Lærerens undervisningskunnskap i kroppsøving (MGL3065)

Dette emnet belyser sentrale problemstillinger knyttet til kroppsøvingsfagets bakgrunn og utvikling i skolen nasjonalt og internasjonalt. Emnets innhold har fokus på hvordan kroppsøvingslæreren kan anvende læreplanen i sin undervisningspraksis.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)
Fakta

Emnekode

MGL3065

Versjon

1

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Innholdet sentreres rundt følgende tema:

  • Legitimering av kroppsøvingsfaget og drøfting av læreplaner i kroppsøvingsfaget. Kroppsøvingsfagets tradisjoner og innhold som begrensninger og muligheter for undervisning og læring vil være sentralt.

  • Kroppsøving som danning - og læringsfag. 

  • Læreplanen, med fokus på de tre kjerneelementene og de tre tverrfaglige temaene 

  • Hvordan arbeide forskningsbasert med undervisning gjennom Lesson Study

Læringsutbytte

Kunnskaper

Kandidaten skal ha:

  • Inngående kunnskap innenfor området Læreres undervisningskunnskap i kroppsøving

  • Tilegnet seg avansert kunnskap om forskning på kroppsøvingsundervisning og utvikling av undervisning gjennom Lesson Study.

  • Kunnskap om kroppsøvingsfagets bakgrunn og historiske utvikling i skolen

  • Kjennskap til hvordan utdanningspolitikk implementeres gjennom reform- og utviklingsarbeid i dagens skole, og til praktiske utfordringer, dilemmaer og muligheter i kroppsøvingsfaget.

Ferdigheter

Kandidaten skal kunne:

  • Drøfte kroppsøvingsfagets ideologiske fundament, innhold og utøvelse i skolen både nasjonalt og internasjonalt

  • Drøfte kroppsøvingsfagets legitimering i skolen og utfordringen med samfunnets nytteverdi og fagets egenverdi

  • Gjennomføre en Lesson Study syklus med refleksjon og formidling av erfaringene

  • Formidle forskning fra kroppsøvingsfaget og reflektere over den praktiske anvendelsen 

Generell kompetanse

Kandidaten skal kunne:

  • Reflektere over kroppsøvingslærerens dannings - og læringsforståelse

  • Kommunisere om aktuelle problemstillinger, analyser og forskning knyttet til kroppsøvingsfagets utvikling og utøvelse

  • Diskutere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger i kroppsøvingsfaget

  • Utvikle undervisningskunnskap i kroppsøving gjennom systematisk samarbeidslæring i en Lesson Study syklus.

Forkunnskapskrav

Et av følgende alternativer:
MGL1060 Kroppsøving 1, MGL1061 Kroppsøving 2
MGL2060 Kroppsøving 1 (5.-10.trinn), MGL2061 Kroppsøving 2 (5.-10.trinn)

Eksamen / vurdering

Fagtekst og posterpresentasjon

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Fagtekst 3/5 5 Dager Bokstavkarakterer Alle
Posterpresentasjon 2/5 30 Minutter Bokstavkarakterer

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

To individuelle fagtekster, Fagtekst knyttet til praksis, Presentasjon av tildelt forskningsartikkel, Obligatorisk tilstedeværelse
  • To individuelle fagtekster hver på 1000 ord (+/-10%).

  • Fagtekst knyttet til en Lesson Study syklus i praksis på 2000 ord (+/-10%)

  • Studentene skal presentere tildelt forskningsartikkel og lage en power-point presentasjon som legges ut på Canvas.

Arbeidskravene må være godkjent for å få gå opp til avsluttende vurdering. Studenter som får et eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form.

Fagperson(er)

Studieprogramleder:

Ingeborg Knævelsrud

Faglærer:

Atle Mjåtveit

Studiekoordinator:

Ida Margrethe Eikaas

Emneansvarlig:

Atle Mjåtveit

Praksiskoordinator:

Kitty Marie Garborg

Arbeidsformer

Forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid, student og seminar presentasjoner

Arbeidsinnsatsen er beregnet slik:

  • Undervisning/forelesning             48 timer

  • Arbeidskrav 1+2                           40 timer

  • Forberedelser til undervisning      59 timer

  • Praksis, tre uker                         135 timer

  • Profesjonsdag og forberedelser   40 timer

  • Praksisoppgave                           40 timer

  • Hjemmeeksamen                         40 timer

  • Eksamen: muntlig presentasjon   20 timer

Beregnet arbeidsinnsats totalt          422 timer

Praksis

15 dagers praksis.

Åpent for

Fagdidaktikk for grunnskolen - erfaringsbasert masterprogram Grunnskolelærerutdanning for trinn 1 - 7, femårig masterprogram Grunnskolelærerutdanning for trinn 5 - 10, femårig masterprogram

Emneevaluering

Fakultetet bestemmer om det skal gjennomføres tidligdialog i alle, eller grupper av emner som tilbys ved fakultetet. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester. I tillegg skal det gjennomføres en digital evaluering, studentenes emneevaluering, minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Pensumlisten finner du i Leganto