Kroppsøving fagdidaktikk del 2 PPU182
Emnet gir studentene undervisningskompetanse innen kroppsøving med hovedfokus på grunnskolens ungdomstrinn og videregående skole.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2021-2022
PPU182
1
7.5
Vår
1
Vår
Norsk
Kunnskap
Etter fullført emnet skal kandidaten
- ha kunnskap om ulike motivasjonsteorier og hvilke implikasjoner de har for kroppsøvingsundervisningen
- ha kunnskap om prinsippene for «Vurdering for læring» og konsekvenser for undervisningen
- kunne reflektere rundt tilpasset opplæring i kroppsøvingsfaget i henhold til nasjonale styringsdokumenter
Ferdighet
Etter fullført emnet skal kandidaten
- kunne bruke «Vurdering for læring» i kroppsøvingsundervisning
- kunne tilrettelegge for inkluderende læringsmiljø i kroppsøvingsfaget
- kunne tilpasse lærestoff til ulike elevforutsetninger
- kunne skrive faglige oppgaver i henhold til akademiske formkrav.
Generell kompetanse
Etter fullført emnet skal kandidaten
- kunne identifisere og analysere faglige utfordringer innenfor kroppsøving
- kjenne til og drøfte ulike problemstillinger, utviklingstrekk og forskning innenfor fagområdet
- bidra til en felles kompetanseheving av undervisningen i kroppsøving
Emnet bygger på forskrift om rammeplan for praktisk-pedagogisk utdanning og gir studentene undervisningskompetanse innen kroppsøving med hovedfokus på grunnskolens ungdomstrinn og videregående skole.
Undervisningen bygger på innhold fra PPU181. Aktuelle emner dette kurset legger vekt på er
- vurdering og vurdering for læring
- motivasjon og læringsklima
- tilpasset opplæring
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Individuell skriftlig eksamen | 1/1 | 4 Timer | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt |
Profesjonskompetanse utvikles blant annet i dialog mellom studenter og lærere, i casediskusjoner, framføringer, gjennom feltarbeid og grundig arbeid med lærestoffet. To arbeidskrav må være bestått for å kunne gå opp til eksamen. Studenter som får ett eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering i bearbeidet form.
Fra studieåret 2021/2022 vil det være 50% obligatorisk deltakelse på undervisningen for å få lov til å gå opp til eksamen i dette emnet.