Hopp til hovedinnhold

Margrethe Jernes

Førsteamanuensis

Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora

Institutt for barnehagelærerutdanning
HL K-259
Follow me
Bio

Jeg forsker og underviser innen utdanningsvitenskap, med spesialisering på profesjonsveiledning og pedagogikk. For tiden er jeg studieprogramleder for masterutdanningen M_BAHVIT.  PhD-arbeidet mitt handlet om interaksjoner i digitale kontekster i barnehagen der jeg løfter frem begrepet teknologipragmatisme som peker på betydningen av å finne balansen i digitalisering i barnehagens hverdag. Forskningen er knyttet til eksternt finansierte prosjekter (DigOb, VEBB – info. på NFR, CostAction DigiLitEy). NFR-prosjektet SPrELL settes i gang høsten 2021. For studieåret 2020/2021 deltar jeg i REKOM-satsingen i Rogaland

+
Publications
  • Vitenskapelige publikasjoner
    • Hoel, Trude; Jernes, Margrethe; Billington, Mary Genevieve

      (2021)

      Language Track: An Open Education Resource for Supporting Professional Development in Norwegian ECEC Institutions. I: Handbook for Online Learning Contexts: Digital, Mobile and Open : policy and practice.

      Springer Nature

      ISBN 9783030673482.

      s.115-127.

      DOI: 10.1007/978-3-030-67349-9_9

    • Bus, Adriana; Hoel, Trude; Aliagas, Cristina; Jernes, Margrethe; Korat, Ofra; Mifsund, Charles L.; van Coillie, Jan

      (2020)

      Availability and quality of storybook apps across five less widely used languages. I: The Routledge handbook of digital literacies in early childhood.

      Routledge

      ISBN 9781138303881.

      s.308-321.

    • Hoel, Trude; Jernes, Margrethe

      (2020)

      Samtalebasert lesing av bildebok-apper: barnehagelærer versus hotspoter.

      Norsk pedagogisk tidsskrift

      ISSN 0029-2052.

      Volum 104.

      Hefte 2.

      s.121-133.

      DOI: 10.18261/issn.1504-2987-2020-02-04

    • Undheim, Marianne; Jernes, Margrethe

      (2020)

      Teacher’s pedagogical strategies when creating digital stories with young children.

      European Early Childhood Education Research Journal

      ISSN 1350-293X.

      Volum 28.

      Hefte 2.

      s.256-271.

      DOI: 10.1080/1350293X.2020.1735743

    • Jernes, Margrethe; Knaben, Åse Dagmar; Tungland, Inger Benny Espedal; Alvestad, Marit

      (2020)

      Pedagogy and interdisciplinarity: Research on the reformed kindergarten teacher education (KTE) in Norway.

      Cogent Education

      ISSN 2331-186X.

      Volum 6.

      Hefte 1.

      s.1-14.

      DOI: 10.1080/2331186X.2019.1707519

    • Mangen, Anne; Hoel, Trude; Jernes, Margrethe; Moser, Thomas

      (2019)

      Shared, dialogue-based reading with books vs tablets in early childhood education and care (ECEC): Protocol for a mixed-methods intervention study. .

      International Journal of Educational Research

      ISSN 0883-0355.

      Volum 97.

      s.88-98.

      DOI: 10.1016/j.ijer.2019.07.002

    • Jernes, Margrethe

      (2017)

      Supporting children's technological development: The role of the practitioner. I: Young children in a digital age. Supporting Learning and development with technolgy in early years.

      Routledge

      ISBN 978-1-138-80480-7.

      s.73-83.

    • Jernes, Margrethe; Alvestad, Marit

      (2017)

      Forskende fellesskap i barnehagen - utfordringer og muligheter. I: Teori og praksis i barnehagevitenskapelig forskning.

      Universitetsforlaget

      ISBN 978-82-15-02680-0.

      s.71-84.

    • Alvestad, Marit; Jernes, Margrethe; Knaben, Åse Dagmar; Berner, Karin

      (2017)

      Barns fortellinger om lek i barnehagen i en tid preget av moderne medier.

