Elementmetoder, grunnkurs (MSK250)
Sentrale temaer: En oversikt over elementmetoden-Matematisk bakgrunn-Lineært fjærelement-Stavelement-Fagverk-Bjelker-Rammer-Prinsippet om minimum potensiell energy for 1-D elementer-Elastisitetslikninger for 2-D og 3-D modeller-Prinsippet om minimum potensiell energy for 2-D og 3-D elementer-Elementanalyse for varmeledning. Modellering og analyse ved hjelp av dataprogrammer (MATLAB, CALFEM og ANSYS)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024
Emnekode
MSK250
Versjon
1
Vekting (Sp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Engelsk
Innhold
Læringsutbytte
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Skriftlig eksamen og prosjektarbeid
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | 7/10 | 4 Timer | Bokstavkarakterer | Godkjent kalkulator |
Prosjektarbeid | 3/10 | Bokstavkarakterer |
Både prosjektarbeid og skriftlig eksamen må være bestått for at emnet i sin helhet kan bestås.Det arrangeres ikke ny eller utsatt eksamen for prosjektarbeidet. Dersom en student ikke består prosjektarbeidet, må hun/han ta denne delen på nytt neste gang emnet undervises.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
For å få adgang til eksamen i emnet må 6 av totalt 7 obligatoriske øvinger være godkjent.
Obligatorisk undervisningsaktivitet som må være gjennomført og godkjent før tilgang på laboratorium kan gis: Elektronisk HMS-kurs
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Dimitrios PavlouAnsvarlig laboratorieøvelser:
Adugna Deressa AkessaFaglærer:
Adugna Deressa AkessaInstituttleder:
Mona Wetrhus MindeFaglærer:
Dimitrios PavlouArbeidsformer
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Elementmetoder (BIM140_1) | 5 |
Åpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.