Årsstudiet i kommunikasjon tilbyr lærerike praksisperioder

Kommunikasjonsstudiet tilbyr studenter å gjennomføre et semester ute i praksis. En av dem som valgte å ta denne muligheten var Ida Brattås.

Ida Brattås

Praksisplass på Easee var en match

Spenningen var høy da Ida fra Randaberg skulle bestemme seg for hvilken praksisplass hun ønsket å ha sin praksis på. Valget falt på Easee, et elbillader selskap.

- Jeg valgte å søke praksisplass på Easee da det virket som en bedrift som matchet meg veldig, både med tanke på at det var en fremoverlent og innovativ bedrift, men ikke minst fokuset på bedriftskultur. Jeg likte også muligheten til å kunne prøve seg på så mange forskjellige aspekter av kommunikasjonsfaget hos dem.

Brattås setter stor pris på muligheten til å komme seg ut og bruke det hun har lært i undervisningen i praksis.

- Jeg var egentlig veldig usikker på hva jeg ville studere. Jeg så kommunikasjon og tenkte “javel, jeg er glad i å snakke jeg, kanskje det er noe for meg? Hehe” Når jeg startet på studiet fikk jeg øynene opp for at kommunikasjon ikke bare er prating, men et utrolig spennende fagfelt, sier Ida.

- Kommunikasjonsstudiet i seg selv har en utrolig bra studieplan. Det som er enda kjekkere er å få kunne komme ut i praksis og se sammenhengen mellom teori og det som faktisk skjer i virkelige liv. Det er ikke vanlig å få denne muligheten i årsstudier.

Ida Brattås, praksisstudent på Easee
Ida Brattås og kollegaer fra Easee.

Varierte oppgaver med varierte utfordringer

I sin praksis på Easee har Ida jobbet med mye forskjellig i bedriften, noe av det har vært mer spennende enn andre.

- Arbeidsoppgavene mine har vært svært variert. Jeg har fått prøvd meg på intern-kommunikasjon, fått være med på møter om kommunikasjon og markedsstrategier. Jeg har også fått prøvd meg alene på å blant annet lage en TikTok strategi. I tillegg til det har jeg jobbet med sponsorater og hvordan en lager en strategi på bruk av det. Jeg har også hjulpet bærekraftsavdelingen, samt selvfølgelig den siste tiden lært en hel del om krisekommunikasjon.

-Den aller mest spennende arbeidsoppgaven tror jeg har vært å få utforme TikTok-strategi, her har jeg fått jobbet helt på selvstyr og fått frie tøyler til å gjøre hva jeg vil.  Det å få utforme noe og eie det selv har vært skikkelig gøy, samtidig som det har vært utfordrende, men enormt lærerikt, forteller Ida.

En vanskelig situasjon ga masse lærdom

De siste ukene har Easee selskapet vært preget av en krise, noe som har gitt Ida mye faglig kunnskap innenfor kommunikasjonsfeltet.

- Sverige-casen har vært svært todelt for meg. På ene siden har jeg blitt så glad i alle folkene i Easee, og det har vært skikkelig tøft å se så flotte, dyktige og gode mennesker måtte stå i en så vanskelig situasjon. På den andre siden, er hele saken så enormt spennende og lærerikt fra et faglig perspektiv, det føles nesten litt feil å si, men det har vært skikkelig spennende.

Det har vært en enorm lærdom i det, og en opplevelse jeg vil ta med meg resten av livet, både personlig og profesjonelt. Jeg har visst fra dagen jeg kom her at det er flinke mennesker som jobber her. Men da krisen rammet bedriften, ble det enda tydeligere hvor dyktige de faktisk er.

Årsstudiet i kommunikasjon ga mersmak

- Etter at jeg er ferdig til sommeren, er planen min videre er å fortsette innenfor kommunikasjon og markedsføring. Jeg skal begynne på en bachelor i markedsføringsledelse til høsten, og gleder meg til å fortsette å utvikle meg innen dette fagfeltet. Hvem vet, kanskje om noen år er jeg tilbake igjen på markedsavdelingen på Easee? Det hadde vært helt fantastisk i så fall!

Alt i alt vil jeg råde studenter som har muligheten å gå ut i praksis. Det er enorm mye læring i å få se faget du studerer, i praksis. Plutselig, gir alle forelesningene dobbelt så mye mening, når du har fått vært i feltet og sett hvordan det fungerer legger, Brattås til.

En glede både for studenten og praksisplassen

Det er ikke bare studentene som har hatt glede av utplasseringen. Også praksisbedriftenen til Ida er glad for ordningen.

- Det har helt sikkert vært vel så spennende og lærerikt for oss som det har vært for Ida. Selv om vi har et ganske ungt miljø hos oss fra før, kommer hun inn og ser ting på en helt annen måte enn det vi gjør. En person som stiller spørsmål og ønsker å lære mest mulig krever jo også at vi må gå litt ut av komfortsonen og faktisk reflektere mer over hva vi gjør og hvordan vi bruker teori i praksis. Så har det jo også vært lærerikt å få hennes innsikt i hvordan den yngre garde bruker ulike digitale medier, og hvorfor de gjør akkurat det de gjør sier Christian Sædberg, Communications manager, Easee.

Praksis burde være en del av alle utdanninger

Sædberg mener at alle studenter, uavhengig av hvilket studieløp de tar, burde ha praksis som en del av utdanningen.

-En ting er å lære det teoretiske i et studie, og få tildelt oppgaver man skal løse basert på disse teoriene i en skolesetting, men det er et helt annet læringsmoment man får ved å sette teoriene inn i praksis i en reell bedrift.

Vi skulle jo helt klart vært foruten denne lille krisen vår midt i Idas praksisperiode, men vi er imponert over hvor selvgående hun kunne være når vi andre måtte slippe det vi hadde for å bidra inn i krisearbeidet. Nå er jo også det en erfaring å ta med seg, men vi skulle gjerne hatt enda mer tid til å følge henne opp mens det stormet som verst.

Det viktigste for oss har vært at Ida skulle få innsikt i et så bredt spekter av kommunikasjonsarbeid som mulig, samtidig som vi kunne krysse av de ulike læringsmomentene som universitetet hadde satt. Samtidig ønsket vi at hun selv skulle være med på å bestemme hvilke oppgaver hun hadde lyst til å gjøre og lære mer om. Det å få jobbe med noe man faktisk har en interesse for, øker trivselen i hverdagen, og gir grobunn for læring, sier Særberg.