Felles fag- og yrkesdidaktikk. Skolen i samfunnet - ledelse av lærings- og utviklingsarbeid (PPU211)
Emnet er en del av profesjonsfaget. Det skal ivareta sammenhengen mellom pedagogikk, yrkesfag/fag og praksis i utdanningen, med vekt på ledelse av lærings- og utviklingsarbeid i et organisasjons- og samfunnsperspektiv fra et fag- og yrkesdidaktisk ståsted.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026
Emnekode
PPU211
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Emnet er en del av profesjonsfaget. Det skal ivareta sammenhengen mellom pedagogikk, yrkesfag/fag og praksis i utdanningen med vekt på ledelse av lærings- og utviklingsarbeid i et organisasjons- og samfunnsperspektiv fra et fag- og yrkesdidaktisk ståsted.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten
har kunnskap om gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen
har kunnskap om arbeidsmåter og undervisningsformer som er relevante i møte med elever i yrkesopplæringen
kan se yrkesopplæringen og yrkesutøvelsen i et historisk og kulturelt perspektiv
gjøre rede for sammenheng mellom grunnleggende ferdigheter og frafall i videregående opplæring
gjøre rede for profesjonelle utfordringer som lærer og behovet for tverretatlig og tverrfaglig samarbeid
kjenner til nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for lærerprofesjonen innenfor det yrkespedagogiske og det yrkesfaglige området
Ferdigheter
Kandidaten
kan anvende sine yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske kunnskaper
kan planlegge, begrunne, gjennomføre, lede, vurdere og dokumentere relevant fag- og yrkesopplæring tilpasset elevenes/lærlingenes behov
kan identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter, herunder yrkesdidaktisk bruk av digitale verktøy
kan orientere seg i faglitteraturen og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier knyttet til ungdomstrinnet og fag- og yrkesopplæring (8-13.trinn)
kan bruke og henvise til relevante forskningsresultater for å treffe begrunnede valg og gjennomføre systematisk yrkesfaglig og pedagogisk utviklingsarbeid.
Generell kompetanse
Kandidaten
kan analysere egne behov for endrings- og utviklingskompetanse i møte med framtidens skole, arbeids- og samfunnsliv
har innsikt i relevante faglige og yrkesetiske problemstillinger og kan formidle sentralt fagstoff på norsk i skriftlig presentasjonsform
kan via faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne motivere for elevenes læring, yrkesstolthet og yrkesidentitet
kan bygge gode relasjoner til elever og skape konstruktive og inkluderende læringsmiljø
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Hjemmeeksamener
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen - Kronikk | 2/5 | 1 Semestre | Bokstavkarakterer | |
Hjemmeeksamen - Fagtekst | 3/5 | 1 Semestre | Bokstavkarakterer |
Eksamen består av 2 skriftlige hjemmeoppgaver, en kronikk (1500-2000 ord) og en akademisk fagtekst (2500-3000 ord). Kronikken vektes 40% og fagteksten 60% i tråd med oppgavenes respektive omfang og formkrav. Eksamen er et individuelt selvstendig utviklingsarbeid som gjennomføres gjennom hele høstsemesteret, avledet av gjengående tematikk i sentrale pensumtekster, og knyttes til praksis eller relevante caser. Det oppfordres til å bruke supplerende litteratur fordi gjeldende pensum ikke alltid er fullt ut dekkende for eksamensaktuelt tema. Veiledning vil gis til utarbeiding av tema og utdrag av tekst.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Godkjent problemstilling til oppgavene (innlevering ca. utgangen av september).
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Jonas VeldePraksiskoordinator:
Kristin Henanger HaugenPraksiskoordinator:
Lene Båkind SollieFaglærer:
Grete Sørensen VaalandFaglærer:
Ingeborg Margrete BergeStudiekoordinator:
Anne Marie NygaardStudiekoordinator:
Eivind ØvrebøArbeidsformer
Forelesninger og seminar.