Prestasjonsutvikling - Fysisk trening og Coaching (MID403)

Siktemålet med emnet er å bidra til at studentene erverver seg avansert, forskningsbasert kunnskap knyttet til prestasjonsutvikling, trening og coaching. Emnet er basert på praksisnærhet og et mål om å stimulere til utvikling av praksisfeltet.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024

Fakta

Emnekode

MID403

Versjon

1

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Vår, Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Coachingprosessen, trening av enkeltutøvere i individuelle idretter og trening av lag, felles mentale modeller, roller, idrettsfysiologi, testing og treningsplanlegging.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Kandidaten skal ha

  • inngående kunnskap om coachingbegrepet og ulike coachingmodeller i lys av prestasjonsfremmende praksis.
  • god kjennskap til forskjeller og likheter mellom coachingprosessen i lagidretter og i individuelle idretter. 
  • kjennskap til ulike vitenskapelige metoder i tilknytning til idrettsforskning og aktivitetsanalyse. 
  • inngående kunnskap om hvordan ulike fysiologiske prosesser påvirker utholdenhet, styrke og bevegelighet.  
  • kjennskap til belastning og tilpasning av trening i lys av ulike periodiseringsmodeller, samt individets livsfase. 

Ferdigheter

Kandidaten skal kunne

  • benytte observasjonskategorier for å analysere praktisk coaching i et mellommenneskelig perspektiv. 
  • analysere teamtrening. 
  • vurdere coachingens sosiale kontekst, spesielt med tanke på trakassering/overgrep og hvorfor vi har så få kvinnelige coacher.
  • forklare hvordan ulik type trening, samt ulike livsfaser, påvirker de fysiologiske prosessene og individets fysiske prestasjonsevne.
  • identifisere og kommunisere tydelig med utøvere/trenere og kolleger om tester, vurdere ulike testers validitet og reliabilitet, velge hensiktsmessige tester, og administrere testprotokoller på en riktig og trygg måte.
  • beregne energiomsetninger under aktiviteter og øvelser ved bruk av ulike vitenskapelige metoder i tilknytning til idrettsforskning og aktivitetsanalyse.

Generell kompetanse

Kandidaten skal kunne

  • drøfte etiske overveielser og forskningens bidrag knyttet til trening, coaching og trener-/coachingutdanning.
  • anvende idrettsspesifikk treningsplanlegging og periodisering for ulike typer utøvere.

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Skriftlig eksamen, hjemmeeksamener og muntlig eksamen

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Skriftlig eksamen - fysisk trening 1/4 2 Timer Bokstavkarakterer Ingen hjelpemidler tillatt
Hjemmeeksamen - fysisk trening 1/4 14 Dager Bokstavkarakterer Alle
Hjemmeeksamen - Coaching 1/4 14 Dager Bokstavkarakterer Alle
Muntlig eksamen - Coaching 1/4 30 Minutter Bokstavkarakterer

Hver hjemmeeksamen skal ha et omfang på 2000 ord +/- 10%. Formelle krav: Calibri eller tilsvarende font med størrelse 12 og linjeavstand 1,5. Forside, innholdsfortegnelse og litteraturliste, samt eventuelle tabeller og figurer, inngår ikke i ordavgrensningen. APA 7 skal benyttes som referansesystem. Muntlig eksamen vil være ca 30 minutter. Eksamenene er fordelt i løpet av semesteret.Studenter har ikke krav på nye veiledningstimer ved nytt eksamensforsøk/nytt opptak

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Oppmøte på samlinger

Krav om minst 80% oppmøte på samlingene. Dette må være godkjent for å gå opp til muntlig eksamen. 

Seminar Masteroppgave, halv dag. Obligatorisk oppmøte. 

Fagperson(er)

Studieprogramleder:

Håvard Myklebust

Studiekoordinator:

Solveig Röwekamp

Arbeidsformer

Totalt 8 dager som organiseres i maksimalt 5 samlinger. Forelesninger, seminar, gruppearbeid, presentasjoner og praktiske oppgaver.

Arbeidsomfanget for et emne på 15 studiepoeng er stipulert til 400-450 timer.

Åpent for

Idrettsvitenskap - masterstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.

I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Pensumlisten finner du i Leganto