Toril Frafjord Hoem

Dosent i lesevitenskap

Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
OD B-2633

Bio

Toril Frafjord Hoem er dosent ved Lesesenteret, hvor hun har vært ansatt siden 2009. Hoem har lang erfaring som lektor i grunnskolen, både fra barnetrinn og ungdomstrinn. Hun har utviklet flere KFK-kurs i lesing og skriving samt masterutdanning for lærerspesialister i begynneropplæring og i norsk med vekt på lesing og skriving, og deretter undervist på disse emnene. Hoem er prosjektleder for et NFR-finansiert innovasjonsprosjekt DigUp, som har som mål å utvikle et digitalt didaktisk planleggingsverktøy for lærere. Hennes forskningsinteresser er lesing og skriving, fagspesifikk literacy, begynneropplæring og læreres læring.

Publikasjoner
  • Vitenskapelige publikasjoner
    • Wagner, Åse Kari H.; Støle, Hildegunn; Hoem, Toril Frafjord; Foldnes, Njål

      (2024)

      Tekstene i PIRLS 2021. Hvor godt liker elevene tekstene, og hvordan presterer de på oppgavene?. I: Tid for lesing! Norske tiåringers leseforståelse i PIRLS 2021.

      Universitetsforlaget.

      ISBN 978-82-15-05324-0.

      s.180-202.

      DOI: 10.18261/9788215053257-24-10

    • Hoem, Toril Frafjord; Wagner, Åse Kari Hansen

      (2022)

      Leseleksens plass i norskfagets begynneropplæring .

      Nordic Journal of Literacy Research.

      ISSN 2464-1596.

      Volum 8.

      Hefte 1.

      DOI: 10.23865/njlr.v8.3672

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2021)

      Hvordan utnytte høytlesingens potensial i begynneropplæringen. I: Å lykkes med lesing : Tidlig innsats og tilpasset leseopplæring.

      Gyldendal Akademisk.

      ISBN 9788205553743.

      s.165-181.

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2021)

      Å bevege seg i tekster og sette tekster i bevegelse. I: Å lykkes med lesing : Tidlig innsats og tilpasset leseopplæring.

      Gyldendal Akademisk.

      ISBN 9788205553743.

      s.144-164.

    • Håland, Anne; Hoem, Toril Frafjord; McTigue, Erin

      (2020)

      The Quantity and Quality of Teachers’ Self‑perceptions of Read‑Aloud Practices in Norwegian First Grade Classrooms.

      Early Childhood Education Journal.

      ISSN 1082-3301.

      DOI: 10.1007/s10643-020-01053-5

    • Maagerø, Eva; Krumsvik, Rune Johan; Torvanger, Dag; Hoem, Toril Frafjord; Børhaug, Kjetil

      (2019)

      Grunnleggende ferdigheter 5-10. I: Lærer i skolen 5-10. Lærerarbeid og læringsmiljø.

      Cappelen Damm Akademisk.

      ISBN 978-82-02-62201-5.

      s.88-163.

    • Maagerø, Eva; Krumsvik, Rune Johan; Hoem, Toril Frafjord; Torvanger, Dag; Børhaug, Kjetil

      (2019)

      Grunnleggende ferdigheter. I: Lærer i skolen 1-7. Lærerarbeid og læringsmiljø.

      Cappelen Damm Akademisk.

      ISBN 978-82-02-56723-1.

      s.86-165.

    • Håland, Anne; McTigue, Erin ; Hoem, Toril Frafjord

      (2018)

      Writing in First Grade: The Quantity and Quality of Practices in Norwegian Classrooms.

      Early Childhood Education Journal.

      ISSN 1082-3301.

      DOI: 10.1007/s10643-018-0908-8

    • Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord; Schulz-Heidorf, Kathrin

      (2017)

      Lærerens betydning for norske elevers leseresultater Hva forteller PIRLS 2016. I: Klar framgang! Leseferdighet på 4. og 5. trinn i et femtenårsperspektiv.

      Universitetsforlaget.

      ISBN 9788215030241.

      s.108-131.

      DOI: 10.18261/9788215030258-2017-7

    • Hoem, Toril Frafjord; Lorentzen, Vibeke; Kringstad, Trude

      (2017)

      Videreutdanning til lærerspesialist. Om å bli profet i eget land.

      Bedre Skole.

      ISSN 0802-183X.

      s.65-70.

    • Hoem, Toril Frafjord; Skaftun, Atle; Solheim, Oddny Judith; Uppstad, Per Henning

      (2014)

      Lesing i matematikk. I: Leseboka. Leseopplæring i alle fag på ungdomstrinnet.

      Cappelen Damm Akademisk.

      ISBN 978-82-02-40457-4.

      s.97-112.

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2014)

      Å bevege seg i tekster og sette tekster i bevegelse. I: Å lykkes med lesing: Tidlig innsats og tilpasset leseopplæring.

      Gyldendal Akademisk.

      ISBN 9788205431164.

      s.243-262.