      Norsk pedagogisk tidsskrift

      ISSN 0029-2052.

      Volum 101.

      Hefte 1.

      s.31-44.

      DOI: 10.18261/issn.1504-2987-2017-01-04

    • Alvestad, Marit; Jernes, Margrethe

      (2014)

      Preschool Teachers on Implementation of Digital Technology in Norwegian Kindergartens.

      Forum on Public Policy: A Journal of the Oxford Round Table

      ISSN 1556-763X.

      Volum 2014.

      Hefte 1.

      s.1-19.

    • Jernes, Margrethe

      (2013)

      Barns perspektiv på aktiviteter der digital teknologi inngår :.

      Barn

      ISSN 0800-1669.

      Volum 31.

      Hefte 1.

      s.45-64.

    • Jernes, Margrethe; Engelsen, Knut Steinar

      (2012)

      Stille kamp om makten. En studie av barns interaksjon i digital kontekst i barnehagen.

      Nordic Studies in Education

      ISSN 1891-5914.

      Volum 32.

      Hefte 3-4.

      s.281-296.

    • Engelsen, Knut Steinar; Jernes, Margrethe; Kvinge, L.M.; Vangsnes, Vigdis; Økland, Nils Tore Gram

      (2012)

      Digitale verktøy og dataspel i barnehagen: didaktiske utfordringar. I: Ledelse og profesjonsutøvelse i barnehage og skole.

      Universitetsforlaget

      ISBN 978-82-15-01942-0.

      s.21-35.

    • Engelsen, Knut Steinar; Jernes, Margrethe; Vangsnes, Vigdis; Økland, Nils Tore Gram; Kvinge, Lars M.

      (2012)

      Bruk av dataspill i norske barnehager - utbredelse og holdninger blant personalet. I: Medialisert barndom. Digital kultur i barnehagen.

      Universitetsforlaget

      ISBN 978-82-15-02025-9.

      s.109-125.

    • Jernes, Margrethe; Alvestad, Marit; Sinnerud, Marta

      (2010)

      ”Er det bra, eller?” : pedagogiske spenningsfelt i møte med digitale verktøy i norske barnehager.

      Nordisk Barnehageforskning

      ISSN 1890-9167.

      Volum 3.

      Hefte 3.

      s.115-131.

    • Jernes, Margrethe; Alvestad, Marit; Sinnerud, Martha

      (2010)

      Er det bra, eller? Pedagogiske spenningsfelt i møte med digitale verktøy i norske barnehager.

      Nordisk Barnehageforskning

      ISSN 1890-9167.

      Volum 3.

      Hefte 3.

    • Bølgan, Nina; Jernes, Margrethe; Wigstøl, Kari

      (2006)

      Nettbasert etterutdanning i IKT i barnehagen. I: Etter- og videreutdanning i barnehagesektoren - kartlegging av tilbud og etterspørsel. Delrapport 5 - perspektiver på kompetanse og kompetanseutvikling i og utenfor barnehagesektoren.

      ISBN 8278601763.

      s.27-31.

  • Bøker og kapitler
    • Jernes, Margrethe; Tungland, Inger Benny Espedal

      (2020)

      Åpenhet og bevegelser i hverdagens møter mellom foreldre og ansatte i den åpne barnehagen. I: Den åpne barnehagen. Et mangfoldig møtested.

      Fagbokforlaget

      ISBN 9788245025071 .

      s.169-186.

    • Tungland, Inger Benny Espedal; Jernes, Margrethe

      (2018)

      Felles ansvar for planlegging av praksisoppgavene: Rapport fra FOU-prosjektet FAPP 2016-2017.

    • Foss, Vigdis; Fossøy, Ingrid; Fimreite, Hege; Alvestad, Marit; Jernes, Margrethe; Tungland, Inger Benny Espedal; Vatne, Bente; Nordvik, Grete; Økland, Magli Sofie; Sataøen, Svein Ole; Ødegaard, Elin Eriksen

      (2015)

      Pedagogikk - i barnehagelærarutdanninga. I: Barnehagelærarutdanninga. Meir samanheng, betre heilskap, klarare profesjonsretting?.

