Samfunnet trenger personer som har kunnskap om hvordan omsorg, oppdragelse og oppvekstforhold påvirker barn og unges utvikling. Der spiller barnevernspedagoger en viktig rolle!
3 år, 6 semestre
180
105
2023: 42,5 / 38,6 (ORD / førstegang)
15. april 2024 via Samordna opptak.
Om studiet
Med en bachelorgrad i barnevern fra Universitetet i Stavanger kan du jobbe i barnevernet, skolene, fritidsklubber, og andre steder barn og unge oppholder seg.
Barnevernspedagogen jobber særlig med barn og unge som har, eller står i fare for å utvikle, sosiale og/eller psykiske problemer. Denne utdanningen gjør at du virkelig kan bidra til at de får en bedre oppvekst.
- Kompetanse: Gjennom studiet utvikler du gode skriftlige og muntlige kommunikasjonsferdigheter, du blir bedre kjent med deg selv og dine verdier, og du lærer å samhandle med barn, familier og ulike offentlige instanser.
- Faglig bredde: Utdanningen består av flere kunnskapsområder, som samfunnsvitenskapelige og juridiske emner, psykologiske og helsefaglige emner, pedagogiske emner og sosialpedagogisk arbeid med barn og unge.
- Praksis: 22 uker er avsatt til veiledet praksis i autentiske yrkessituasjoner. Da får du arbeide direkte med utsatte barn, unge og deres familier. Som hovedregel skal alle studenter få praksiserfaring fra kommunalt og statlig barnevern, for eksempel i barnevernstjenester eller barnevernsinstitusjoner. Det er også mulig å søke om å ta praksis i utlandet.
Dette studiet er underlagt forskrift for skikkethetsvurdering.
Jeg var i praksis på en barneskole og SFO. Dette har gitt meg gode erfaringer i arbeidslivet.
Karoline har tatt både bachelor og master på UiS. Det har gitt henne jobb som pedagogisk leder i barnehage allerede når hun var 24 år.
Hva kan du bli?
Det var interessen og nysgjerrigheten jeg har for å hjelpe barn, ungdommer og familier som gjorde at jeg valgte den linjen som jeg gjorde.
Bachelorgraden i barnevern gir yrkestittel barnevernspedagog, som kan jobbe i
- Statlig eller kommunal barnevernstjeneste
- Institusjoner
- Barne- og ungdomspsykiatri
- Forebyggende og oppsøkende arbeid
- Skole og barnehage
- Barn og unges fritidsarena
- Frivillige organisasjoner
Videre utdanning
Bachelorgraden i barnevern kvalifiserer blant annet til:
Læringsutbytte
Alle studieprogram ved UiS har definerte mål for hva du skal lære gjennom studieløpet. Les mer om læringsutbyttet for dette studieprogrammet.
Kunnskap
Kandidaten
- har bred kunnskap om barnevernets samfunnsmandat, samarbeidspartnere, ansvars- og oppgavefordeling i velferdsforvaltningen, tverrfaglig, tverretatlig og tverrprofesjonelt samarbeid
- har bred kunnskap om vurdering og forståelse av barns beste, barn og familiers rettigheter, gjeldende norsk og internasjonal rett som er relevant for barnevernsfeltet, samt relevant juridisk metode
- har bred kunnskap om barns oppvekst, barndom, sosialisering, læring, danning og utvikling, familie- og nettverksarbeid, samspill og utviklingsstøttende omsorg.