    • Hoem, Toril Frafjord; Staurseth, Hanne Egenæs

      (2014)

      Lesing i samfunnsfag. I: Leseboka. Leseopplæring i alle fag på ungdomstrinnet.

      Cappelen Damm Akademisk.

      ISBN 978-82-02-40457-4.

      s.145-165.

    • Maagerø, Eva; Krumsvik, Rune Johan; Torvanger, Dag; Hoem, Toril Frafjord

      (2011)

      Grunnleggende ferdigheter, 1.-7. I: Lærerarbeid for elevenes læring 1-7.

      Cappelen Damm Høyskoleforlaget.

      ISBN 978-82-7634-884-2.

    • Maagerø, Eva; Krumsvik, Rune Johan; Torvanger, Dag; Hoem, Toril Frafjord

      (2011)

      Grunnleggende ferdigheter, 5.-10. I: Lærerarbeid for elevenes læring 5-10.

      Cappelen Damm Høyskoleforlaget.

      ISBN 978-82-7634-885-9.

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2010)

      Tekst + leser = lesing?. I: Fagbok i bruk i alle fag i videregående skole.

      Universitetet i Stavanger.

      ISBN 9788276490688.

  • Bøker og kapitler
    • Hoem, Toril Frafjord

      (2023)

      God undervisningsplanlegging - med det digitale verktøyet DigUp.

      Cappelen Damm Akademisk.

      ISBN 9788202773816.

    • Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni ; Rangnes, Hege; Sæbø, Johanne Ur

      (2023)

      Læringsaktiviteter. I: God undervisningsplanlegging - med det digitale verktøyet DigUp.

      Cappelen Damm Akademisk.

      ISBN 9788202773816.

      s.63-107.

    • Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord; Sæbø, Johanne Ur

      (2023)

      Eksempler på DigUp i praktisk bruk. I: God undervisningsplanlegging - med det digitale verktøyet DigUp.

      Cappelen Damm Akademisk.

      ISBN 9788202773816.

      s.108-129.

    • Staurseth, Hanne Egenæs; Hoem, Toril Frafjord

      (2023)

      Hvordan støtter DigUp lærerne i undervisningsplanleggingen?. I: God undervisningsplanlegging - med det digitale verktøyet DigUp.

      Cappelen Damm Akademisk.

      ISBN 9788202773816.

    • Hoem, Toril Frafjord; Staurseth, Hanne Egenæs

      (2023)

      Mål. I: God undervisningsplanlegging - med det digitale verktøyet DigUp.

      Cappelen Damm Akademisk.

      ISBN 9788202773816.

    • Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord

      (2023)

      Vurdering. I: God undervisningsplanlegging - med det digitale verktøyet DigUp.

      Cappelen Damm Akademisk.

      ISBN 9788202773816.

      s.46-62.

    • Hoem, Toril Frafjord; Nielsen, Ingrid

      (2017)

      Før tenkte jeg at det var en nødløsning å lese i timene.... I: Skolebasert kompetanseutvikling i partnerskap.

      Universitetet i Stavanger.

      ISBN 978-82-7644-748-4.

      s.46-66.

    • Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord; Håland, Anne

      (2017)

      God leseplanlegging.

      Cappelen Damm Akademisk.

      ISBN 978-82-02-53392-2.

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2014)

      Vurdering for læring. I: Lese, skrive, regne. Pedagogikk og fagdidaktikk i begynneropplæringen.

      Universitetsforlaget.

      ISBN 978-82-15-02303-8.

      s.223-242.

    • Mossige, Margunn; Hoem, Toril Frafjord; Blå, Berit Hope; Bøyesen, Liv; Pettersen, Karin Dahlberg; Dahlin, Liv Klakegg; Engen, Liv; Engen, Liv; Heber, Ellen; Helgevold, Lise; Maagerø, Eva; Maagerø, Eva; Skaftun, Atle; Skaftun, Atle; Skjelbred, Dagrun; Skjelbred, Dagrun; Sæbø, Aud Berggraf

      (2010)

      Fagbok i bruk i alle fag i videregående skole.

      Universitetet i Stavanger.

      ISBN 9788276490688.

  • Formidling
    • Wagner, Åse Kari H.; Mossige, Margunn; Hoem, Toril Frafjord

      (2024)

      PIRLS 2021 - Norske tiåringers leseprestasjoner i en omskiftelig tid .

      Nasjonal konferanse om lesing;

      2024-03-18 - 2024-03-19.

    • Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni

      (2023)

      Hvordan planlegge undervisning med støtte i forskningsbasert kunnskap? Presentasjon av det didaktiske digitale planleggingsverktøyet DigUp .

      Avslutningsseminar DigUp;

      2023-11-15.

    • Rangnes, Hege; Hoem, Toril Frafjord; Wagner, Åse Kari H.

      (2023)

      Veiledet lesing i samtale om tekst. Fire læreres erfaringer med en læringsressurs i språkheterogene klasserom på ungdomstrinnet.

