Hopp til hovedinnhold

Medier og kommunikasjon fagdidaktikk PPU330

Emnet skal kvalifisere studentene for medieundervisning, med hovedvekt på relevante studieforberedende og yrkesfaglige utdanningsprogram i videregående skole.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2021-2022

Fakta
Emnekode

PPU330

Versjon

1

Vekting (Sp)

15

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold
Studentene skal utvikle undervisningskompetanse innenfor mediefaglige emner med hovedfokus på utdanningsprogrammene Medier og kommunikasjon (studieforberedende) og IKT og medieproduksjon (yrkesfaglig) i videregående skole.
Læringsutbytte

Kunnskaper

 

Etter endt emne skal studentene

  • ha inngående kunnskap om mediefagets plass, utbredelse og progresjon i skolen
  • Kunne gjøre greie for mål, innhold, metoder, vurderingsformer, læremidler og produksjonsverktøy i mediefaget
  • kunne analysere og anvende relevant forskning knyttet til formidling og undervisning av mediefag
  • ha gode kunnskaper om mediepedagogikkens utvikling i mediesamfunnet
  • ha avansert kunnskap om spesielle mediefaglige utfordringer i videregående opplæring

Ferdigheter

 

Etter endt emne skal studentene

  • kunne analysere gjeldende læreplaner i mediefag i videregående skole
  • kunne bruke varierte og relevante metoder i medieundervisningen og tilpasse opplæringen elevenes læringstempo, deres interesse for faget og evne til abstrakt tenkning
  • Kunne utvikle teoretiske, analytiske og praktiske undervisningsopplegg tilpasset samfunnets behov for mediekompetanse og mediebransjens krav til arbeidsmåter og produksjonsutstyr
  • Kunne anvende gjeldende forskrift for vurdering i mediefaget, og kunne reflektere over mediefaglige utfordringer knyttet til vurdering og tilpasset opplæring
  • Kunne drøfte ulike problemstillinger knyttet til forholdet mellom skolens opplæring, medienes samfunnsrolle og mediene som kommersielle aktører

Generell Kompetanse

 

Etter endt emne skal studentene

 

  • kunne orientere seg i faglitteratur, forholde seg kritisk til og utvikle egen faglig praksis
  • kunne orientere seg i mediebransjens utvikling, og kunne reflektere over etiske problemstillinger i en globalisert og individualisert mediekultur og hvordan medieundervisningen bør tilpasse seg denne utviklingen
Forkunnskapskrav
Ingen
Eksamen / vurdering

Hjemmeoppgave og muntlig eksamen

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Individuell hjemmeoppgave 45/100 Bokstavkarakterer Alle
Muntlig eksamen 55/100 30 Minutter Bokstavkarakterer

Omfang på oppgaven: 3500-4000 ord.Varighet på muntlig vurdering: Inntil 30 min.Begge eksamensdeler må være bestått for å få samlet resultat i emnet.

Fagperson(er)
Emneansvarlig: Olav Bjarne Håberg
Praksiskoordinator: Lene Båkind Sollie
Praksiskoordinator: Kristin Henanger Haugen
Arbeidsformer
Emnet har varierte undervisningsformer i klasse, gruppe og individuelt. Refleksjon og integrering av teori og praksis står sentralt.
Åpent for
Praktisk pedagogisk utdanning - deltid Praktisk pedagogisk utdanning - heltid
Emneevaluering
Kvalitetssystemet på UiS omfatter studentevaluering av alle emnene.
Litteratur
Pensumlisten finner du i Leganto