Felles fag- og yrkesdidaktikk. Skolen i samfunnet - ledelse av lærings- og utviklingsarbeid (PPU211)
Emnet er en del av profesjonsfaget. Det skal ivareta sammenhengen mellom pedagogikk, yrkesfag/fag og praksis i utdanningen, med vekt på ledelse av lærings- og utviklingsarbeid i et organisasjons- og samfunnsperspektiv fra et fag- og yrkesdidaktisk ståsted.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2022-2023
Emnekode
PPU211
Versjon
1
Vekting (Sp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Kunnskap
Studentene skal etter endt studium kunne
- gjøre rede for et overordnet perspektiv på sammenhengen mellom lærerrollen, skolen og samfunnsmessige endringer
- gjøre rede for interkulturell kommunikasjon i et samfunn preget av økt migrasjon
- gjøre rede for ulike perspektiver på behovet for tilpasset opplæring i skolen
- gjøre rede for kategorier av interaksjoner i klasserommet som fremmer læring og positiv utvikling
- gjøre rede for innovasjon og arbeidslivets kompetansebehov
- gjøre rede for sammenheng mellom grunnleggende ferdigheter og frafall i videregående opplæring
- gjøre rede for profesjonelle utfordringer som lærer og behovet for tverretatlig og tverrfaglig samarbeid
Ferdigheter
Studentene skal etter endt studium kunne
- drøfte hvordan man kan orientere seg i faglitteraturen og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier knyttet til ungdomstrinnet og fag- og yrkesopplæring (8.-13.trinn)
- drøfte hvordan samfunnets krav til skolen påvirker lærerens og skolens iverksetting av endringsprosjekter
- drøfte forholdet mellom lærerens profesjonsutvikling og samarbeid med andre fagmiljøer
- drøfte forholdet mellom tilpasset opplæring, vurdering og frafall i skolen
- drøfte forholdet mellom behovet for innovasjon ut fra en skole og et samfunn i endring
- drøfte hvordan kvalitet i klasserommet blir til gjennom interaksjoner mellom lærer og elever.
- drøfte forholdet mellom migrasjon og ulike kulturuttrykk hos elever i skolen
Generell kompetanse
Studentene skal etter endt studium kunne
- utvikle enkle problemstillinger som kan utredes ved hjelp relevant litteratur
- analysere egne behov for endrings- og utviklingskompetanse i møte med framtidens skole, arbeids- og samfunnsliv
- diskutere hvordan en kan legge til rette for nytenkning og innovasjon i opplæringen
- drøfte hvordan en kan utvikle et inkluderende læringsmiljø ved å vektlegge relasjoner til elever/lærlinger i en skole med varierende kulturuttrykk.
- gjøre rede for hvordan systematisk observasjon i klasserommet kan benyttes for kontinuerlig profesjonell utvikling av lærere
- forklare hvordan en kan skape gode relasjoner til og samarbeide med foresatte og andre aktuelle samarbeidspartnere
- drøfte årsaker til endringsprosesser i skole, bedrift og samfunn
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Individuell hjemmeeksamen | 1/1 | Bokstavkarakterer | Alle |
Eksamen består av en individuell oppgave på 5000 ord +\- 10%. Eksamen er et utviklingsarbeid som gjennomføres gjennom hele høstsemesteret og knyttes til praksis eller relevante case. Det oppfordres å bruke supplerende litteratur fordi gjeldende pensum ikke alltid er fullt ut dekkende for eksamensaktuelt tema.