Gir stipend til studenter som vil reise på utveksling på en miljøvennlig måte

UiS tilbyr nå studenter som skal dra på Erasmus+ utveksling mulighet til å søke om midler for å reise til utvekslingsstedet på en miljøvennlig måte. Ordningen er et ledd i UiS sin satsing på grønn omstilling.

Universitetet i Stavanger (UiS) har denne våren opprettet en stipendordning for miljøvennlige reiser for UiS sine Erasmus-studenter som skal reise ut.

Mann med sekk løper mot tog

Tog kan være et mer miljøvennlig alternativ til fly. Foto: Mads Kristiansen/Vy

Fra før har Erasmus-ordningen et stipend på 50 euro som det er mulig for studenter som skal utenlands å søke på, men nå gir UiS ytterligere midler for å påvirke studentene til å reise til utvekslingsstedet på en miljøvennlig måte.

Til sammen blir det delt ut fem stipend – 3 for høstsemesteret og 2 for vårsemesteret. Studentene som søker kan få 2000 kroner per stipend.

Frist for å søke er 1. juni for høstsemesteret og 1. februar for vårsemesteret.

Se tilbudet på miljøstipend.

– Reis så miljøvennlig som mulig

Ordningen er et ledd i UiS sin satsing på grønn omstilling

UiS oppfordrer blant annet til å bruke reisekalkulatoren Klimasmart Semester for å se hvordan du kan gjøre reisen din så miljøvennlig som mulig.

– Vi bruker 10 000 kroner av midler fra Grønn omstilling til disse reisestipendene. Dette gjør vi for å øke bevisstheten om at det går an å reise på måter som er mer miljøvennlig enn fly, sier Rebecca Briedis.

Briedis tiltrådte i februar 2022 i stillingen som koordinator for Grønn omstilling ved UiS – med arbeidssted i Innovasjonsavdelingen.

Stipendordningen har kommet i stand gjennom et godt samarbeid med Marianne Høie, rådgiver og Erasmus+koordinator ved Internasjonal seksjon.

Tekst: Karen Anne Okstad