Utfordre språk og veiledning på tur

Barn som beveger seg fra barnehagen til et gitt turmål, forholder seg gjerne aktivt utforskende til sine omgivelser. En måte å vinkle kompetanseutvikling på, er å oppøve barnehageansattes evne til å legge merke til og følge opp det barna har oppmerksomheten rettet mot og deres kommentarer på slike vandringer.

Kvinnelig barnehagelærer er ute på tur i skogen med en gruppe barn. De sitter på huk og ser på noe spennende rundt et rør.
Gruppe fra Jåtta universitetsbarnehage på tur. Foto: Marie von Krogh.
  • Prosjekt: Utfordre språk og veiledning i barn og voksnes vandringer
  • Prosjektleder: Ove Bergesen (UiS), og Heidi Olsen-Hagen, Ingvild Fure og Anne Birgitte B. Tungland (Jåttå barnehage).

I dette samarbeidsprosjektet har målet vært å utvikle et partnerskap der felles refleksjon på en gjensidig måte kan styrke praksislærerutdanningen og den barnehagebaserte kompetanseutviklingen på den ene siden og barnehagelærerutdanningen og den praksisnære forskningen ved UiS på den andre.

Samarbeidet har vektlagt felles refleksjoner rundt barnehagelærernes veiledning av sine medarbeidere med utgangspunkt i observasjoner av barns kommentarer og refleksjoner på vandringer ut fra barnehagen.

Med utgangspunkt i det barna var opptatt av på ukentlige turdager, har prosjektet utviklet seg til å konsentrere seg om ulike tema, som bl.a. barns relasjonsbygging og verdensrommet som ble et aktuelt tema barna var opptatt av i flere måneder. Prosjektet nærmer seg slutten våren 2021. Planen er å videreformidle erfaringer fra prosjektet i en artikkel. Samarbeidet oppleves positivt og konstruktivt og det er et ønske om å videreføre prosjektet.