Matematikk fagdidaktikk del 1 (PPU143)
Studentene skal utvikle didaktisk kompetanse innen matematikkfaget med hovedfokus på trinn 8-13 i skolen.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026
Emnekode
PPU143
Versjon
1
Vekting (stp)
7.5
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Emnet inneholder forhold knyttet til profesjonsutøvelsen som lærer i matematikk. Emnet gir studenten grunnlag for å kunne planlegge, gjennomføre, vurdere og reflektere over undervisning i matematikk forankret i forsknings- og erfaringsbasert kunnskap og teori.
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter endt studium skal kandidaten
kjenne til og reflektere over innholdet i norske læreplaner
ha kunnskap om IKT i matematikkundervisningen, og kunne utnytte digitale og elektroniske ressurser
ha innsikt i elevaktive arbeidsformer i matematikk
ha kunnskap om ulike elevholdninger til matematikk
ha kunnskap om typiske misoppfatninger og faglige utfordringer for enkelte elevgrupper
Ferdigheter
Etter endt studium skal kandidaten
kunne analysere læreplaner og utvikle lokale planer som grunnlag for planlegging, gjennomføring og vurdering i undervisningen
kunne tilpasse lærestoff og undervisningsformer til ulike elevforutsetninger
kunne lede elever i et læringsfelleskap der bruk av varierte arbeidsmetoder fremmer elevens sosiale og faglige utvikling
Generell kompetanse
Etter endt studium skal kandidaten
kunne begrunne undervisning med grunnlag i aktuelle læreplaner
reflektere over og delta i diskusjoner rundt faglige, fagdidaktiske og fagetiske utfordringer i matematikk
ha kunnskap om IKT i matematikkundervisningen, og kunne utnytte digitale og elektroniske ressurser
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Individuell hjemmeoppgave | 1/1 | Bokstavkarakterer | Alle |
Omfang på hjemmeoppgaven: 3500 ord +/- 10 %.