Naturfag fagdidaktikk del 2 (PPU146)
Emnet gir studentene et grunnlag for undervisning i naturfag hovedsakelig for trinn 8-13.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2022-2023
Fakta
Emnekode
PPU146
Versjon
1
Vekting (Sp)
7.5
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Timeplan
Innhold
Emnet gir studentene et grunnlag for undervisning i naturfag med hovedfokus på ungdomstrinnet og den videregående skole. Studentene skal sette seg inn i naturfagets historie, status og egenart i en nasjonal og internasjonal kontekst.
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter endt studium skal studentene
- ha kunnskap om naturfagets egenart i et vitenskapsteoretisk og historisk perspektiv
- ha inngående kunnskap om naturfagets plass, utbredelse, progresjon og begrunnelser i skolen
- kjenne til innholdet i norske læreplaner for naturfag
- kjenne til resultatene fra de store, internasjonale undersøkelsene i naturfag
- ha kunnskap om ulike elevholdninger til naturfaget, blant annet med utgangspunkt i kjønn og kulturell bakgrunn
- ha avansert kunnskap om ungdomskultur, spesielle utfordringer på ungdomstrinn og i videregående opplæring og kunne kommunisere og anvende dette faglig
- ha kjennskap til elevaktive arbeidsformer i naturfag
Ferdigheter
Etter endt studium skal studentene
- kunne argumentere for viktigheten av et sterkt naturfag i skole og samfunn
- kunne velge ut og vurdere lærestoff, læremidler, arbeidsmåter og vurderingsformer som er aktuelle innenfor naturfag
- kunne tilpasse lærestoff, læremidler og vurderingsformer til ulike undervisningsnivåer og elevkategorier i skolen
- kunne ta stilling til hvordan man som lærer forholder seg til ulike elevholdninger til naturfagene
Generell kompetanse
Etter endt studium skal studentene
- kunne orientere seg i naturfagets faglitteratur, forholde seg kritisk og utvikle egen faglig praksis
- kjenne til og kunne bidra med fagetiske meninger og vurderinger
- kunne videreutvikle egen kompetanse gjennom å orientere seg i faglitteratur og kommunisere naturfaglige problemstillinger til elever, kolleger og foresatte
- vise seg som faglig kompetente og fagdidaktisk reflekterte innen naturfaget
- kunne betrakte naturfaget som både skolefag og vitenskapsfag med vekt på bruk av modeller i realfag og eksperimentelle metoder
Forkunnskapskrav
Ingen
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeoppgave | 1/1 | Bokstavkarakterer | Alle |
Individuell oppgave, 3500 ord +/- 10%.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Frode SkarsteinPraksiskoordinator:
Kristin Henanger HaugenPraksiskoordinator:
Lene Båkind SollieStudiekoordinator:
Anne Marie NygaardArbeidsformer
Emnet har varierte undervisningsformer i klasse, gruppe og individuelt. Refleksjon og integrering av teori og praksis er sentralt.
Åpent for
Emneevaluering
Kvalitetssystemet på UiS omfatter studentevaluering av alle emnene.