Hvordan gir vi rom for alle barn?

Torsdag 11. september 2025 kl. 12:30-14:00,
Studentenes hus,
Kollektivet.

UiS og UNESCO Chair for mangfold, inkludering og utdanning inviterer til UNESCO-seminar.

Publisert Sist oppdatert

En dame blåser såpebobler utendørs som fire barn leker med.
Foto: Getty Images/UiS

PROGRAM

Hovedforedrag

12.30-13.00: UNESCO og arbeid med mangfold og inkludering i utdanning ved professor og UNESCO Chair for mangfold inkludering og utdanning, Hildegunn Fandrem (Læringsmiljøsenteret, Fakultet for utdanning og humaniora, UiS) 

Kort presentasjon av UNESCO og fokus på mangfold og inkludering i utdanning. Perspektivet forankres i FNs 4. bærekraftsmål, som handler om inkluderende, rettferdig og god utdanning med livslang læring for alle. Hvilke faktorer bidrar til å hemme og fremme realisering av dette i utdanningssektoren? Her kan mobbeforskning bidra med kunnskap om digital mobbing og identitetsbasert mobbing som del av arbeidet med inkludering. Foredraget belyser også hvordan læringsmiljø og læring i fag henger sammen.

Helse-, sosialfaglige, globale og politiske perspektiver

13.00-13.15 Inkludering og mangfold i helsetjenester: Erfaringer fra InvolveMENT-prosjektet ved førsteamanuensis Petter Viksveen (Avdeling for kvalitet og helseteknologi, Det helsevitenskapelige fakultet, UiS)

13.15-13.30 Sosialfaglig perspektiv på mangfold og inkludering: Sosial innovasjon og tverrfaglig samarbeid ved førsteamanuensis Alexander Bozic (Institutt for sosialfag, Det samfunnsvitenskapelige fakultet, UiS)

13.30-13.45 Et globalt perspektiv på mangfold og inkludering: Erfaringer fra prosjektet Tranloyalties in Citizenship Education (TranCit) ved professor og prodekan for forskning Ellen Vea Rosnes (Fakultet for teologi og samfunnsvitenskap, VID vitenskapelige høgskole)

13.45-14.00 Et samfunnsperspektiv på mangfold og inkludering: Fra forskning til politisk handling ved bystyremedlem Anne Kristin Bruns (Stavanger kommune). 

Seminaret ledes av dekan ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora, Odd Magne Bakke.