      ISBN 978-82-7709-207-2.

      s.106-137.

    • Jernes, Margrethe; Meland, Aud Torill; Knaben, Åse Dagmar; Martinsen, Marianne Torve; Brathagen, Kjersti

      (2015)

      Rapport fra SAK-prosjekt i region Sørvest.

    • Jernes, Margrethe

      (2013)

      Interaksjoner i digitale kontekster i barnehagen.

      ISBN 978-82-7644-524-4.

    • Engelsen, Knut Steinar; Jernes, Margrethe; Kvinge, Lars M.; Vangsnes, Vigdis; Økland, Nils Tore Gram

      (2012)

      Digitale verktøy og dataspel i barnehagen: didaktiske utfordringar. I: Ledelse og profesjonsutøvelse i barnehage og skole.

      Universitetsforlaget

      ISBN 978-82-15-01942-0.

      s.21-35.

    • Engelsen, Knut Steinar; Jernes, Margrethe; Kvinge, L.M.; Vangsnes, Vigdis; Økland, Nils Tore Gram

      (2011)

      Digitale objekts plass i barns sosiale og språklege danning i barnehagen (DIGOB). Sluttrapport.

    • Engelsen, K. S.; Jernes, Margrethe; Kvinge, L.M.; Vangsnes, V.; Økland, N.T.

      (2011)

      Digitale objekts plass i barns sosiale og språklege danning i barnehagen (DIGOB). Prosjektnr. NFR: 187576.

      Hefte 4.

    • Engelsen, Knut Steinar; Jernes, Margrethe; Kvinge, Lars M.; Vangsnes, Vigdis; Økland, Nils Tore Gram

      (2011)

      Digitale objekst plass i barns sosiale og språklege danning i barnehagen (DIGOB): Prosjektnr. NFR:187576.

    • Kvinge, Lars M.; Engelsen, Knut Steinar; Jernes, Margrethe; Økland, Nils Tore Gram; Vangsnes, Vigdis

      (2010)

      Utbreiing, bruk og haldningar til digitale verktøy og spel i norske barnehagar. Resultat frå ei nasjonal spørjeundersøking.

    • Jernes, Margrethe

      (2007)

      Rapport fra studieturer til Danmark, Skottland, Spania og Sverige 2006/2007, internt notat.

    • Bølgan, Nina; Jernes, Margrethe; Wikstøl, Kari

      (2006)

      Nettbasert etterutdanning i IKT barnehagen. I: Etter- og videreutdanning i barnehagesektoren - kartlegging av tilbud og etterspørsel. Prosjekt på oppdrag av Kunnskapsdepartementet. Delrapport 5 - Perspektiver på kompetanse og kompetanseutvikling i og utenfor barnehagesektoren.

      ISBN 82-7860-176-3.

    • Bølgan, Nina; Jernes, Margrethe; Wigstøl, Kari

      (2005)

      IKT i barnehagen – barn og digitale medierEtterutdanningskurs for barnehagefolk.

    • Jernes, Margrethe

      (2003)

      "Modig på nettet" - studenters erfaringer med IKT i praksisveiledning.

    • Jernes, Margrethe

      (2003)

      "Modig på nettet " - studenters erfaringer med IKT i praksisveiledning.

    • Jernes, Margrethe

      (1996)

      Temabok.

      ISBN 82-03-30280-7.

  • Formidling
    • Hoel, Trude; Jernes, Margrethe

      (2020)

      Barn og barnehagelærer vil bruke digitale bildebøker forskjellig.

    • Jernes, Margrethe; Hoel, Trude

      (2020)

      Forsket på lesing for barnehagebarn.

    • Hoel, Trude; Jernes, Margrethe

      (2020)

      Digitale bildebøker: – Mens de voksne er opptatt av historien, vil barna trykke på skjermen for å få noe til å skje.

