Unni Synnøve Fuglestad
Universitetslektor
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Universitetslektor
Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord; Schulz-Heidorf, Kathrin
(2017)
Lærerens betydning for norske elevers leseresultater Hva forteller PIRLS 2016. I: Klar framgang! Leseferdighet på 4. og 5. trinn i et femtenårsperspektiv.
Universitetsforlaget
ISBN 9788215030241.
s.108-131.
Dessingué, Alexandre; Bugge, Hans Erik; Fuglestad, Unni ; Knutsen, Ketil; Normand, Silje Henriette A; Savic, Milica; Wagner, David-Alexandre
(2018)
Critical literacies and Awareness in Education 1st year report.
Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord; Håland, Anne
(2017)
God leseplanlegging.
Cappelen Damm Akademisk
ISBN 978-82-02-53392-2.
Fuglestad, Unni
(2016)
Språkløyper som utviklingsarbeid. I: Utprøving av Språkløyper - Intern rapport på Lesesenteret.
s.14-17.
Fuglestad, Unni ; Mossige, Margunn
(2016)
Utfordringer og veien videre. I: Utprøving av Språkløyper - Intern rapport på Lesesenteret.
s.48-53.
Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni
(2022)
Hvordan utvikle et forskningsbasert digitalt verktøy for undervisningsplanlegging som støtter lærernes læring og planleggingspraksiser og som ivaretar prinsipper om sammenheng mellom mål, innhold, arbeidsmåter og vurdering? .
Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni
(2021)
DigUP et digitalt didaktisk planleggingsverktøy.
Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni
(2021)
DigUp .
Fuglestad, Unni
(2019)
Strategiutvikling i Alta.
Fuglestad, Unni
(2019)
Arbeid i lærende nettverk for å utvikle praksis med språk, lesing og skriving.
Fuglestad, Unni
(2019)
Å planlegge undervisning- med blikk for lesing.
Fuglestad, Unni
(2019)
Strategiutvikling i Larvik.
Fuglestad, Unni ; Birkedal, Inga Kjerstin
(2019)
Desentralisert ordning for kompetanseutvikling og partnerskap mellom Nordreisa og Lesesenteret. Inn i LK20.
Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord; Rønneberg, Vibeke
(2019)
Fagdag: kollegasamtaler og refleksjonsnøkler, lesebestillinger, når lesing blir vanskelig og Språkløyper.
Fuglestad, Unni
(2019)
Profesjonelle læringsfellesskap: utforskende og reflekterende praksis.
Fuglestad, Unni
(2019)
Å planlegge undervisning - med blikk for lesing.
Fuglestad, Unni
(2019)
Kommunikasjon, språk og lærende fellesskap i barnehagen. Språkløyper som verktøy for praksisutvikling i Stand kommune.
Fuglestad, Unni ; Bakken, Arild Michel
(2019)
Å planlegge undervisning - med blikk for elevinvolvering, strategier og muntlighet.
Fuglestad, Unni
(2019)
Å planlegge undervisning - med blikk for lesing og vurdering.
Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord; Aasen, Marit
(2019)
Fagfornyelsen og verdigrunnlaget i overordnet del.
Fuglestad, Unni
(2019)
"Språkløyper som støtte i arbeid med lesing, skriving og muntlighet i fag i videregående skole. Å lede praksisutvikling i profesjonsfaglige fellesskap".
Fuglestad, Unni
(2018)
Veien videre - bærekraft i språkkommunearbeidet: den utforskende og reflekterende samtalen..
Berge, Ingeborg Margrete; Fuglestad, Unni ; Alfsvåg, Trude
(2018)
"Å lese for å lære i fag": Oppstartsamlinger, Språkløyper 2018.
Fuglestad, Unni
(2018)
Profesjonsfellesskap, praksisutvikling og god leseopplæring.
Fuglestad, Unni ; Berge, Ingeborg Margrete
(2018)
Lesestrategier i alle fag - middel, ikke mål.
Fuglestad, Unni ; Gjestsen, Åse Kathrine; Birkedal, Inga Kjerstin
(2018)
Språkkommunearbeid - for eier, leder og PPT.
Fuglestad, Unni
(2018)
Introduksjon til pulje 3, Lesesenterets og Skrivesenterets rolle i språkkommunearbeidet.
Fuglestad, Unni ; Birkedal, Inga Kjerstin; Sandø, Heidi
(2018)
Å samarbeide om barn og elevers språk, lesing og skriving - med Språkløyper som verktøy.
Fuglestad, Unni
(2018)
Å samarbeide om elevers språk, lesing og skriving - med Språkløyper som verktøy.
Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord; Rønneberg, Vibeke
(2018)
Å planlegge undervisning. Læreplanforståelse, planleggingspraksiser og Leseplanleggeren som planleggingsverktøy..
Fuglestad, Unni
(2018)
Arbeid med Språkløyper i Strand kommune.
Fuglestad, Unni ; Alfsvåg, Trude; Angvik, Stine Aarønes
(2018)
Språkløyper som verktøy i språkarbeidet på mellom- og ungdomstrinn.
Fuglestad, Unni
(2018)
Språkløyper som støtte i vidare FYR-arbeid lokalt.
Fuglestad, Unni ; Birkedal, Inga Kjerstin
(2018)
Planleggingsdag for Kviteseid: utvikling av profesjonelle læringsfellesskap, skoleutvikling og endring, å planlegge undervisning, elever som strever med lesing.
Fuglestad, Unni ; Myran, Iris Hansson; Sandø, Heidi
(2018)
Språkarbeid i barnehage og skule.
Fuglestad, Unni
(2018)
Lærende møter - vegen vidare .
Fuglestad, Unni ; Myran, Iris Hansson; Sandø, Heidi
(2018)
Språkarbeid i barnehage og skole.
Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord; Rønneberg, Vibeke
(2018)
Hvordan kan vi støtte elevenes leseutvikling i alle fag?.
Fuglestad, Unni
(2017)
Språkløyper - hva og hvordan?.
Fuglestad, Unni
(2017)
Literacy i samfunnsfaga. God planlegging av lesing, skriving og munnlegheit i samfunnsfaga..
Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord
(2017)
Lærerens betydning for norske elevers resultater - hva forteller PIRLS 2016?.
Birkedal, Inga Kjerstin; Billington, Mary Genevieve; Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord; Mossige, Margunn
(2017)
Modeller og Modaliteter; muligheter og utfordringer ved utforming av nettbasert kompetanseutvikling.
Fuglestad, Unni
(2017)
Hva sier de nye styringsdokumentene om profesjonsutvikling?.
Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord
(2017)
Undervisningsplanlegging og lesing.
Fuglestad, Unni
(2017)
Språkløyper som lokal kompetanseutvikling.
Fuglestad, Unni
(2017)
Språkløyper – et løft for språk, lesing og skriving.
Fuglestad, Unni ; Myran, Iris Hansson
(2017)
Å samarbeide om barn og elevers språk, lesing og skriving - med Språkløyper som verktøy.
Fuglestad, Unni
(2017)
God lese- og skriveplanlegging.
Fuglestad, Unni ; Borgersen, Anne
(2017)
Fagfornyelse, profesjonsfellesskap og skoleutvikling.
Fuglestad, Unni
(2017)
Kva er Språkløyper og språkkommunar?.
Fuglestad, Unni ; Birkedal, Inga Kjerstin
(2017)
Hva med guttene....
Fuglestad, Unni
(2017)
Språkarbeid i Fjell.
Fuglestad, Unni
(2017)
Språkløyper – lærende fellesskap og praksisutvikling innen lesing og skriving ved bruk av online faglige utviklingsressurser.
Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni
(2017)
Hva styrer læreres beslutninger når de planlegger for fagspesifikk lesing og skriving?.
Fuglestad, Unni
(2016)
Lesing som grunnleggjande ferdigheit.
Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni
(2016)
Undervisningsplanlegging og lesing.
Fuglestad, Unni ; Lønnum, Marthe
(2016)
God lese- og skriveopplæring i Drammen.
Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord
(2016)
Pedagogisk bruk av nasjonale prøver.
Fuglestad, Unni ; Sædberg, Leif Tore
(2016)
Derfor er Språkløyper nyttig i ungdomsskule og vidaregåande.
Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni
(2016)
Leseplanleggeren og dybdelæring.
Fuglestad, Unni
(2016)
Introduksjon til Språkløyper, Nasjonal strategi for språk, lesing og skriving 2016-2019.
Fuglestad, Unni
(2016)
God leseopplæring.
Fuglestad, Unni
(2016)
Hvordan lykkes med Språkløyper? - planlegging, organisering og arbeid på egen skole.
Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord
(2016)
Pedagogisk bruk av nasjonale prøver i lesing.
Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni
(2016)
Pedagogisk bruk av nasjonale prøver i lesing.
Fuglestad, Unni ; Berge, Ingeborg Margrete; Sædberg, Leif Tore
(2016)
Å jobba med læringsutvikling er ingen quick fix, men er nyttig på lang sikt.
Fuglestad, Unni ; Alfsvåg, Trude
(2016)
Lesing som grunnleggende ferdighet.
Fuglestad, Unni
(2016)
Leder og eiers rolle i Språkløyper.
Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord
(2016)
Lesing som grunnleggende ferdighet.
Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord
(2016)
Undervisningsplanlegging og lesing.
Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni
(2016)
Lesing som grunnleggende ferdighet.
Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord
(2016)
Lesing som grunnleggende ferdighet.
Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni
(2016)
Lesing som grunnleggende ferdighet.
Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni
(2016)
Pedagogisk bruk av nasjonale prøver.
Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni ; Nielsen, Ingrid
(2016)
Satsingsområdet lesing.
Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni Synnøve
(2015)
Helhetlig undervisningsplanlegging der elevene får bruke det de har lest på fagrelevante måter.
Fuglestad, Unni
(2015)
Å lesa i samfunnskunnskap.
UDIR - Ungdomsskole i Utvikling
Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni Synnøve
(2015)
Pedagogisk bruk av nasjonale prøver.
Fuglestad, Unni Synnøve; Hoem, Toril Frafjord
(2015)
Lesing som grunnleggende ferdighet.
Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni Synnøve; Nielsen, Ingrid
(2015)
Satsingsområde LESING.
Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni Synnøve
(2015)
Lesing som grunnleggende ferdighet.
Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni Synnøve
(2015)
Pedagogisk bruk av nasjonale prøver.
Fuglestad, Unni Synnøve; Hoem, Toril Frafjord
(2015)
Helhetlig undervisningsplanlegging der elevene får bruke det de har lest på fagrelevante måter..
Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni Synnøve
(2015)
Pedagogisk bruk av nasjonale prøver.
Fuglestad, Unni Synnøve
(2015)
Språkløyper som skolebasert kompetanseutvikling.
Fuglestad, Unni Synnøve
(2015)
Språkløyper som skolebasert kompetanseutvikling.
Fuglestad, Unni ; Myran, Iris Hansson
(2015)
Støtte til språkkommuner fra Lesesenteret og Skrivesenteret.
Fuglestad, Unni Synnøve; Hoem, Toril Frafjord
(2015)
Lesing som grunnleggende ferdighet.
Fuglestad, Unni Synnøve; Hoem, Toril Frafjord
(2015)
Lesing som grunnleggende ferdighet.
Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni Synnøve
(2015)
Kva er god leseopplæring?.
Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni Synnøve
(2015)
Lesing som grunnleggende ferdighet.
Berge, Ingeborg Margrete; Fuglestad, Unni ; Toft, Trond Egil
(2019)
"God leseopplæring: Undervegs i lesinga".
Fuglestad, Unni
(2019)
God leseopplæring med gode (lese)lærarar.
Berge, Ingeborg Margrete; Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni
(2019)
Undervisningsplanlegging, Språkløyper.
Fuglestad, Unni ; Toft, Trond Egil
(2019)
Oppgåver som kan støtte utvikling av tekstkompetanse (plakat).
Fuglestad, Unni ; Angvik, Stine Aarønes; Alfsvåg, Trude; Staurseth, Hanne Egenæs; Mørk, Peter
(2019)
Lesing, skriving og munnlegheit i samfunnsfaga. (Kompetanseutviklingspakke i fagspesifikk lesing og skriving for ungdomstrinn og vidergående).
Fuglestad, Unni
(2019)
Korleis kan leseplanleggjaren brukast som eit didaktisk verktøy i undervisningsplanlegginga?.
Fuglestad, Unni
(2019)
Å utvikla tekstkompetanse (fagtekst).
Angvik, Stine Aarønes; Alfsvåg, Trude; Fuglestad, Unni ; Staurseth, Hanne Egenæs; Mørk, Peter; Skartveit, Bente Stausland
(2018)
Lesing, skriving og munnlegheit i samfunnsfaga. Pakke i Språkløyper..
Fuglestad, Unni
(2017)
Kjenneteikn på ein god lesar (God leseopplæring).
Berge, Ingeborg Margrete; Fuglestad, Unni
(2017)
"Elevstemmer om engasjement" (God leseopplæring).
Berge, Ingeborg Margrete; Fuglestad, Unni
(2017)
"Fellestrekk ved leseopplæringa til dyktige lærarar.".
Berge, Ingeborg Margrete; Njå, Morten; Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni ; Aasen, Marit; Mørk, Peter; Lorentzen, Vibeke; Kringstad, Trude; Lønnum, Marthe
(2016)
Å være lese- og skrivelærer - Introduksjonspakke i Språkløyper.no.
Berge, Ingeborg Margrete; Fuglestad, Unni ; Filbrandt, Elisabeth Rege; Karlsen, Anne Mette Færøyvik; Rongved, Elisabeth
(2016)
"Den viktige tilgangen til språket" - Språkløyper.