      NOA 2023: Den 10. nasjonale forskingskonferansen om norsk som andrespråk;

      2023-05-25.

    • Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni

      (2023)

      Hvordan planlegge undervisning med støtte i forskningsbasert kunnskap?.

      Seminar med skoleledere i Vestland fylke;

      2023-11-23.

    • Rangnes, Hege; Hoem, Toril Frafjord

      (2023)

      Å pakke ut språk og innhold i sakprosatekster. Innlegg på Nasjonal lesekonferanse .

      Foredrag;

      2023-03-28 - .

    • Rangnes, Hege; Hoem, Toril Frafjord

      (2023)

      Veiledet lesing i samtale om tekst. Fire læreres erfaringer med en læringsressurs i språkheterogene klasserom. Innlegg på NOA-konferansen .

      Foredrag;

      2023-05-25 - .

    • Rangnes, Hege; Hoem, Toril Frafjord; Wagner, Åse Kari H.

      (2023)

      «Det ble veldig sånn tekstnært». Fire ungdomsskolelæreres erfaringer med å bruke læringsressursen. Veiledet lesing i samtale om tekst. Innlegg på MuMo, Muntlighetsdidaktik i modersmålsfaget-seminar .

      Foredrag;

      2023-11-14 - .

    • Wagner, Åse Kari H.; Hoem, Toril Frafjord

      (2023)

      Veiledet lesing i samtale om tekst. Lesesenteret. UiS..

    • Hoem, Toril Frafjord; Rangnes, Hege; Wagner, Åse Kari H.

      (2023)

      Veiledet lesing i samtale om tekst. .

    • Hoem, Toril Frafjord; Wagner, Åse Kari H.

      (2022)

      Leseleksens plass i norskfagets begynneropplæring.

      Forskerkonferanse;

      2022-05-10 - 2022-05-11.

    • Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni

      (2022)

      Hvordan utvikle et forskningsbasert digitalt verktøy for undervisningsplanlegging som støtter lærernes læring og planleggingspraksiser og som ivaretar prinsipper om sammenheng mellom mål, innhold, arbeidsmåter og vurdering? .

      Forskerkonferanse;

      2022-05-10 - 2022-05-11.

    • Wagner, Åse Kari H.; Hoem, Toril Frafjord; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

      (2022)

      For at elevene skal ha utbytte av leseleksene, er det viktig at lærerne er leksebevisste.

    • Wagner, Åse Kari H.; Hoem, Toril Frafjord; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

      (2022)

      To ting må klaffe om elevene skal ha utbytte av leseleksene .

    • Hoem, Toril Frafjord; Wagner, Åse Kari Hansen

      (2021)

      En kvalitativ undersøkelse av leseleksepraksiser på 2. trinn .

      Nordiskt nätverk för modersmålsforskning (NNMF);

      2021-11-24 - 2021-11-25.

    • Hoem, Toril Frafjord; Nygård, Stine; Solheim, Oddny Judith

      (2021)

      Tilpasset og meningsfull skriving på første trinn.

      Skolestartseminaret 2021;

      2021-08-12.

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2021)

      Høytlesingens potensial i begynneropplæringen.

      Skolestartsseminar;

      2021-08-12.

    • Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni

      (2021)

      DigUp .

      Webinar;

      2021-08-24.

    • Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni

      (2021)

      DigUP et digitalt didaktisk planleggingsverktøy.

      Webinar;

      2021-08-30.

    • Hoem, Toril Frafjord; Wagner, Åse Kari Hansen

      (2021)

      En kvalitativ undersøkelse av leseleksepraksiser på 2. trinn .

      Forskerkonferanse;

      2021-11-24 - 2021-11-25.

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2019)

      Hva kan vi lære av nasjonale prøver i lesing?.

      Planleggingsdag Bogafjell skole;

      2019-01-15.

    • Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord; Rønneberg, Vibeke

      (2019)

      Fagdag: kollegasamtaler og refleksjonsnøkler, lesebestillinger, når lesing blir vanskelig og Språkløyper.

      Fagdag for friskolene i Rogaland, desentralisert ordning for kompetanseutvikling;

      2019-01-02.

    • Hoem, Toril Frafjord; Håland, Anne; McTigue, Erin

      (2019)

      Hva er kvantiteten og kvaliteten på høytlesingspraksiser på første trinn i Norge?.

      Noles forskingskonferanse;

      2019-03-11 - 2019-03-13.

    • Hoem, Toril Frafjord; Billington, Mary Genevieve

      (2019)

      Perspektiver på lærerspesialist.

      Erfaringskonferanse for lærerspesialister;

      2019-03-04.

    • Hoem, Toril Frafjord; Håland, Anne; McTigue, Erin

      (2019)

      Hva er kvantiteten og kvaliteten på læreres høytlesingspraksiser på første trinn i Norge?.

      SkrivLes konferansen 2019;

      2019-05-08.