    • Jernes, Margrethe; Hoel, Trude

      (2020)

      Children and kindergarten teachers use digital picture books differently.

    • Hoel, Trude; Jernes, Margrethe

      (2020)

      VEBB: en presentasjon av vurderingsverktøyet.

    • Mangen, Anne; Hoel, Trude; Jernes, Margrethe

      (2020)

      VEBB - det store bildet: funn og implementering.

    • Jernes, Margrethe; Knaben, Åse Dagmar; Espedal Tungland, Inger Benny; Alvestad, Marit

      (2020)

      Pedagogikk og tverrfaglighet: forskning på den reformerte barnehagelærerutdanningen (BLU) i Norge.

    • Tungland, Inger Benny Espedal; Jernes, Margrethe

      (2019)

      Mangfoldighet i veiledning og kommunikasjon sammen med foreldre i den åpne barnehagen.

      Utdanningsdirektoratet

    • Jernes, Margrethe; Hoel, Trude

      (2019)

      E-bøker i barnehagens språkarbeid.

    • Undheim, Marianne; Jernes, Margrethe

      (2019)

      Collaborative multimodal digital stories in kindergarten.

    • Jernes, Margrethe; Hoel, Trude

      (2019)

      E-bøker i barnehagens språkarbeid.

    • Hoel, Trude; Mangen, Anne; Jernes, Margrethe

      (2019)

      VEBB: Developing a tool for didactic evaluation of picture book apps for shared reading in groups.

    • Jernes, Margrethe; Runestad, Anne Kristine Solberg; Hoel, Trude; Tunkiel, Katarzyna

      (2019)

      Utprøving- og kvalitetssikring av vurderingsverktøyet VEBB.

    • Mangen, Anne; Hoel, Trude; Jernes, Margrethe

      (2019)

      Høytlesing – med øynene, ørene, hendene og fingrene.

      Barnehagefolk

      ISSN 1500-6905.

      Hefte 2.

    • Mangen, Anne; Jernes, Margrethe; Schulz-Heidorf, Katrin

      (2019)

      Shared reading with books vs apps in kindergarten: the role of medium for verbal engagement. .

    • Jernes, Margrethe

      (2019)

      Lesing av digitale tekster.

    • Jernes, Margrethe; Runestad, Anne Kristine Solberg; Solstad, Trine; Storm-Larsen, Anna Beate

      (2019)

      Utprøving- og kvalitetssikring av vurderingsverktøyet VEBB.

    • Jernes, Margrethe; Hoel, Trude

      (2019)

      E-bøker i barnehagens språkarbeid.

    • Hoel, Trude; Mangen, Anne; Jernes, Margrethe; Moser, Thomas

      (2019)

      Samtalebasert lesing med bøker og apper i barnehagen: et flermetodologisk og praksisnært innovasjons- og forskningsprosjekt.

    • Hoel, Trude; Jernes, Margrethe

      (2019)

      Developing a tool for didactic evaluation of Picture book apps for shared Reading in groups.

    • Jernes, Margrethe; Hoel, Trude

      (2019)

      E-bøker i barnehagens språkarbeid.

    • Jernes, Margrethe; Bjorvand, Agnes Margrethe

      (2019)

      Utprøving- og kvalitetssikring av vurderingsverktøyet VEBB - UiA.

    • Tungland, Inger Benny Espedal; Jernes, Margrethe

      (2019)

      Balansegang i ulike sfærer i åpne barnehager.

    • Jernes, Margrethe; Tungland, Inger Benny Espedal

      (2018)

      Kommunikasjon i møte med foreldre i den Åpne barnehagen.

