Bevis og argumentasjon på barnetrinnet (1.-7.trinn) (MGL3120)
Emnet gir en fordypning i logiske resonnement og gyldige slutninger i matematikk. Emnet skal lede til avansert undervisningskunnskap innen bevis og argumentasjon på barnetrinnet.
Emnet er videre ment som et fundament i matematisk tenkning for videre studier innen matematikkdidaktikk på mastergradsnivå.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026
Emnekode
MGL3120
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Dette emnet introduserer sentrale elementer relatert til det å kunne trekke slutninger i matematikk.
- Matematisk språk og symbolbruk, begrepsdanning.
- Definisjoner og oppbygning av matematikk
- Logikk
- Formulering av matematiske utsagn, nødvendige og tilstrekkelige betingelser.
- Betydningen av eksempler i vurdering av gyldigheten til matematiske utsagn.
- Ulike metoder og former for matematiske bevis, herunder slike som representasjonsbevis, direkte bevis, indirekte bevis, motsigelsesbevis og induksjonsbevis.
- Anvendelse av bevis og argumentasjon i matematikkundervisning i skolen.
Det er en målsetting at emnet i vesentlig grad skal undervises basert på problem og problemoppgaver. Studentene skal engasjeres i bevisføring som gir mening for dem, og som i hovedsak er relatert til matematiske tema som er familiære.
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter endt studium skal studenten ha avansert kunnskap:
-
Om argumentasjonsformer og modeller relatert til ulike typer matematiske bevis
-
Om hvordan viten i matematikk utvikles gjennom definisjoner, undersøkelser og eksperimenter og påfølgende bevisføring
-
Om eksemplifisering og eksempelrom
-
Om grunnleggende utsagnslogikk
Ferdigheter
Etter endt studium skal studenten kunne:
-
Sette opp modeller og gi logisk gyldige argument innen matematikk
-
Sette seg inn i matematiske resonnement og verifisere de logiske argumentene
-
Planlegge og gjennomføre egen undervisning som omhandler bevis, eksempelbruk og matematisk argumentasjon i skolen
Generell kompetanse
Etter endt studium skal studenten:
-
Kunne initiere og lede undersøkelser og eksperimenter som danner utgangspunkt for matematisk deduksjon
-
Kunne vurdere de logiske konsekvensene av matematiske utsagn i skolematematikken, samt evaluere nøyaktigheten i læreverk og oppgaver
-
Kunne lede undervisning i matematisk bevisføring og argumentasjon på barnetrinnet
Forkunnskapskrav
60 studiepoeng i matematikk fra syklus 1 i lærerutdanning eller tilsvarende kvalifikasjon i matematikk.
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | 1/1 | 30 Minutter | Bokstavkarakterer |
Muntlig eksamen på inntil 30 minutter.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Gjennom semesteret skal det leveres 2 obligatoriske arbeidskrav. Arbeidskrav 1 er didaktisk og i tilknytning til planlegging/utførelse av undervisningsopplegg relatert til kursets innhold. Arbeidskrav 2 er skriftlig oppgaveløsning med tilhørende refleksjonsnotater til oppgaveløsningene.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Sean Peter Kåss MartinEmneansvarlig:
Tore DreyerFaglærer:
Åsmund Lillevik GjæreFaglærer:
Cato TveitStudieprogramleder:
Ingeborg KnævelsrudStudiekoordinator:
Ida Margrethe EikaasPraksiskoordinator:
Kitty Marie GarborgArbeidsformer
Forelesning/undervisning, oppgaveregning, diskusjon, gruppearbeid. Det forutsettes at studentene arbeider med oppgaver og pensumlitteratur utenom undervisningstiden.
Praksis
15 dager praksis