    • Hoem, Toril Frafjord; Håland, Anne; McTigue, Erin

      (2019)

      Hva er kvantiteten og kvaliteten på læreres høytlesingspraksiser på første trinn i Norge?.

      NNMF 7: Morsmålsfaget som fag og forkningsfelt;

      2019-10-23 - 2019-10-24.

    • Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord; Aasen, Marit

      (2019)

      Fagfornyelsen og verdigrunnlaget i overordnet del.

      Planleggingsdag for friskolene. Desentralisert ordning for kompetanseutvikling;

      2019-08-14.

    • Håland, Anne; Hoem, Toril Frafjord; Solheim, Oddny Judith

      (2018)

      Hvilke skrivepraksiser finnes på 1. trinn i norske klasserom?.

      God start! Begynneropplæring i skolen;

      2018-01-25 - 2018-01-26.

    • Hoem, Toril Frafjord; Håland, Anne; Rongved, Elisabeth

      (2018)

      Lykkes med meningsfull skriving i første klasse.

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2018)

      God leseplanlegging.

      Planleggingsdag Bogafjell skole;

      2018-08-15.

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2018)

      Pedagogisk bruk av nasjonale prøver.

      Planleggingsdag;

      2018-09-18.

    • Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord; Rønneberg, Vibeke

      (2018)

      Hvordan kan vi støtte elevenes leseutvikling i alle fag?.

      Fagdag for friskolene i Rogaland, DEKOM;

      2018-01-02.

    • (2018)

      Å planlegge undervisning. Læreplanforståelse, planleggingspraksiser og Leseplanleggeren som planleggingsverktøy..

      Fagdag for friskolene i Rogaland, DEKOM;

      2018-08-14.

    • Håland, Anne; Hoem, Toril Frafjord; Solheim, Oddny Judith

      (2017)

      Skriveopplæring i norske klasserom – egnet for å møte elevmangfoldet?.

      SkrivLes! 2017 Nordisk forskerkonferanse om lesing og skriving;

      2017-05-09 - 2017-05-11.

    • Hoem, Toril Frafjord; Berge, Ingeborg Margrete

      (2017)

      Lesestrategi­enes mål.

      Morgenbladet.

      ISSN 0805-3847.

    • Håland, Anne; Hoem, Toril Frafjord

      (2017)

      Skrivepraksiser på 1. trinn.

      forskernettverk;

      2017-09-25.

    • Birkedal, Inga Kjerstin; Billington, Mary Genevieve; Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord; Mossige, Margunn

      (2017)

      Modeller og Modaliteter; muligheter og utfordringer ved utforming av nettbasert kompetanseutvikling.

      Skriv/Les konferansen ;

      2017-05-09 - 2017-05-11.

    • Hoem, Toril Frafjord; Håland, Anne

      (2017)

      Hvilke skrivepraksiser finnes på 1. trinn i norske klasserom?.

      Nordisk konferanse: Nordisk nettverk for morsmålsdidaktisk forskning;

      2017-11-30 - 2017-12-01.

    • Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord

      (2017)

      Lærerens betydning for norske elevers resultater - hva forteller PIRLS 2016?.

      Pirlskonferanse 2017;

      2017-12-06 - .

    • Hoem, Toril Frafjord; Lorentzen, Vibeke; Kringstad, Trude

      (2017)

      På vei til å bli profet i eget land. Hvordan kan videreutdanning styrke lærere i å fylle rollen som lærerspesialist?.

      SkrivLes! 2017 Nordisk forskerkonferanse om lesing og skriving;

      2017-05-09 - 2017-05-11.

    • Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord

      (2017)

      Undervisningsplanlegging og lesing.

      Ressurslærarsamling pulje 4, Ungdomstrinn i utvikling;

      2017-03-20 - 2017-03-28.

    • Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni

      (2017)

      Hva styrer læreres beslutninger når de planlegger for fagspesifikk lesing og skriving?.

      Seminar med forskargruppa: Nye literacypraksisar.;

      2017-12-20 - 2017-12-21.

    • Hoem, Toril Frafjord; Aasen, Marit

      (2016)

      La det være et eventyr å lese lærebøker.

      Redaktørforum;

      2016-05-30.

    • Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni

      (2016)

      Pedagogisk bruk av nasjonale prøver i lesing.

      Ressurslærersamling Ungdomstrinn i utvikling;

      2016-01-12 - 2016-01-13.

    • Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord

      (2016)

      Pedagogisk bruk av nasjonale prøver i lesing.

      Ressurslærarsamling, Ungdomstrinn i utvikling;

      2016-01-19 - 2016-01-20.

    • Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni

      (2016)

      Undervisningsplanlegging og lesing.

      Ressurslærersamling pulje 3;

      2016-03-14 - 2016-03-15.

    • Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord

      (2016)

      Undervisningsplanlegging og lesing.

      Ressurslærarsamling pulje 3, Ungdomstrinn i utvikling;

      2016-04-05 - 2016-04-06.

    • Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni ; Nielsen, Ingrid

      (2016)

      Satsingsområdet lesing.