    • Gillen, Julia; Arnott, Lorna; Marsh, Jackie; Bus, Adriana; Castro, Teresa Sofia; Dardanou, Maria; Duncan, Pauline; Enriquez-Gibson, Judith; Flewitt, Rosie; Gray, Colette; Holloway, Donell; Jernes, Margrethe; Kontovourki, Stavroula; Kucirkova, Natalia; Kumpulainen, Kristiina; March-Boehnck, G; Mascheroni, Giovanna; Nagy, Krisztina; O’Connor, Jane; O’Neill, Brian C; Palaiologou, Ioanna; Poveda, David; Salomaa, Saara; Severina, Elena; Tafa, Eufimia

      (2018)

      Digital Literacy and young children: towards better understandings of the benefits and challenges of digital technologies in homes and early years settings. Policy briefing of DigiLitEY COST Action IS1410 and the Digital Childhoods SIG of the European Early Childhood Research Association. 31st August.

    • Mangen, Anne; Jernes, Margrethe; Schulz-Heidorf, Katrin

      (2018)

      Shared reading with books and apps: does the medium matter?.

    • Undheim, Marianne; Jernes, Margrethe

      (2018)

      Barnehagens digitale praksis.

    • Jernes, Margrethe; Undheim, Marianne

      (2018)

      Barnehagens digitale praksis - barns digitale hverdag.

    • Jernes, Margrethe; Runestad, Anne Kristine Solberg

      (2018)

      Utprøving- og kvalitetssikring av vurderingsverktøyet VEBB ved UiS - deltid A.

    • Jernes, Margrethe; Runestad, Anne Kristine Solberg

      (2018)

      Utprøving- og kvalitetssikring av vurderingsverktøyet VEBB - UiS - deltid B.

    • Mangen, Anne; Jernes, Margrethe; Hoel, Trude

      (2018)

      Shared reading with books and apps: does the medium matter?.

    • Jernes, Margrethe; Runestad, Anne Kristine Solberg

      (2018)

      Utprøving- og kvalitetssikring av vurderingsverktøyet VEBB ved UiS.

    • Hoel, Trude; Jernes, Margrethe

      (2018)

      How teacher's scaffolding during shared Reading in Groups might be affected by affordances of Picture book apps.

    • Jernes, Margrethe; Mangen, Anne; Hoel, Trude

      (2018)

      Research protocol: Research & Innovation project with practitioners in kindergarten.

    • Hoel, Trude; Jernes, Margrethe

      (2018)

      Young Children’s Reading on Screen: What can be done to Promote the Availability and Quality of Digital Books/Book Apps for Young Children?.

    • Jernes, Margrethe

      (2017)

      Forskning og Utviklingsarbeid ved Institutt for barnehagelærerutdanning, Universitetet i Stavanger.

    • Jernes, Margrethe; Knaben, Åse Dagmar; Tungland, Inger Benny Espedal; Alvestad, Marit

      (2017)

      Pedagogy in the Knowledge Areas in the New Norwegian Preschool Teacher Education.

    • Jernes, Margrethe; Hoel, Trude

      (2017)

      Metodologiske overveielser i innovasjonsprosjektet VEBB.

    • Tungland, Inger Benny Espedal; Jernes, Margrethe

      (2017)

      Kommunikasjon, samarbeid og veiledning i åpne barnehager Sandefjord 10.mai.

    • Jernes, Margrethe; Tungland, Inger Benny Espedal

      (2017)

      Kommunikasjon, samarbeid og veiledning i åpne barnehager - Bergen 3. mai, 2017.

    • Jernes, Margrethe; Hoel, Trude

      (2017)

      Forskning og innovasjon i samarbeid med praksisfeltet; Bøker og apper: Utvikling av VEBB.

    • Tungland, Inger Benny Espedal; Jernes, Margrethe

      (2017)

      Kommunikasjon, samarbeid og veiledning i åpne barnehager - Stavanger 28.april 2017.

    • Jernes, Margrethe; Tungland, Inger Benny Espedal

      (2017)

      Kommunikasjon, smarbeid og veiledning i åpne barnehager - Oslo 11. mai, 2017.

    • Jernes, Margrethe

      (2016)

      Problemløsning og refleksjon. Faser i veiledning – ulike metoder. Veiledningspedagogikk for barnehage- og grunnskolelærere. .

