Trykk, temperatur og ideelle gasser. Aggregattilstander, faseoverganger og fasediagrammer. Energibevaring og termodynamikkens første hovedsetning. Arbeid, varme, indre energi og entalpi for lukkede og åpne systemer. Irreversible prosesser, entropi og termodynamikkens annen hovedsetning. Kretsprosesser, varmeenergimaskiner, kjølemaskiner og varmepumper. Fluidegenskaper, overflatespenning og viskositet. Fluidstatikk, oppdrift. Fluidkinematikk, impuls og kraft i fluidstrøm. Stasjonær inkompressibel fluidstrøm. Løft og drag.
Læringsutbytte
Etter å ha tatt dette emnet skal studenten:
Kunne bruke fasediagram for rene stoffer.
Kunne analysere enkle åpne og lukkede systemer ved bruk av termodynamikkens første og andre hovedsetning, kontinuitetslikningen, impulssats og bevegelseslikninger.
Forstå de grunnleggende egenskapene til fluider som overflatespenning, oppdrift, viskositet, laminær og turbulent strømning.
Kunne analysere enkle strømningsproblemer ved hjelp av energi- og impulslikninger.
Forkunnskapskrav
Et av følgende alternativer: MAT200 Matematiske metoder 2 MAT210 Reell analyse
Anbefalte forkunnskaper
FYS100 Mekanikk
Eksamen / vurdering
Vurderingsform
Vekting
Varighet
Karakter
Hjelpemiddel
Skriftlig eksamen
1/1
5 Timer
Bokstavkarakterer
Ingen trykte eller håndskrevne hjelpemidler tillatt. Godkjent, enkel kalkulator tillatt
Laboratoriedelen består av 4 oppgaver der det jobbes i grupper.
Hver student / gruppe deltar i en 3-timers lab økt.
Lab øktene finner sted i løpet av en uke i andre halvdel av semesteret.
Oppmøte i laboratoriet er obligatorisk.
Lab-rapportene utarbeides og innleveres individuelt.
De to obligatoriske innleveringer skjer i første halvdelen av semesteret. Disse må være innlevert innen en bestemt frist og godkjent av faglærer. Godkjenningen gjelder bare i to år.
6 timer forelesning og 2 timer øvinger per uke, samt en konsentrert laboratoriedel (4 laboratorieoppgaver) i løpet av en uke i andre halvdel av semesteret. Det er ikke øving i lab-uker.
Fakultetet bestemmer om det skal gjennomføres tidligdialog i alle, eller grupper av emner som tilbys ved fakultetet. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester. I tillegg skal det gjennomføres en digital evaluering, studentenes emneevaluering, minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.