      Samling for UH Ungdomstrinn i utvikling;

      2016-03-30.

    • Hoem, Toril Frafjord; Aasen, Marit

      (2016)

      La det bli et eventyr å lese lærebøker.

      Fagseminar;

      2016-05-30.

    • Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni

      (2016)

      Lesing som grunnleggende ferdighet.

      Ressurslærersamling pulje 4;

      2016-09-05 - 2016-09-06.

    • Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord

      (2016)

      Lesing som grunnleggende ferdighet.

      Ressurslærarsamling pulje 4, Ungdomstrinn i utvikling;

      2016-09-12 - 2016-09-13.

    • Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni

      (2016)

      Leseplanleggeren og dybdelæring.

      Sentersamling;

      2016-05-14 - 2016-05-15.

    • Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni

      (2016)

      Lesing som grunnleggende ferdighet.

      Skoleledersamling Ungdomstrinn i utvikling;

      2016-09-28.

    • Hoem, Toril Frafjord; Alfsvåg, Trude

      (2016)

      Lesing som grunnlegende ferdighet.

      Skoleledersamling Ungdomstrinn i utvikling;

      2016-10-18.

    • Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord

      (2016)

      Lesing som grunnleggende ferdighet.

      Skuleleiarsamling pulje 4, Ungdomstrinn i utvikling;

      2016-10-20.

    • Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni

      (2016)

      Pedagogisk bruk av nasjonale prøver.

      Ressurslærersamling pulje 4;

      2016-10-31 - 2016-11-01.

    • Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord

      (2016)

      Pedagogisk bruk av nasjonale prøver.

      Ressurslærarsamling pulje 4, Ungdomstrinn i utvikling;

      2016-11-07 - 2016-11-08.

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2016)

      Hvordan utvikle praksis gjennom Språkløyper.

      Introduksjonssamling Two teachers;

      2016-06-06.

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2016)

      Hvordan utvikle praksis gjennom Språkløyper.

      Introduksjonssamling Two teachers;

      2016-06-07.

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2016)

      Hvordan utvikle praksis gjennom Språkløyper.

      Introduksjonssamling Two teachers;

      2016-06-09.

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2016)

      Hvordan utvikle praksis gjennom Språkløyper.

      Introduksjonssamling Two teachers;

      2016-06-13.

    • Hoem, Toril Frafjord; Nielsen, Ingrid

      (2016)

      God leseundervisning: Pedagogisk bruk av nasjonale prøver.

      Seminar for UH ansatte ;

      2016-02-11.

    • Hoem, Toril Frafjord; Nielsen, Ingrid

      (2016)

      Undervisningsplanlegging.

      Planleggingsdag;

      2016-04-18.

    • Hoem, Toril Frafjord; Nielsen, Ingrid

      (2016)

      Hvordan iverksette et mer praktisk, variert, utfordrende og relevant ungdomstrinn?.

      Planleggingsdag;

      2016-01-25.

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2016)

      Litteratur på mellomtrinnet.

      Kompetanse for kvalitet;

      2016-02-02.

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2016)

      Undervisningsplanlegging.

      Planleggingsdag;

      2016-08-16.

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2016)

      Hva er god leseopplæring?.

      Kompetanse for kvalitet Lesing og skriving som grunnleggende ferdighet 1;

      2016-08-23.

    • Hoem, Toril Frafjord; Berge, Ingeborg Margrete

      (2016)

      Helhetlig undervisningsplanlegging, Mål - vurdering - undervisning.

      Kompetanse for kvalitet Lesing og skriving som grunnleggende ferdighet 1;

      2016-08-25 - 2016-08-26.

    • Hoem, Toril Frafjord; Håland, Anne

      (2016)

      Hvordan støtte elevenes skriving i fag?.

      Planleggingsdag;

      2016-09-07.

    • Håland, Anne; Hoem, Toril Frafjord

      (2015)

      Fagspesifikk lesing og skriving.

      Skriv!Les!;

      2015-05-20 - .

    • Håland, Anne; Hoem, Toril Frafjord

      (2015)

      Disciplinary literacy. How can we design Research focusing on disciplinary Reading and writing practices?.

      IAMTE- konferanse;

      2015-06-03 - .

    • Håland, Anne; Hoem, Toril Frafjord; Skartveit, Bente Stausland

      (2015)

      Kva vil det seia å vera leselærar på faget sine eigen premissar?.

      Norsklæreren.

      ISSN 0332-7264.

    • Hoem, Toril Frafjord; Nielsen, Ingrid

      (2015)

      Skolebasert kompetanseutvikling. Den røde tråden i planleggingen - med fokus på førlesing.

      Skolebasert kompetanseutvikling;

      2015-01-19.

    • Hoem, Toril Frafjord; Nielsen, Ingrid

      (2015)

      Hvordan kan vi arbeide systematisk for å fremme elevenes leseferdighet?.

      Skolebasert kompetanseutviling;

      2015-01-20.

