Elektrokjemi (KJE210)
Emnet gir en introduksjon i elektrokjemi; teori, metoder og bruksområder. Det bygger på fysikalsk kjemi og gir innsikt i elektrokjemiske problemstillinger og metoder som grunnlag for videre studier innen batteriteknologi.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024
Fakta
Emnekode
KJE210
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Vår, Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Emnet vil bestå av to deler. Den første delen vil styrke ulike grener av kjemi som ikke dekkes i KJE101: avansert generell kjemi, analytisk kjemi og fysikalsk kjemi. Den andre parten vil gi en introduksjon til elektrokjemi: teori, metoder og anvendelser. Emnet skal legge grunnlaget for at studentene kan studere fordypningsemnene i batteriteknologi.
Læringsutbytte
Etter fullført emne vil du:
- styrke dine kunnskaper i fysiskalsk kjemi som grunnlag for elektrokjemi
- kunne identifisere, definere og klassifisere elektrokjemiske reaksjoner og komponentene som er involvert - elektrolytt, elektroder og grensesnitt.
- ha en grunnleggende forståelse av definisjoner, drivkrefter, mekanismer og kinetikk for elektrokjemiske reaksjoner.
- kjenne strukturen og egenskapene til elektrode-elektrolytt-grensesnitt.
- ha kunnskap om elektroanalytiske metoder og deres bruk.
- ha kunnskap om anvendelser av elektrokjemi innen områder som syntese, materialer, miljø og energi
Forkunnskapskrav
Ingen
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | 1/1 | 4 Timer | Bokstavkarakterer | Kalkulator , Tabell- og formelsamling, |
Fagperson(er)
Faglærer:
Jelena Popovic-NeuberEmneansvarlig:
Ingunn Westvik JolmaEmneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.