Utstilling om barnefattigdom vant pris

Utstillingen «Verdens rikeste land – Penger som inngangsbillett» sikret Museum Stavanger (MUST) nasjonal pris for kreativ formidling av forskning. På det kreative laget bak produksjonen av utstillingen har UiS-professor Hans Eirik Voktor spilt en sentral rolle.

UiS-professor Hans Eirik Voktor sammen med skuespiller Anders Vagle og instruktør Henrik Bjelland. Foto: Mette Tveit.

– For alle oss samfunns- og kulturvitere er det vår oppgave og plikt å legge til rette for samfunnets selvrefleksjon, sier Voktor, professor i dokumentar.

Nettopp det mener han utstillingen bidrar til, og han roser konservatorene Hege Stormarks og Mette Tveits måte å inkludere universitetetsmiljøet i produksjonen.

– De har sett ideer og utførelser som burde utfordre oss framover. Vi burde gjøre mye mer av det, sier han.

Nå har utstillingen fått nasjonal anerkjennelse, etter at MUST mottok prisen "Mot i museet" av Norges museumsforbund. Prisen går til et museum som kan vise til et innovativt, kreativt og spennende prosjekt innen formidling av forskning og forskning på formidling i museene.

Dokumentarisk eksperiment

Utstillingen viser hvordan det er å vokse opp i en lavinntektsfamilie i Norge. Skuespillere portretterer barn og ungdommer som har fortalt konservatorene og forskere sine ekte historier. På den måten har ungdommer som har vokst opp i fattigdom, fått en stemme, samtidig som de er blitt skjermet, ved at historiene deres fortelles av andre.

Professor Hans Eirik Voktor under videoproduksjonen til utstillingen Verdens rikeste land. Foto: Mette Tveit.

Voktor har hatt ansvar for utstillingens videodel, hvor han blant annet har vært med på å utvikle karakterene og spille inn og ferdigstille videoene. Parallelt har konservatorene laget en utstilling som gir kontekst til opplevelsen man får gjennom videomaterialet.

– Det er et dokumentarisk eksperiment, og det svinger av både det idé- og formmessige, sier Voktor.

MUSTs hjemmeside sier konservatorene Hege Stormark og Mette Tveit dette om å vinne prisen:

– Dette var veldig inspirerende! Vi har lært masse av alle som deltok i prosjektet. Nesten 400 barn har vært med i ulike roller. Takk til alle, og spesielt takk til ungdommene som delte sin historie. Også en stor takk til Hans Erik Voktor ved Universitetet i Stavanger.

I MUSTs presentasjon om utstillingen kan du se mer om hvordan arbeidet med Verdens rikeste land foregikk.

Utstillingen Verdens rikeste land. Foto: Oddbjørn Erland Aarstad.

Tekst: Live Kolstad Kvalsvik