    • Hoem, Toril Frafjord; Nielsen, Ingrid

      (2015)

      Den røde tråden i planleggingen - med fokus på etterlesefasen slik at elevene får bruke det de har lest på fagrelevante måter.

      Skolebasert kompetanseutvikling;

      2015-02-02.

    • Hoem, Toril Frafjord; Nielsen, Ingrid

      (2015)

      Den røde tråden i planleggingen - med fokus på lesefasen.

      Skolebasert kompetanseutvikling;

      2015-03-09.

    • Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni Synnøve

      (2015)

      Pedagogisk bruk av nasjonale prøver.

      Ressurslærersamling Pulje 2, Ungdomstrinn i utvikling;

      2015-03-11.

    • Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni Synnøve

      (2015)

      Pedagogisk bruk av nasjonale prøver.

      Ressurslærersamling Pulje 2, Ungdomstrinn i utvikling;

      2015-03-18.

    • Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni Synnøve

      (2015)

      Pedagogisk bruk av nasjonale prøver.

      Ressurslærersamling Pulje 2, Ungdomstrinn i utvikling;

      2015-03-25.

    • Hoem, Toril Frafjord; Nielsen, Ingrid

      (2015)

      Å jobbe med tekster og oppgaver.

      Skolebasert kompetanseutvikling;

      2015-09-28.

    • Hoem, Toril Frafjord; Nielsen, Ingrid; Dessingué, Alexandre; Wagner, David-Alexandre; Knutsen, Ketil

      (2015)

      Kritisk literacy, Symposium.

      SkrivLes;

      2015-05-18.

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2015)

      Bruk av nasjonale prøver 5. trinn.

      Skolebasert kompetanseutvikling;

      2015-11-30.

    • Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni Synnøve

      (2015)

      Lesing som grunnleggende ferdighet.

      Skolebasert kompetanseutvikling;

      2015-09-21 - 2015-09-22.

    • Fuglestad, Unni Synnøve; Hoem, Toril Frafjord

      (2015)

      Lesing som grunnleggende ferdighet.

      Skolebasert kompetanseutvikling;

      2015-09-09 - 2015-09-10.

    • Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni Synnøve

      (2015)

      Lesing som grunnleggende ferdighet.

      Samling for skoleeiere og skoleledere i Ungdomstrinnssatsingen;

      2015-09-07 - 2015-09-08.

    • Fuglestad, Unni Synnøve; Hoem, Toril Frafjord

      (2015)

      Lesing som grunnleggende ferdighet.

      Samling for skoleieere og skoleledere i Ungdomstrinn i utvikling;

      2015-10-05.

    • Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni Synnøve; Nielsen, Ingrid

      (2015)

      Satsingsområde LESING.

      Nettverkssamling Ungdomstrinn i utvikling;

      2015-09-24 - 2015-09-25.

    • Fuglestad, Unni Synnøve; Hoem, Toril Frafjord

      (2015)

      Lesing som grunnleggende ferdighet.

      Samling for skoleieere og skoleledere i Ungdomstrinn i utvikling;

      2015-10-08 - 2015-10-09.

    • Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni Synnøve

      (2015)

      Helhetlig undervisningsplanlegging der elevene får bruke det de har lest på fagrelevante måter.

      Ressurslærersamling 3 Pulje 2, Ungdomstrinn i utvikling;

      2015-10-20 - 2015-10-21.

    • Fuglestad, Unni Synnøve; Hoem, Toril Frafjord

      (2015)

      Helhetlig undervisningsplanlegging der elevene får bruke det de har lest på fagrelevante måter..

      Ressurslærersamling Ungdomstrinn i utvikling, pulje 2;

      2015-10-27 - 2015-10-28.

    • Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni Synnøve

      (2015)

      Kva er god leseopplæring?.

      Lesing 1;

      2015-09-03.

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2015)

      Bruk av skjønnlitteratur i andre fag enn norsk.

      Lesing 1;

      2015-11-18.

    • Hoem, Toril Frafjord; Nielsen, Ingrid

      (2014)

      Lesing av multiple tekster. En tilnærming til Palestina-konflikten som eksempel i samfunnsfag.

      Norsklæreren tidsskrift for språk, litteratur og didaktikk.

      Hefte 3.

      s.32-39.

    • Hoem, Toril Frafjord; Håland, Anne

      (2014)

      Lesing som grunnleggjande ferdigheit.

      Ressurslærarsamling;

      2014-04-03 - 2014-04-04.

    • Hoem, Toril Frafjord; Skartveit, Bente Stausland

      (2014)

      Lesing som grunnleggende ferdighet.

      Samling for skoleeiere og skoleledere i ungdomstrinnssatsingen;

      2014-10-21.

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2014)

      Hvordan kan samarbeid mellom UH og et nasjonalt senter foregå i ungdomstrinnssatsingen?.

      Samling for UH sektoren i ungdomstrinnssatsingen;

      2014-09-17.

