Simeon elsker å programmere

Min sommerjobb: – Siden jeg bruker mesteparten av fritiden min på programmering så er det å jobbe 100 prosent som programvareutvikler den beste sommerferien jeg kunne fått, sier datastudent Simeon.

Publisert Sist oppdatert
Min sommerjobb

Datastudent Simeon foran datamaskin

Hei Simeon, hva gjør du i sommer?

Denne sommeren er jeg intern som programvareutvikler hos Capgemini som en del av «Summer of Code». Capgemini er et konsulentfirma som har utviklet mange verdenskjente IT-løsninger, og har over 300 000 ansatte globalt. Internshipet varer i cirka 7 uker, og i år så lager jeg, sammen med mange andre studenter, en nettside med React.js og .NET 6.

I løpet av sommeren så får vi god veiledning fra mentorer som jobber fulltid i Capgemini. I tillegg til å utvikle nettside så gjør vi utrolig mye sosialt sammen både i og utenfor arbeidstidene.

Hvordan fikk du denne sommerjobben?

Da jeg begynte på mitt 4. semester så ønsket jeg meg en relevant sommerjobb, og jeg fant en utlysning etter studenter som ønsket å jobbe som deltidsutviklere i Capgemini. Dette passet meg enda bedre og jeg var så heldig at jeg fikk stillingen.

Med stillingen får jeg også mulighet til å være med på sommerprosjektet. En ekstra bonus for meg er at jeg også får lov til å være med å bestemme hvilke teknologier og arkitektur som vi skal bruke i prosjektet.

Hvordan er arbeidsdagen din?

I løpet av sommerjobben så jobber jeg fra kl.  8-16. Når jeg kommer på kontoret, setter jeg meg på plassen min sammen med resten av teamet. Og siden vi får gratis kaffe på kontoret så starter jeg ofte dagen med en kopp kaffe.

Vi følger en AGILE basert arbeidsmetodikk og jobber i ukentlige sprints og har daglige stand-ups. Vi skal også få flere kurs som er relevant til jobben som konsulent. Vi har allerede blitt kurset i presentasjonsteknikk og skal i løpet av sommeren også få kurs i blant annet frontend og «Clean Code».

I løpet av dagen så tar vi flere korte avbrekk, og vi har en stor pause midt på dagen hvor vi spiser lunsj og spiller litt biljard.

Hva liker du best med sommerjobben din?

Det er utrolig mye flott med sommerjobben min så derfor er det flere ting jeg synes er kjempebra. Det jeg liker aller best er at jeg får muligheten til å kunne programmere hver dag. Jeg er utrolig glad i programmering, og det å kunne bruke en hel sommer på å utvikle en applikasjon som potensielt vil bli brukt av flere tusen mennesker er utrolig spennende.

Et annet stort pluss med sommerjobben er at jeg får bli kjent med mange flotte mennesker. Vi bruker mye tid på å bli kjent innad i teamet og vi har planlagt mange sosiale arrangementer sammen i løpet av sommeren. Vi har en flott gruppedynamikk som gjør at man gleder seg til jobb.

Enda en ting jeg liker med sommerjobben er all erfaringen jeg får. Jeg får virkelig kjenne på hvordan det er å jobbe fulltid som konsulent og synes jeg har vært utrolig gøy. Å jobbe som konsulent er derfor helt klart en jobb jeg kan se for meg å jobbe fulltid i.

Får du nytte av studieprogrammet ditt i jobben?

Jeg har hatt stor nytte av de ulike fagene jeg har hatt hittil i datateknologi bachelor. Jeg har fått aller mest bruk for alt jeg har lært i Webprogrammering ettersom vi arbeider med å utvikle en nettside. Men jeg har hatt bruk for mange av konseptene fra andre fag også. Jeg har brukt kunnskap fra alle mine tekniske fag på en eller annen måte i jobben.

I tillegg jobber vi nå i .NET, noe jeg også skal gjøre i Videregående programmering i det 5. semesteret.

Blir det litt ferie på deg i sommer, da?

Siden jeg bruker mesteparten av fritiden min på programmering så er det å jobbe 100 prosent som utvikler den beste ferien jeg kunne fått. Derfor planlegger jeg å jobbe 100 prosent med sommerjobben, men jeg tenker å ta meg et par uker ferie når sommerjobben er ferdig. Det blir selvfølgelig litt programmering da også.

Hva er drømmejobben din etter endt utdanning?

Jeg har lenge drømt om å kunne jobbe med programmering og utvikling av applikasjoner og løsninger som blir brukt i den virkelige verden. Programmering er et bredt spekter av ulike ting, men etter å ha jobbet som deltidskonsulent med fullstack utvikling ønsker jeg å bli en fullstack utvikler. Og tenk – om kun 1 år så har jeg muligheten til å kunne oppfylle den drømmen!