidig utøver og ettertraktet pedagog. Sandbakkens hovedfokus vil være den romantiske oppføringspraksis. Dette feltet har lenge vært hans store lidenskap og sammen med studenter og kolleger ved Norges Musikkhøgskole, hvor han har sin hovedstilling, har han skapt det som nå gjerne omtales som «rubato-revolusjonen».

På UiS kommer Sandbakken til å holde foredrag, undervise kammermusikkgrupper og holde interpretasjonsklasser. Han ønsker å arbeide både med instrumentalistene og sangstudentene, der dette er naturlig. Dirigentklassen kommer Sandbakken til å følge opp mye, og der blir det eget fokus på tolkningen av orkesterverkene til Grieg og Svendsen. Han kommer også til å lede noen større ensembler (som instruktør/spillende leder). Det legges også opp til at Are Sandbakken skal bidra inn i Bjergsted-konferansen, Dirigent-uka og SSO.