Arrangerer konferanse for å skape økt tillit mellom generasjoner

Ulike generasjoner snakker mye om hverandre, men altfor lite med hverandre, mener UiS-studentene Mille Marie Isaksen og Hanne Hernes. Derfor laget de en konferanse, hvor målet er å få unge lovende og voksne til å forstå hverandre bedre.

Statsvitenskapsstudentene Hanne Hernes (t.v.) og Mille Marie Isaksen arrangerer konferanse for å skape dialog mellom generasjoner. Foto: privat.

– Vi ønsket å lage en arena der generasjoner møtes for å snakke konstruktivt om arbeidsmarked og det grønne skiftet, sier Isaksen.

Sammen med Hernes har hun siden mars i år planlagt konferansen Do we trust each other?, som finner sted tirsdag 8. juni. I ryggen har de to statsvitenskapsstudentene både ONS Young, hvor Isaksen er leder, og Næringsforeningen i Stavanger-regionen, hvor Hernes var praksisstudent i vår.

– Både ONS og Næringsforeningen har vært veldig positive og behjelpelige hele veien, forteller Hernes.

Verdier og framtidens arbeidsliv

Konferansen er delt inn i to deler. Første bolk tar for seg verdier og hvordan dagens unge gjerne tenker annerledes enn generasjonen over dem. Andre del handler om hvordan framtidens arbeidsliv ser ut.

– Foreldregenerasjonen valgte kanskje jobb ut ifra hva skulle tjene, mens for oss handler det mye om hvilke avtrykk vi etterlater oss. Jobben blir del av identiteten, og klimakrisen, mangfold og likestilling spiller inn. Da er det viktig med moralske og etiske arbeidsgivere, sier Isaksen.

Representanter fra flere generasjoner er invitert inn til samtalen. Sjefsøkonom i Sparebank 1 SR-bank Kyrre Knudsen, markedsrådgiver og siviløkonom i DNB Benedicte Middelton, Designer og Styremedlem i Webstep Nadine Ramsberg, administrerende direktør for Rosenberg Worley Jan Narvestad og statsvitenskapsstudent Fredrik Myklebust Iversen er klare for å dele sine refleksjoner.

– Vi har funnet stemmer som vi mener representerer ulike synspunkter. Interessante spørsmål som skal stilles, er hvordan vi kan stole på at næringslivet gjør grep som sikrer de unges framtid, og hva industrien trenger fra de unge, forteller Isaksen.

Representanter fra flere generasjoner er invitert til samtale.

Ønsker tillit

Ideen om å lage konferansen kom under Hernes’ praksisperiode hos Næringsforeningen i Stavanger-regionen. Hun sparret med med-student Isaksen om hvilke muligheter de hadde for å lage noe sammen, og i løpet av få måneder var konferansen klar. De har gjort seg noen tanker om hva de ønsker å oppnå:

– Jeg håper vi oppdager at vi kan stole på hverandre. Tillit ligger til grunn for alle forhold vi har, er den ikke der, kommer vi ingen vei. Derfor er det viktig å se den og ta og føle på den, sier Isaksen.

For akademikeres del mener Isaksen og Hernes det kan være mye å hente fra konferansen.

– Det er bra at næringsliv, studenter og akademia befinner seg i samme rom og snakker om de samme tingene. Det er viktig at foreleserne er oppdatert om hva næringslivet trenger, for de skal utdanne framtidens arbeidskraft. Skal vi for eksempel løse klimautfordringene, er det viktig å se på hva behovet er i bransjen og at foreleserne vet hva studentene skal ut i, sier Isaksen.

Her kan du melde deg på konferansen, som finner sted 8. juni kl. 18.30.

Her finner du konferansens Facebook-arrangement.

Tekst: Live Kolstad Kvalsvik