    • Jernes, Margrethe

      (2016)

      Problemløsning og refleksjon. Faser i veiledning - ulike modeller..

    • Jernes, Margrethe

      (2016)

      Pedagogiske grunnlagsproblem. Danning i barnehagen i historisk lys..

    • Jernes, Margrethe; Rosell, Lars Yngve; Tungland, Inger Benny Espedal

      (2016)

      Fra inspirasjon til uttrykk i barnehagelærerutdanningen - læring og danning gjennom digital animasjon..

    • Jernes, Margrethe

      (2016)

      Noen ord om artikkelskriving.

    • Jernes, Margrethe

      (2016)

      Digital literacy - knowledge and wisdom in pre-school teacher education. Researching e-Reading..

    • Hoel, Trude; Jernes, Margrethe

      (2016)

      Digital Content Analysis; Norway.

    • Tungland, Inger Benny Espedal; Jernes, Margrethe

      (2016)

      Educational Sciences - Close to practice.

    • Jernes, Margrethe

      (2015)

      Problemløsning og refleksjon. Faser i veiledning – ulike metoder.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Jernes, Margrethe

      (2015)

      Den pedagogiske møteplassen mellom barnehager og barnehagelærerutdanningen.

    • Alvestad, Marit; Jernes, Margrethe

      (2015)

      Metodologiske perspektiver - forskningsprosjekter der barn og voksne deltar.

    • Jernes, Margrethe

      (2014)

      Veiledning.

    • Jernes, Margrethe

      (2014)

      Muligheter og fallgruver med bruk av teknologi.

    • Jernes, Margrethe

      (2014)

      Spørsmål i veiledning.

    • Jernes, Margrethe

      (2014)

      Digital kompetanse – kunnskap og klokskap i barnehagelærerutdanningen.

    • Jernes, Margrethe

      (2014)

      Digital literacy - knowledge and wisdom in pre-school teacher education.

    • Jernes, Margrethe

      (2014)

      Fattig tale? Om barns språk seg imellom i digital kontekst.

    • Jernes, Margrethe

      (2014)

      Problemløsning og refleksjon. Faser i veiledning – ulike metoder.

    • Jernes, Margrethe; Espedal Tungland, Inger Benny

      (2014)

      Foreldresamtalen. Foreldresamarbeid.

    • Jernes, Margrethe

      (2014)

      Pedagogisk teori og praksis.

    • Alvestad, Marit; Jernes, Margrethe

      (2014)

      Metodologiske perspektiver - forskningsprosjekter der barn og barnehagelærere er deltakere.

    • Jernes, Margrethe

      (2014)

      Digital kompetanse – kunnskap og klokskap i barnehagelærerutdanningen.

    • Alvestad, Marit; Jernes, Margrethe

      (2014)

      Preschool Teachers on Implementation of Digital Technology in some Norwegian Kindergartens.

    • Jernes, Margrethe

      (2013)

      Den digital generasjon - myte eller faktum?.

    • Jernes, Margrethe

      (2013)

      Interaksjoner i digitale kontekster i barnehagen. Presentasjon av doktoravhandling..

    • Jernes, Margrethe

      (2013)

      Interactions in digital contexts in kindergarten.

    • Tungland, Inger Benny Espedal; Jernes, Margrethe

      (2013)

      Supervision of staff, Norwegian experiences.

    • Jernes, Margrethe

      (2013)

      Kunnskap og klokskap - en kritisk pedagog?.

      Barnehagefolk

      ISSN 1500-6905.

      Hefte 4.

      s.38-41.

    • Jernes, Margrethe

      (2012)

      Children talk about digital technology in some Norwegian kindergartens.

    • Jernes, Margrethe

      (2011)

      ”I think everything is fun with the computer!” Interviews with children on their experiences with technology in kindergarten.

    • Jernes, Margrethe

      (2011)

      ALACT modellen – en problemløsnings- og refleksjonsmodell.