- har bred kunnskap om omsorgssvikt, overgrep og vold, rus og psykisk helse; mulige årsaksforhold, uttrykk og konsekvenser
- har bred kunnskap om kommunikasjon, konflikthåndtering og samarbeid i et samfunn preget av mangfold, og kunnskap om inkludering, ikke-diskriminering og likestilling, slik at kandidaten bidrar til å sikre likeverdige tjenester for alle grupper i samfunnet
- har kunnskap om samers status og rettigheter som urfolk, og samiske barns rett til oppvekstforhold der deres etniske, språklige og kulturelle tilknytning vektlegges
- har kunnskap om egen profesjon og profesjonsetikk, etiske verdier, dilemma og problemstillinger i barnevernsfeltet
- har kunnskap om ulike pedagogiske metoder og tiltak innenfor miljøterapeutisk og annet barnevernfaglig arbeid
- har kunnskap om vitenskapsteori og samfunnsvitenskapelig metode, og kjennskap til relevante fagdebatter, forsknings- og utviklingsarbeid, og innovasjonsprosesser
- kan oppdatere sin kunnskap om sammenhenger mellom helse, utdanning, arbeid, sosioøkonomiske faktorer, levekår, både overfor enkeltpersoner og grupper i samfunnet, for å bidra til god folkehelse og arbeidsinkludering
- har digital kompetanse, deriblant kunnskap om barns digitale hverdagsliv, digital sikkerhet, og kan bistå i utviklingen av og bruke egnet teknologi både på individ- og systemnivå
Ferdigheter
Kandidaten
- kan anvende forskningskunnskap, erfaringskunnskap og kunnskap fra barn, unge og foreldre som grunnlag for kunnskapsbasert praksis i møte med barn, unge og familier i egne tjenester, og henvise videre ved behov
- kan anvende kunnskapsbaserte metoder, relevante rettsregler, teorier og faglig skjønn på en kultursensitiv måte til det beste for barn og familier i et samfunn med kulturelt mangfold
- kan bruke erfaringer og kunnskap til å bygge relasjoner, samarbeide og kommunisere på en måte som fremmer inklusjon og deltakelse, og sikrer barn og unges medvirkning
- kan anvende et bredt og flerfaglig kunnskapsgrunnlag i miljøterapeutisk- og sosialpedagogisk arbeid, samt beherske forebyggende og helsefremmende arbeid på arenaer der barn og unge oppholder seg
- kan anvende faglig kunnskap til å kommunisere og samarbeide hensiktsmessig med barn, unge og foresatte, og kan samtale med barn om tema som omsorgssvikt, vold og overgrep
- kan anvende faglig kunnskap og kompetanse til å initiere og lede tverrfaglig, tverretatlig og tverrprofesjonelt samarbeid
- kan reflektere over kritisk over egen og tjenestens praksis, maktforhold og profesjonalitet i møte med barn og familier
- kan anvende faglig kunnskap på en metodisk og vitenskapelig måte til fagutvikling, kvalitetsforbedring og tjenesteinnovasjon
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan bruke kunnskaper og erfaringer til å undersøke, tilrettelegge, gjennomføre, dokumentere, analysere, vurdere og evaluere barnevernfaglig arbeid på en etisk og faglig forsvarlig måte
- kan utrede, analysere, planlegge, gjennomføre, begrunne, evaluere og dokumentere barnevernfaglig arbeid selvstendig og sammen med andre
- kan dokumentere og formidle faglige vurderinger, muntlig og skriftlig
- har innsikt i og kan ivareta barn, unge og familiers rettigheter og bidra til å sikre barnets beste og likeverdige tjenester i et samfunn preget av mangfold
- kan bruke kunnskap, ferdigheter og erfaringer til å møte barn, unge og familier i en utsatt livssituasjon med forståelse, empati og anerkjennelse
- har innsikt i egen forforståelse, holdninger og verdier og betydningen av relasjonskompetanse i barnevernfaglig arbeid og kan håndtere etiske problemstillinger innen fagområdet og egen tjenesteutøvelse
Studieplan og emner
Oppstartssemester: 2024
-
Obligatoriske emner
-
Barn og unges utvikling og oppvekstmiljø
Første år, semester 1
-
Utsatte barn og unge
Første år, semester 1
-
Velferdspolitikk og velferdsorganisering
Første år, semester 2
-
Velferdsrett
Første år, semester 2
-
Sosialpedagogisk arbeid med barn og unge
Andre år, semester 3
-
Saksbehandling i barnevernstjenesten
Andre år, semester 3
-
Komplekse tema i arbeid med utsatte barn og unge
Tredje år, semester 5
-
Samarbeid og mestring av yrkesrollen
Tredje år, semester 5
-
Bacheloroppgave
Tredje år, semester 5
-
Refleksjon, endring, innovasjon og mangfold
Tredje år, semester 6
-
-
Velg 4. semester praksis gjennom UiS eller som utveksling
-
4. semester praksis gjennom utveksling
-
4. semester praksis gjennom UiS
-
Kunnskapsbasert praksis
Andre år, semester 4
-
-
Kunnskapsbasert praksis
Praksis skal gi økt kompetanse av relevans for barnevernspedagogens arbeidsområder. I dette arbeidet står etisk vurderte handlinger sentralt.
Praksisstudiet skal være veiledet, variert og vurdert, og inngå som en integrert del av utdanningen. Du skal videreutvikle din profesjonelle identitet og forståelse for sammenhengen mellom teori og praksis. Praksis skal gi økt kompetanse av relevans for barnevernspedagogens arbeidsområder. I dette arbeidet står etisk vurderte handlinger sentralt.
