Lærerens undervisningskunnskap i kroppsøving (MGL3065)
Dette emnet belyser sentrale problemstillinger knyttet til kroppsøvingsfagets bakgrunn og utvikling i skolen nasjonalt og internasjonalt. Emnets innhold har fokus på hvordan kroppsøvingslæreren kan anvende læreplanen i sin undervisningspraksis.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026
Emnekode
MGL3065
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Innholdet sentreres rundt følgende tema:
Legitimering av kroppsøvingsfaget og drøfting av læreplaner i kroppsøvingsfaget. Kroppsøvingsfagets tradisjoner og innhold som begrensninger og muligheter for undervisning og læring vil være sentralt.
Kroppsøving som danning - og læringsfag.
Læreplanen, med fokus på de tre kjerneelementene og de tre tverrfaglige temaene
Hvordan arbeide forskningsbasert med undervisning gjennom Lesson Study
Læringsutbytte
Kunnskaper
Kandidaten skal ha:
-
Inngående kunnskap innenfor området Læreres undervisningskunnskap i kroppsøving
-
Tilegnet seg avansert kunnskap om forskning på kroppsøvingsundervisning og utvikling av undervisning gjennom Lesson Study.
-
Kunnskap om kroppsøvingsfagets bakgrunn og historiske utvikling i skolen
-
Kjennskap til hvordan utdanningspolitikk implementeres gjennom reform- og utviklingsarbeid i dagens skole, og til praktiske utfordringer, dilemmaer og muligheter i kroppsøvingsfaget.
Ferdigheter
Kandidaten skal kunne:
-
Drøfte kroppsøvingsfagets ideologiske fundament, innhold og utøvelse i skolen både nasjonalt og internasjonalt
-
Drøfte kroppsøvingsfagets legitimering i skolen og utfordringen med samfunnets nytteverdi og fagets egenverdi
-
Gjennomføre en Lesson Study syklus med refleksjon og formidling av erfaringene
-
Formidle forskning fra kroppsøvingsfaget og reflektere over den praktiske anvendelsen
Generell kompetanse
Kandidaten skal kunne:
-
Reflektere over kroppsøvingslærerens dannings - og læringsforståelse
-
Kommunisere om aktuelle problemstillinger, analyser og forskning knyttet til kroppsøvingsfagets utvikling og utøvelse
-
Diskutere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger i kroppsøvingsfaget
-
Utvikle undervisningskunnskap i kroppsøving gjennom systematisk samarbeidslæring i en Lesson Study syklus.
Forkunnskapskrav
MGL1060 Kroppsøving 1, MGL1061 Kroppsøving 2
MGL2060 Kroppsøving 1 (5.-10.trinn), MGL2061 Kroppsøving 2 (5.-10.trinn)
Eksamen / vurdering
Fagtekst og posterpresentasjon
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Fagtekst | 3/5 | 5 Dager | Bokstavkarakterer | Alle |
Posterpresentasjon | 2/5 | 30 Minutter | Bokstavkarakterer |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
To individuelle fagtekster hver på 1000 ord (+/-10%).
Fagtekst knyttet til en Lesson Study syklus i praksis på 2000 ord (+/-10%)
Studentene skal presentere tildelt forskningsartikkel og lage en power-point presentasjon som legges ut på Canvas.
Arbeidskravene må være godkjent for å få gå opp til avsluttende vurdering. Studenter som får et eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form.
Fagperson(er)
Faglærer:
Silje Eikanger KvaløStudieprogramleder:
Ingeborg KnævelsrudFaglærer:
Atle MjåtveitStudiekoordinator:
Ida Margrethe EikaasEmneansvarlig:
Atle MjåtveitPraksiskoordinator:
Kitty Marie GarborgArbeidsformer
Forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid, student og seminar presentasjoner
Arbeidsinnsatsen er beregnet slik:
Undervisning/forelesning 48 timer
Arbeidskrav 1+2 40 timer
Forberedelser til undervisning 59 timer
Praksis, tre uker 135 timer
Profesjonsdag og forberedelser 40 timer
Praksisoppgave 40 timer
Hjemmeeksamen 40 timer
Eksamen: muntlig presentasjon 20 timer
Beregnet arbeidsinnsats totalt 422 timer
Praksis
15 dagers praksis.