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2014)

      Korleis kan ein arbeite med lesing i ungdomstrinnssatsinga?.

      Fagseminar for lærerutdannere;

      2014-05-20 - 2014-05-21.

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2014)

      "Lesing som grunnleggende ferdighet; – hva legges i dette og hva kan det innebære for fagene i lærerutdanningen?”.

      Workshop for faglærere og ledelse ved Lærerutdanningen, UiN;

      2014-05-26.

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2014)

      Bok i bruk. Litteraturformidling i grunnskolen.

      Lesing 2;

      2014-11-13.

    • Håland, Anne; Hoem, Toril Frafjord

      (2014)

      Lesing som grunnleggende ferdighet.

      Ressurslærersamamling;

      2014-09-03 - 2014-09-04.

    • Andreassen, Roy Asle; Hoem, Toril Frafjord

      (2014)

      Samarbeid i skolebasert utviklingsarbeid.

      Samling i Nettverk for kompetansemiljøer;

      2014-09-16 - .

    • Andreassen, Roy Asle; Hoem, Toril Frafjord

      (2014)

      Samarbeid i skolebasert utviklingsarbeid.

      Samling i Nettverk for kompetansemiljøer, Gardermoen;

      2014-09-17 - .

    • Andreassen, Roy Asle; Hoem, Toril Frafjord

      (2014)

      Samarbeid i skolebasert utvikling.

      Samling i nettverk for kompetansemiljøer, Bergen;

      2014-09-24 - .

    • Husebø, Dag; Hoem, Toril Frafjord

      (2013)

      Teachers and teacher educators understanding of their profession, the subjects they teach and their reading didactics.

      Collaborative Action Research Network CARN;

      2013-11-07 - 2013-11-09.

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2013)

      Ungdomstrinn i utvikling. Skolebasert kompetanseutvikling med fokus på lesing.

      Nasjonal konferanse om lesing: "God praksis";

      2013-03-18 - 2013-03-19.

    • Hoem, Toril Frafjord; Mitchell, Monica Gundersen

      (2013)

      Hva kjennetegner en god leser på ungdomstrinnet?.

      Seminar for Uh-tilsatte;

      2013-11-06.

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2013)

      Bok i bruk.

      Forelesing;

      2013-11-14.

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2013)

      Lese, lære, lykkes.

      Samling for nyutdannede lærere;

      2013-04-10.

    • Hoem, Toril Frafjord; Staurseth, Hanne Egenæs

      (2013)

      Skolebasert kompetanseutvikling med fokus på lesing.

      Fagdag for lærere;

      2013-01-21.

    • Hoem, Toril Frafjord; Staurseth, Hanne Egenæs

      (2013)

      Skolebasert kompetanseutvikling med fokus på lesing.

      Fagdag for lærere;

      2013-01-22.

    • Hoem, Toril Frafjord; Husebø, Dag; Nielsen, Ingrid

      (2013)

      Skolebasert kompetanseutvikling.

      Fagdag for lærere;

      2013-08-15.

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2013)

      Historisk literacy.

      SkrivLes konferansen 2013;

      2013-05-06 - 2013-05-07.

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2012)

      Skriving og lesing av fagtekst på 2.trinn.

      Nasjonal konferanseom lesing;

      2012-03-26 - 2012-03-27.

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2012)

      Den som leser settes i bevegelse.

      Fagdager for lærere ;

      2012-04-17 - 2012-04-18.

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2012)

      Bok i bruk.

      Videreutdanningskurs for lærere;

      2012-11-15.

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2012)

      Hvordan kan elever demonstrere kompetanse i et fag?.

      Planleggingsdag;

      2012-01-17.

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2012)

      Vurdering for læring.

      Planleggingsdag;

      2012-10-10.

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2012)

      Hvorfor er lesing i fag viktig? Ideer til hvordan dette kan gjennomføres i praksis.

      Fagsamling for deltakere i piloten i ungdomstrinnssatsingen;

      2012-10-25 - 2012-10-26.

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2012)

      Hvorfor er lesing i fag viktig?.

      Planleggingsdag;

      2012-11-23.

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2012)

      Arbeid med lesing på ungdomstrinnet. Presentasjon av bakgrunnsdokument.

      Nettverkssamling Skolebasert kompetanseutvikling;

      2012-11-19.

    • Maagerø, Eva; Krumsvik, Rune Johan; Torvanger, Dag; Hoem, Toril Frafjord

      (2011)

      Grunnleggende ferdigheter. I: Lærerarbeid for elevenes læring 1-7.

      Cappelen Damm Høyskoleforlaget.

      ISBN 978-82-7634-884-2.

      s.77-120.

    • Maagerø, Eva; Krumsvik, Rune Johan; Torvanger, Dag; Hoem, Toril Frafjord

      (2011)

      Grunnleggende ferdigheter. I: Lærerarbeid for elevenes læring 5-10.

      Cappelen Damm Høyskoleforlaget.

      ISBN 978-82-7634-885-9.

      s.65-105.

