Studentbyen var tema på studentparlamentmøte

Hvordan gjøre Stavanger til en enda bedre studentby? Det var tema på årets tredje møte i Studentparlamentet den 21. mars.

Unge mennesker sitter rundt et bord
Studentparlamentet 21. mars 2024 i Styrerommet i Arne Rettedals hus.

Det tredje møtet i Studentparlamentet ble nylig avholdt. I møtet fikk studentrepresentantene en introduksjon fra Kristin Lode, lederen i Studentutvalget i Stavanger. Hun fortalte om hvordan utvalget jobber med å gjøre Stavanger til en enda bedre studentby. Studentutvalget er et hørings- og rådgivende organ for formannskapet og Stavanger kommunestyre. De skal behandle saker innen følgende områder:

• attraktiv studentby
  • levekår for studentene
  • planer og prosjekter som kan påvirke utviklingen av studentbyen
  • profilering av studentbyen

Studentparlamentet fikk en innføring i saksgangen og ambisjonene som fins for studentbyen. Flere engasjerte studenter er aktive i dette rådgivende organet, som består av representanter fra både arbeidsutvalget i StOr, Fadderutvalget og flere tillitsvalgte ved UiS.

Les om Studentorganisasjonen ved UiS – StOr

Ny kommunikasjonsstrategi

I tillegg til at StOr fikk vedtatt ny kommunikasjonsstrategi ble de resterende driftsmidlene delt ut og vervbeskrivelsene for arbeidsutvalgets neste periode vedtatt.

I tillegg var valgkomiteen innom og orienterte om prosessen knyttet til valg av nye studentrepresentanter til Arbeidsutvalget og Fadderutvalget.

Neste parlamentsmøte finner sted 8. mai. Her skal parlamentet revidere StOr sin utdanningsplattform og studentstrategi.

Tekst: Jakob Meyer Vevatne, Nestleder i StOr