Praksis er en god mulighet til å få relevant arbeidserfaring, og er en obligatorisk del av bachelorprogrammet i barnevernspedagogikk.
Internt reglement for praksis - Institutt for sosialfag (pdf).
Utveksling
Ved å reise til en av våre partnerinstitusjoner i utlandet som en del av studiet har du mulighet til å få en unik utdanning. I tillegg til økte karrieremuligheter, vokser du som person og får se faget ditt fra en ny vinkel. Alt om utveksling
Utvekslingssemester
4. semester (praksis).
Som student på bachelorprogrammet i barnevern har du mulighet til å reise på utveksling i studiets 4. semester. Dette betyr at utvekslingen omfatter praksisdelen av utdanningen din. Utveksling er en unik mulighet til å få internasjonal erfaring og til å få utdanningen din til å skille seg ut.
For mer informasjon om utveksling, se UiS sine utvekslingssider.
Opplegg for utvekslingen - praksis
Gjennom en av våre partnerinstitusjoner i utlandet vil du få tilbud om en godkjent praksisplass med veileder.
Vi tilbyr to forskjellige typer utenlandspraksis; via partneruniversiteter i utlandet og direkte til organisasjoner. De som drar til universiteter i utlandet skal følge dette universitetets eget praksisopplegg, og de kravene dette universitetet stiller. Det vil også være universitetet i utlandet som finner prakisplass til våre studenter. De som drar på utveksling i regi av organisasjoner og stiftelser skal følge kravene i emnet BBAP20 Kunnskapsbasert praksis. Dette inkluderer deltakelse på førpraksisseminar (hvis mulig) og innlevering av obligatoriske arbeidskrav. Du vil få beskjed om hvilket opplegg du skal følge i god tid før utreise.
Alle studenter som skal på praksis i utlandet må delta på et obligatorisk førpraksisseminar før avreise. Førpraksisseminaret innebærer forarbeid i form av å sette seg inn i landet du skal ha praksis i og hvordan sosialt arbeid fungerer der, samt to dager fysisk seminar på campus i slutten av november.
Alle studenter som gjennomfører praksis i utlandet får en kontaktlærer ved UiS. Studenter i utlandet forplikter seg til å holde løpende kontakt med ansvarlig for utveksling og tildelt kontaktlærer gjennom praksisperioden.
Søknadsprosessen
Fristen for søke utveksling er 1. september høsten før praksisoppholdet.
Hvilke institusjoner vi får praksisplasser ved vil kunne variere fra år til år, og vi anbefaler derfor at du velger ut ifra hvilke land du har lyst til å reise til.
Alle søkere på barnevernsutdanningen må legge ved et motivasjonsbrev på norsk i søknaden. Her bør du skrive litt om deg selv og din motivasjon for å søke utveksling. Dette vil brukes i fordelingen av praksisplasser, og du bør derfor også opplyse om eventuelle behov for tilrettelegging, personlige erfaringer og relevante språkkunskaper.
Alle søkere vil kalles inn til et kort intervju med internasjonal koordinator i etterkant av søknadsfristen.
Studenter som skal på utveksling må ha bestått alle 1. års-eksamener på programmet før de kan reise ut.
Her finner du mer informasjon om søknadsprosessen.
Kontaktperson
Faglig veiledning: Internasjonal koordinator Andreas Håheim
Forhåndsgodkjenning og endelig godkjenning: Studiekonsulent Yri Helene Ljosdal
Generelle spørsmål om utveksling: Utvekslingsveilederen i Digital studentekspedisjon
Utveksling
- Alle land
Concordia Humanitarian Organization
CONCORDIA Romania ble grunnlagt i 1992 og jobber med barn, unge og familier i Bucuresti og Prahova-distriktet nord i Bucuresti. De 170 ansatte støttes av gjennomsnittlig 200 frivillige per år. Selv om fattigdom, utvandring, ekskludering og høy ungdomsarbeidsledighet fortsatt er store utfordringer i dette området, klarte de å hjelpe rundt 3 155 personer med deres tjenester i 2022. Barn, unge og familier får best mulig støtte i deres bogrupper, dagsentre og CONCORDIA EduCampus blant annet slik at de kan leve et selvstendig liv på egenhånd i fremtiden.