    • Jernes, Margrethe

      (2011)

      Quiet struggle for superiority. Some elements regarding children's interaction in a digital context in kindergarten.

    • Jernes, Margrethe

      (2011)

      Stille kamp om makten. En studie av barns interaksjon i digital kontekst i barnehagen hvor inklusjonsproblematikk er aktualisert.

    • Jernes, Margrethe

      (2010)

      Children in interaction in a digital context.

    • Jernes, Margrethe

      (2010)

      Data ? en naturlig del av hverdagen?.

    • Engelsen, Knut Steinar; Jernes, Margrethe; Vangsnes, Vigdis; Økland, Nils Tore Gram

      (2010)

      Barnehageforskning - når praksisfeltet inkluderes i beskrivende forskning.

      Første steg

      ISSN 1504-1891.

      Hefte februar.

    • Jernes, Margrethe

      (2010)

      Children in interaction in a digital context.

    • Jernes, Margrethe; Sinnerud, Martha; Alvestad, Marit

      (2010)

      Practitioner's experiences and perspectives on digital technology in everyday life in Norwegian kindergartens.

    • Jernes, Margrethe

      (2009)

      Voksen deltakelse i barns digitale lek i barnehagen.

    • Jernes, Margrethe

      (2009)

      Digitale objekt i barnehagen.

    • Jernes, Margrethe

      (2009)

      Digitale objekt i barnehagen - et forskningsperspektiv. Orientering om et praksisorientert forskningsprosjekt ved Høgskolen Stord/Haugesund.

    • Jernes, Margrethe

      (2009)

      Voksen deltakelse i barns digitale lek i barnehagen.

    • Jernes, Margrethe

      (2009)

      Digitale objekt i barnehagen.

    • Jernes, Margrethe; Sinnerud, Martha; Alvestad, Marit; Alvestad, Marit

      (2009)

      Digital objects in Norwegian kindergartens.

    • Jernes, Margrethe

      (2009)

      Erfaringer fra feltforskning.

    • Jernes, Margrethe; Sinnerud, Martha; Alvestad, Marit; Alvestad, Marit

      (2009)

      Digitale objekt i barnehagen.

    • Jernes, Margrethe

      (2009)

      Erfaringer fra feltforskning, tema 2.

    • Engelsen, Knut Steinar; Jernes, Margrethe; Vangsnes, Vigdis; Økland, Nils Tore Gram

      (2008)

      The function of digital objects in children's social and linguistic growth and education in kindergarten settings.

    • Jernes, Margrethe; Økland, Nils Tore Gram

      (2008)

      The position of digital objects in children's social and linguistic education in kindergarten.

    • Jernes, Margrethe; Vangsnes, Vigdis; Økland, Nils Tore Gram

      (2008)

      Digitale spel og verktøy i barns kultur og barnehagens kvardag.

    • Jernes, Margrethe; Sinnerud, Martha

      (2007)

      Går det an å være profesjonell og samtidig glad i barn?.

      Pedagogisk Bokorm

      ISSN 0800-2681.

      Hefte 1.

      s.14-16.

    • Jernes, Margrethe

      (2007)

      Pedagogisk bruk av IKT og digitale verktøy i barnehagen for alle barn.

    • Jernes, Margrethe

      (2007)

      Om å arbeide med seg selv for å forstå barn.

      Pedagogisk Bokorm

      ISSN 0800-2681.

      Hefte 3.

      s.13-16.

    • Jernes, Margrethe

      (2007)

      IKT i barnehagen.

    • Jernes, Margrethe; Sinnerud, Martha

      (2007)

      IKT i barnehagen.

    • Jernes, Margrethe

      (2006)

      Danse med pedagoger - om den sosiokulturelle reproduksjon av forskjeller og ulikheter.

      Pedagogisk Bokorm

      ISSN 0800-2681.

      Hefte 3.

      s.12-15.

    • Jernes, Margrethe

      (2006)

      Workshop for førskolelærere.

