Kvalitativ metode (MPS130)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024

Fakta

Emnekode

MPS130

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet belyser når og hvordan det er betydningsfullt å benytte kvalitativ forskningsmetode. Det vil gi en innføring i kvalitative forskningsdesign for å gi en oversikt over ulike måter å designe kvalitative studier på. Emnet vil gi innsikt i ulike metoder for kvalitativ datainnsamling. Det vil videre gi innsikt i ulike kvalitative analyser samt kvalitetskriterier for kvalitativ forskning. 

Læringsutbytte

En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte definert i form av kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Etter endt emne skal studentene ha inngående kunnskap om:

  • Ulike kvalitative forskningsdesign
  • når det er hensiktsmessig å benytte ulike kvalitative tilnærminger- planlegging av kvalitative studier
  • gjennomføring av kvalitativ datainnsamling
  • ulike former for kvalitative dataanalyser
  • etiske utfordringer som kan forekomme fra design til fremstilling av kvalitative studier
  • fremstilling og vurdering av kvalitative studier

Ferdigheter

Etter endt emne skal studentene

  • kunne drøfte ulike kvalitative tilnærminger
  • kunne designe kvalitative studier- kunne gjennomføre kvalitativ datainnsamling-
  • kunne analysere kvalitative data i NVivo
  • kunne vite hvordan en kvalitativ studie fremstilles
  • kunne drøfte ulike etiske utfordringer knyttet til gjennomføring av kvalitative studier
  • kunne drøfte styrker og begrensninger i kvalitative studier

Generell kompetanse

Etter endt emne skal studentene

  • Ha en god forståelse for kvalitative forskningsdesign
  • ha en god forståelse for prosesser og innsatser for å utvikle kvalitative studier
  • ha en god forståelse for å gjennomføre kvalitative studier
  • ha en god forståelse av kvalitativ dataanalyse
  • ha en god forståelse av hvordan kvalitative studier fremstilles
  • ha en god forståelse av hvordan ulike etiske hensyn i kvalitative studier kan ivaretas
  • ha en god forståelse av styrker og begrensninger ved kvalitative metoder

Forkunnskapskrav

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Minimum 5 studiepoeng i kvalitativ metode 

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Skriftlig hjemmeeksamen 1/1 7 Dager Bokstavkarakterer Alle

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Skriftlig notat, Seminardeltakelse

a. Deltakelse på seminar om kvalitativ metode

b. Utforme refleksjonsnotat på 1000 ord +/- 10% om selvvalgt tema innen kvalitativ metode.

Kravene under a/b vurderes med godkjent/ikke godkjent.

Konsekvenser av ikke godkjent arbeidskrav er at adgang til prøving nektes. Jf. Forskrift om studier ogeksamen ved Universitetet i Stavanger (eksamensforskriften), § 3-8 nr. 3.

Fagperson(er)

Studieprogramleder:

Nicolay Gausel

Arbeidsformer

  • Forelesninger
  • Seminar

Åpent for

Psykologi - masterstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Pensumlisten finner du i Leganto