Prestasjonsutvikling - Fysisk trening og Coaching (MID403)
Siktemålet med emnet er å bidra til at studentene erverver seg avansert, forskningsbasert kunnskap knyttet til prestasjonsutvikling, trening og coaching. Emnet er basert på praksisnærhet og et mål om å stimulere til utvikling av praksisfeltet.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024
Emnekode
MID403
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Vår, Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Kunnskaper
Kandidaten skal ha
- inngående kunnskap om coachingbegrepet og ulike coachingmodeller i lys av prestasjonsfremmende praksis.
- god kjennskap til forskjeller og likheter mellom coachingprosessen i lagidretter og i individuelle idretter.
- kjennskap til ulike vitenskapelige metoder i tilknytning til idrettsforskning og aktivitetsanalyse.
- inngående kunnskap om hvordan ulike fysiologiske prosesser påvirker utholdenhet, styrke og bevegelighet.
- kjennskap til belastning og tilpasning av trening i lys av ulike periodiseringsmodeller, samt individets livsfase.
Ferdigheter
Kandidaten skal kunne
- benytte observasjonskategorier for å analysere praktisk coaching i et mellommenneskelig perspektiv.
- analysere teamtrening.
- vurdere coachingens sosiale kontekst, spesielt med tanke på trakassering/overgrep og hvorfor vi har så få kvinnelige coacher.
- forklare hvordan ulik type trening, samt ulike livsfaser, påvirker de fysiologiske prosessene og individets fysiske prestasjonsevne.
- identifisere og kommunisere tydelig med utøvere/trenere og kolleger om tester, vurdere ulike testers validitet og reliabilitet, velge hensiktsmessige tester, og administrere testprotokoller på en riktig og trygg måte.
- beregne energiomsetninger under aktiviteter og øvelser ved bruk av ulike vitenskapelige metoder i tilknytning til idrettsforskning og aktivitetsanalyse.
Generell kompetanse
Kandidaten skal kunne
- drøfte etiske overveielser og forskningens bidrag knyttet til trening, coaching og trener-/coachingutdanning.
- anvende idrettsspesifikk treningsplanlegging og periodisering for ulike typer utøvere.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Skriftlig eksamen, hjemmeeksamener og muntlig eksamen
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen - fysisk trening | 1/4 | 2 Timer | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt |
Hjemmeeksamen - fysisk trening | 1/4 | 14 Dager | Bokstavkarakterer | Alle |
Hjemmeeksamen - Coaching | 1/4 | 14 Dager | Bokstavkarakterer | Alle |
Muntlig eksamen - Coaching | 1/4 | 30 Minutter | Bokstavkarakterer |
Hver hjemmeeksamen skal ha et omfang på 2000 ord +/- 10%. Formelle krav: Calibri eller tilsvarende font med størrelse 12 og linjeavstand 1,5. Forside, innholdsfortegnelse og litteraturliste, samt eventuelle tabeller og figurer, inngår ikke i ordavgrensningen. APA 7 skal benyttes som referansesystem. Muntlig eksamen vil være ca 30 minutter. Eksamenene er fordelt i løpet av semesteret.Studenter har ikke krav på nye veiledningstimer ved nytt eksamensforsøk/nytt opptak
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Krav om minst 80% oppmøte på samlingene. Dette må være godkjent for å gå opp til muntlig eksamen.
Seminar Masteroppgave, halv dag. Obligatorisk oppmøte.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Shaher Ahmmad Ibrahim ShalfawiFaglærer:
Shaher Ahmmad Ibrahim ShalfawiFaglærer:
Gaute Sørensen ScheiFaglærer:
Håvard MyklebustFaglærer:
Espen TønnessenStudieprogramleder:
Håvard MyklebustStudiekoordinator:
Solveig RöwekampArbeidsformer
Totalt 8 dager som organiseres i maksimalt 5 samlinger. Forelesninger, seminar, gruppearbeid, presentasjoner og praktiske oppgaver.
Arbeidsomfanget for et emne på 15 studiepoeng er stipulert til 400-450 timer.
Åpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.