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2011)

      Tekst i bruk.

      Videreutdanningskurs i Leseopplæring;

      2011-11-11.

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2011)

      Vurdering for læring.

      Planleggingsdag;

      2011-11-08.

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2011)

      Vurdering for læring.

      Planleggingsdag;

      2011-09-19.

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2011)

      Vurdering for læring.

      Tastarustå skole;

      2011-08-18.

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2011)

      Tekst i bruk.

      VIdereutdanningskurs i leseopplæring;

      2011-03-25.

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2011)

      Å røre seg i tekst.

      Videreutdanningskurs i Leseopplæring;

      2011-03-08.

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2011)

      Å røre seg i litterære tekster.

      Maktens pluttifikasjon;

      2011-02-09.

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2011)

      Vurdering for læring.

      Planleggingsdag;

      2011-02-24.

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2011)

      Systematisk observasjon av elevenes leseferdigheter.

      Planleggingsdag;

      2011-10-25.

    • Hoem, Toril Frafjord; Håland, Anne

      (2011)

      Å lese i alle fag, hvorfor, hva og hvordan?.

      Lesing er;

      2011-09-01.

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2010)

      Å bevege seg i tekst.

      utenTitteltekst;

      2010-01-05.

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2010)

      Tekst i bruk.

      utenTitteltekst;

      2010-11-11.

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2010)

      Makt og motmakt i bildebøker Hvordan arbeide med moderne bildebøker på 5. - 10. trinn.

      utenTitteltekst;

      2010-11-16.

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2010)

      Vurdering for læring.

      utenTitteltekst;

      2010-12-03.

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2010)

      Lesing er... Teksten i bruk.

      utenTitteltekst;

      2010-10-19.

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2010)

      Litteratur i det flerspråklige klasserommet.

      utenTitteltekst;

      2010-10-08.

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2010)

      Hva er lettlest?.

      utenTitteltekst;

      2010-08-27.

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2010)

      Utfordringer i tekst Hva kan hemme og hva kan fremme leseforståelse?.

      utenTitteltekst;

      2010-12-09.

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2010)

      Det enkelte fagets tekster.

      utenTitteltekst;

      2010-03-08.

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2010)

      Modulplanlegging og rubrikkvurdering.

      utenTitteltekst;

      2010-03-08.

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2010)

      Modulplanlegging og rubrikkvurdering.

      utenTitteltekst;

      2010-03-22.

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2010)

      Det enkelte fagets tekster.

      utenTitteltekst;

      2010-03-22.

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2010)

      Å røre seg i tekst.

      utenTitteltekst;

      2010-04-13.

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2010)

      Å røre seg i tekst.

      utenTitteltekst;

      2010-04-14.

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2010)

      Å røre seg i tekst.

      utenTitteltekst;

      2010-03-12.

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2010)

      Det enkelte fagets tekster.

      utenTitteltekst;

      2010-03-22.

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2009)

      Lesing er... Utfordringer i ungdomsskolen.

      utenTitteltekst;

      2009-10-02.

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2009)

      Ord + bilde = sant Hvordan arbeide med moderne bildebøker på ungdomstrinnet.

      utenTitteltekst;

      2009-10-30.

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2009)

      Inn i teksten.

      utenTitteltekst;

      2009-11-12.

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2009)

      Modulplanlegging og rubrikkvurdering.

      utenTitteltekst;

      2009-12-16.

  • Kunstnerisk produksjon
    • Bakken, Arild Michel; Hoem, Toril Frafjord; Wagner, Åse Kari H.

      (2023)

      Podcast: Hvilken plass har leseleksen i norskfagets begynneropplæring?.

    • Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord

      (2022)

      Undervisningsplanlegging med DigUp. Planleggingsdag med Lesesenteret..

    • Hoem, Toril Frafjord; Håland, Anne

      (2021)

      Hvorfor er meningsfull skriving viktig på første trinn?.

    • Hoem, Toril Frafjord; Håland, Anne

      (2021)

      Familiemeldinger.

    • Hoem, Toril Frafjord; Håland, Anne

      (2021)

      Leik og skriving i begynneropplæringen.

    • Hoem, Toril Frafjord; Håland, Anne

      (2021)

      Fagspesifikk skriving.

    • Hoem, Toril Frafjord; Håland, Anne

      (2021)

      Bruk av modelltekster og skriverammer som skrivestøtte i begynneropplæringen.

    • Berge, Ingeborg Margrete; Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni

      (2019)

      Undervisningsplanlegging, Språkløyper.

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2016)

      Å være lese- og skrivelærer.

    • Berge, Ingeborg Margrete; Njå, Morten; Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni ; Aasen, Marit; Mørk, Peter; Lorentzen, Vibeke; Kringstad, Trude; Lønnum, Marthe

      (2016)

      Å være lese- og skrivelærer - Introduksjonspakke i Språkløyper.no.

  • Kommersialisering
  • Cristin hovedlogo, Cristin current research information system in Norway