Fellesskap: Samfunnsfaglige perspektiv (MGL3054)
Emnet vil gi studenten innsikt i samfunnsfaglige perspektiv på identitet, makt og samfunn. Sentralt i faget står faglige og didaktiske problemstillinger knyttet til kunnskap om hvorfor og hvordan mennesker søker sammen i samfunn, og faget utforsker samfunnsfaglige tilnærminger til identitet og identitetskonstruksjon. Undervisningen i faget er forskningsbasert og er innrettet mot fremtidige lærere i barne- og ungdomsskolen.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026
Emnekode
MGL3054
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Forståelse for hvordan mennesker utvikler fellesskap og tilhørighet er et av kjerneelementene i samfunnsfaget i skolen. Emnet Fellesskap vil gi innsikt i samfunnsfaglige tilnærminger til identitet, makt og samfunn. Sentralt i emnet står faglige og fagdidaktiske problemstillinger knyttet til kunnskap om hvorfor og hvordan mennesker søker sammen i samfunn. Faget utforsker samfunnsfaglige perspektiver på felleskap og identitetskonstruksjon i dybden. Det blir vektlagt hvordan samfunn og andre felleskap er påvirket av historiske og samtidige forhold. Skolens rolle i utvikling av tilhørighet blir spesielt belyst. Undervisning og pensum er spesielt rettet mot fremtidige lærere i barne- og ungdomsskolen. Emnet vil tematisere kulturforskjeller og identitetsbaserte motsetninger i elevers hverdag og i et internasjonalt miljø.
Læringsutbytte
En kandidat som har fullført og bestått emnet skal ha følgende læringsutbytte definert i form av:
Kunnskap
Kandidaten har:
-
inngående kunnskap om hvordan identitet og fellesskap blir påvirket av historiske og nåtidige forhold
-
inngående kunnskap om fagperspektiver på makt og dens mange uttrykksformer
-
inngående kunnskap om fagperspektiver på samfunnsformasjon og sosialt liv
-
inngående kunnskap om skoleinstitusjonens rolle i utviklingen av tilhørighet og identitet
Ferdigheter
Kandidaten skal:
-
kunne drøfte historiske og samtidige hendelser eller samfunnsfenomen fra ulike perspektiv
-
kunne drøfte hvordan makt og maktrelasjoner har påvirket og påvirker identitet og samfunnsforhold
-
kunne drøfte problemstillinger knyttet til kulturforskjeller og sosial ulikhet i skolen
Generell kompetanse
Kandidaten kan:
-
selvstendig og kritisk tilegne seg fag- og fagdidaktisk litteratur
-
formidle og drøfte fagperspektiv skriftlig og muntlig
-
reflektere over lærerrollen og egen lærerpraksis i lys av fagperspektiv på makt og samfunn
Forkunnskapskrav
MGL2050 Samfunnsfag 1 (5.-10. trinn), MGL2051 Samfunnsfag 2 (5.-10. trinn)
MGL1051 Samfunnsfag B, MGL2050 Samfunnsfag 1 (5.-10. trinn)
60SP samfunnsvitenskapelige eller humanistiske fag
Eksamen / vurdering
Muntlig eksamen og semesteroppgave
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Semesteroppgave | 1/2 | Bokstavkarakterer | ||
Individuell muntlig eksamen | 1/2 | 30 Minutter | Bokstavkarakterer |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Et skriftlig arbeidskrav med omfang på 500 ord (+/- 10).
Alle obligatoriske krav må være godkjent for å få gå opp til vurdering i emnet. Studenter som får et eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Tord AustdalStudieprogramleder:
Ingeborg KnævelsrudStudiekoordinator:
Ida Margrethe EikaasArbeidsformer
Undervisningen består av forelesninger, diskusjoner og tekstarbeid