Andelen mennesker som er i fare for fattigdom og sosial ekskludering er fortsatt svært høy i Romania. Strukturelle problemer, dårlig helsevesen og korrupsjon rangerer Romania nest verst i EU for et lands livskvalitet. Høy ungdomsledighet og utvandring utgjør store problemer. Barn blir ofte forlatt når foreldrene deres søker arbeid. Situasjonen til Rom-barn i Romania er spesielt prekær. Mange lever under umenneskelige forhold med dårlig infrastruktur.
UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
Har du lyst å reise på utveksling, men samtidig være i nærheten av Norge? Da kan Danmark være et godt alternativ for deg! University College Lillebælt (UCL) er en profesjonshøyskole som tilbyr en rekke studieprogram innenfor blant annet sykepleie, sosialt arbeid og fysioterapi. Er du interessert i å få et innblikk i hvordan det er å jobbe som sykepleier i Danmark samt å utvide din faglige horisont så er University College Lillebælt et bra valg for deg!
University of Havana
Universitetet i Havanna ble grunnlagt i 1728 og har over 24.000 studenter. Universitetet har 16 fakulteter og 14 forskningssentre innen ulike fagområder.
UIS har inngått en avtale for at studenter innen sosialt arbeid og barnevern ved UiS kan gjennomføre sin praksisperiode på Cuba.
- Australia
- Belgia
- Cuba
University of Havana
Universitetet i Havanna ble grunnlagt i 1728 og har over 24.000 studenter. Universitetet har 16 fakulteter og 14 forskningssentre innen ulike fagområder.
UIS har inngått en avtale for at studenter innen sosialt arbeid og barnevern ved UiS kan gjennomføre sin praksisperiode på Cuba.
- Danmark
UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
Har du lyst å reise på utveksling, men samtidig være i nærheten av Norge? Da kan Danmark være et godt alternativ for deg! University College Lillebælt (UCL) er en profesjonshøyskole som tilbyr en rekke studieprogram innenfor blant annet sykepleie, sosialt arbeid og fysioterapi. Er du interessert i å få et innblikk i hvordan det er å jobbe som sykepleier i Danmark samt å utvide din faglige horisont så er University College Lillebælt et bra valg for deg!
- Finland
- Hellas
- Romania
Concordia Humanitarian Organization
CONCORDIA Romania ble grunnlagt i 1992 og jobber med barn, unge og familier i Bucuresti og Prahova-distriktet nord i Bucuresti. De 170 ansatte støttes av gjennomsnittlig 200 frivillige per år. Selv om fattigdom, utvandring, ekskludering og høy ungdomsarbeidsledighet fortsatt er store utfordringer i dette området, klarte de å hjelpe rundt 3 155 personer med deres tjenester i 2022. Barn, unge og familier får best mulig støtte i deres bogrupper, dagsentre og CONCORDIA EduCampus blant annet slik at de kan leve et selvstendig liv på egenhånd i fremtiden.
Andelen mennesker som er i fare for fattigdom og sosial ekskludering er fortsatt svært høy i Romania. Strukturelle problemer, dårlig helsevesen og korrupsjon rangerer Romania nest verst i EU for et lands livskvalitet. Høy ungdomsledighet og utvandring utgjør store problemer. Barn blir ofte forlatt når foreldrene deres søker arbeid. Situasjonen til Rom-barn i Romania er spesielt prekær. Mange lever under umenneskelige forhold med dårlig infrastruktur.
Opptakskrav
Krav om generell studiekompetanse, politiattest og medisinsk testing
Dette studiet har krav om politiattest. Politiattest søkes gjennom Studentweb etter du har takket ja til studieplass og fått studierett på studieprogrammet. Følg instruksjonene i Studentweb.
Søknad: via Samordna opptak.
Søknadsfrist: 15. april
Gjennom praksisen fikk jeg erfaring med å lede grupper, jobbe individuelt med enkeltbarn med spesielle behov og erfaring rundt samarbeidet mellom skole/SFO og foreldre. 22 uker er ganske lenge, man får muligheten til å virkelig komme inn i dybden på arbeidslivet.
Spørsmål om søking og opptak?
Slik søker du opptak (samordnaopptak.no).
På UiS kan du også søke på grunnlag av realkompetanse.
Kontakt oss
Søknad om overflytting til 2. studieår
Studenter som kvalifiserer til det, kan søke om overflytting til 2. studieår.
Studentlivet i Stavanger
Liknende utdanninger
Kontakt oss
Institutt for sosialfag
Fakultetsadministrasjonen SV
Administrasjon IS