Læring og psykologi - årsstudium
Dette er studieprogrambeskrivelsen for studieåret 2025-2026
Vekting (stp)
60
Studieprogramkode
Å-LÆRPSY
Studienivå
Årsstudium
Fører til grad
Heltid/deltid
Heltid
Varighet
2 Semestre
Grunnstudium
Ja
Undervisningsspråk
Studiet er et selvstendig årsstudium på BA-nivå. Det kan innpasses i masterprogrammene i grunnskolelærerutdanning (GLU 1-7 og GLU 5-10), eller som breddefag i en bachelorgrad. Studiet inneholder emnene «Pedagogikk og elevkunnskap 1» (MGL 1100), «Pedagogisk psykologi» (BPS 230), «Uteskole i en utfordrende og skapende læringsarena» (15 sp) og «Språkets rolle i undervisning og læring» (10 sp). I tillegg består årsstudiet av to studiepoenggivende emner knyttet til veiledet praksis (2 x 5 sp).
Studiet vil sette studenten i stand til å forstå og reflektere over hva som ligger i begrepet «læring». «Pedagogisk psykologi» og «Pedagogikk og elevkunnskap 1» er emner som vil bidra i disse refleksjonene slik at studentene kan forberedes på en fremtidig yrkespraksis knyttet til barn og unge, eller til en utdanning som framtidig lærer/lektor.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten har kunnskap om
- barns læring og utvikling
- lærerarbeidet og skolens mandat
- hva som kjennetegner et godt læringsmiljø
- verdien av uteskole for elevenes læring og læringsmiljø
- språkets betydning for læring
- barrierer for barns læring og utvikling
Ferdigheter
- kan gjøre rede for og drøfte teorier om læring, motivasjon og kommunikasjon
- kan reflektere over forskningsbasert kunnskap for å etablere gode relasjoner til elevene og et godt læringsmiljø
- kan reflektere over hvordan kunnskap om kommunikasjon og språk er relevant i lærerens arbeid kan planlegge og gjennomføre systematisk observasjon
Generell kompetanse
- kan til en viss grad planlegge, gjennomføre og vurdere egen og andres undervisning
- ha en grunnleggende forståelse for læring og motivasjon
- ha en grunnleggende kompetanse om hva som utgjør et godt læringsmiljø.
- kan formidle viktigheten av språkmiljø som er preget av anerkjennende kommunikasjon
- kan bidra til å skape undrende, utforskende og aktiviserende undervisning ute
Hva kan du bli?
Dette ettårige studiet gir deg verdifulle ferdigheter, uansett om målet ditt er en karriere i skolen eller videre studier innen pedagogikk og psykologi.
Årsstudiet i læring og psykologi er perfekt for deg som vurderer en karriere innen undervisning, men som ønsker en fleksibel start før du forplikter deg til et femårig løp.
Etter fullført år kan du søke opptak til grunnskolelærerutdanning 1. - 7. trinn eller 5.-10. trinn hvor årsstudiet totalt vil gi en innsparing på inntil ett år. Du kan også ta med deg studiepoengene videre inn i en bachelorutdanning.
Årsstudiet kan inngå som et breddefag i alle bachelorutdanninger der det er valgfrihet av emner på minimum inntil 60 studiepoeng. Noen eksempler er studieprogrammene nedenfor:
- idrettsvitenskap bachelor
- engelsk bachelor
- historie bachelor
- nordisk bachelor
- sosiologi bachelor
- statsvitenskap bachelor
- religion, kultur og samfunn bachelor
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester. I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.
Studieplan og emner
Oppstartssemester: 2025
-
Obligatoriske emner
-
BPS230: Pedagogisk psykologi
Første år, semester 1
-
ÅLP100: Uteskole - en utfordrende og skapende læringsarena
Første år, semester 1
Uteskole - en utfordrende og skapende læringsarena (ÅLP100)
Studiepoeng: 15
-
ÅLPP01: Skolepraksis 1
Første år, semester 1
-
MGL1100: Pedagogikk og elevkunnskap 1. Lærerens undervisning i det mangfoldige klasserom
Første år, semester 2
Pedagogikk og elevkunnskap 1. Lærerens undervisning i det mangfoldige klasserom (MGL1100)
Studiepoeng: 15
-
ÅLP110: Språkets rolle i læring og undervisning
Første år, semester 2
-
ÅLPP02: Skolepraksis 2
Første år, semester 2
-