    • Jernes, Margrethe

      (2006)

      IKT i barnehagen.

    • Jernes, Margrethe; Bølgan, Nina; Wigstøl, Kari; Wigstøl, Kari

      (2005)

      IKT i barnehagen - barn og digitale medier Etterutdanningskurs for barnehagefolk.

    • Jernes, Margrethe

      (2004)

      Øvingslærere som lærere i praksis. Erfaringer med omlegging av praksisorganiseringen etter PLUTO.

    • Jernes, Margrethe

      (2003)

      Fysiske miljøer - avgrensninger og muligheter.

    • Jernes, Margrethe

      (2003)

      Praksisorganisering etter PLUTO.

    • Jernes, Margrethe; Aaseth, Anne Kristin

      (2002)

      Praksisavtalen.

    • Jernes, Margrethe; Aaseth, Anne Kristin

      (2002)

      Praksisavtalen: Hvilke nye muligheter gir den for barnehagens pedagogiske virksomhet?.

    • Jernes, Margrethe

      (2002)

      Budskap i fysisk miljø og dagsrytme. Første parallell-sesjon..

    • Jernes, Margrethe

      (2002)

      Budskap i fysisk miljø og dagsrytme. Andre parallell-sesjon.

    • Jernes, Margrethe

      (2002)

      Foreløpige tanker fra hovedfagsprosjektet "IKT og veiledning".

    • Jernes, Margrethe

      (2001)

      Budskap i fysisk miljø og dagsrytme.

      Barnehagefolk

      ISSN 1500-6905.

  • Kunstnerisk produksjon
    • Hoel, Trude; Solstad, Trine; Runestad, Anne Kristine Solberg; Jernes, Margrethe

      (2019)

      Å lese på på nettbrett eller lese i bok?.

    • Hoel, Trude; Jernes, Margrethe

      (2019)

      Bildebok-appers relevans og egnethet i samtalebasert lesing .

    • Hoel, Trude; Jernes, Margrethe

      (2019)

      Didaktisk vurderingsverktøy av bildebok-apper / Educational evaluation of picture book apps for shared dialogue/conversation-based reading .

    • Kaltvedt, Elsa Helen; Meland, Aud Torill; Jernes, Margrethe

      (2015)

      Den digitale møteplassen mellom barnehagen og barnehagelærerutdanningen.

    • Jernes, Margrethe

      (2009)

      Grounded Theory i bruk. Paper på metodekurset ?Kvalitative analysemetoder i praksis?.

    • Jernes, Margrethe

      (2008)

      Med åpent blikk - tanker om triangulering ... eller?.

    • Jernes, Margrethe; Meling, Bjørn

      (2006)

      Eurohill school - a documentation from the SITE-project, a Socrates Comenius 2.1 project.

    • Haugen, Synnøve; Jernes, Margrethe

      (2002)

      Veiledning og tilbakemelding i basisgruppe.

    • Jernes, Margrethe

      (2002)

      Erfaringer med IKT i førskolelærerutdanningen i PLUTO.

    • Jernes, Margrethe

      (2002)

      Rolleendringer i PLUTO-FLU - betraktninger over studenters, fag- og praksislæreres og praksisveileders endringer av roller i forhold til partnerbarnehagene i førskolelærerutdanningen.

    • Jernes, Margrethe

      (2001)

      Erfaringens bevegende kraft.

    • Jernes, Margrethe; Meling, Bjørn; Hagesæther, Anny

      (2000)

      Pedagogisk veiledning. Kurspakke for 9-timers innføringskurs.

    • Jernes, Margrethe

      (2000)

      Kognitiv mesterlære.

    • Jernes, Margrethe

      (2000)

      Pedagogisk veiledning. Kompendium til kurs, 12 sider.

    • Jernes, Margrethe

      (2000)

      Samtale som forskningsmetode.

    • Jernes, Margrethe

      (1998)

      Forbilde og veileder.

  • Kommersialisering
  • Cristin hovedlogo, Cristin current research information system in Norway