Teknologi i naturfag (MGL3083)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MGL3083
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Det er et stadig økende behov for å kjenne til varierte måter å undervise i skolen på, og både digitale ferdigheter og kjerneelementet teknologi fra læreplanen kan være et godt utgangspunkt. Digitale verktøy kan bidra til å forenkle komplekse naturfaglige konsept, men på samme tid også være fremmedgjørende uten en kritisk vurdering av den. Teknologi handler også om å forstå prinsipper og virkemåter ved både analoge og digitale verktøy for å kunne skape hensiktsmessige produkt. Dette emnet vil ta utgangspunkt i utviklingen av digitale løsninger og verktøy i klasserommet i naturfag. Problemstillinger med hensyn til hva man skal bruke - hvordan man skal bruke dem og i det hele tatt utvise dømmekraft i valg og bruk av digitale løsninger for naturfag vil stå sentralt. Videre vil emnet også ha fokus på å modellere, designe og skape produkt basert på kravspesifikasjoner. Her vil både elektroniske komponenter, materialvalg, varierte sammenføyningsteknikker og analoge verktøy være sentralt i planlegging og gjennomføring av slike prosjekt.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytter:
Kunnskap
Kandidaten
-
har inngående innsikt i hva som menes med digital kompetanse i naturfag både for lærere og elever
-
har utvidet kunnskap om hvordan man kan utvikle enkle animasjoner og simuleringer til egen undervisning - og hvordan bruk av dette kan påvirke læringsutbytte til elevene.
-
har inngående innsikt i fordeler og ulemper med digitale læreverk/kilder i naturfag - og hvordan disse kan brukes i samspill med analoge varianter
-
har avansert kunnskap om hvordan bruk av digitale verktøy som spill eller mikrokontrollere kan bidra til engasjement og mestringsopplevelser - men samtidig også manglende læringsutbytte ved ukritisk bruk
-
har utdypende innsikt i teknologi som begrep og hvordan både digital og analog teknologi kan implementeres i skolen.
Ferdigheter
Kandidaten
-
kan alene og sammen med andre planlegge og gjennomføre undervisning for utforskning og bedre læring i naturfag i et teknologirikt klasserom
-
kan anvende flere digitale løsninger og verktøy i naturfag
-
kan kritisk vurdere bruken av digitale løsninger og verktøy for et best mulig læringsutbytte.
-
kan alene og sammen med andre planlegge og gjennomføre teknologiprosjekt med fokus på materialvalg, verktøy og sammenføyningsteknikker.
Generell kompetanse
Kandidaten
-
kan anvende et utvalg teknologiske og analoge redskaper som et ledd i variert undervisning
-
har innsikt i fagdidaktisk forskning om undervisning og læring i naturfag med fokus på digitale verktøy
-
kan analysere, vurdere og utvise dømmekraft i anvendelsen av digitale verktøy i naturfag
-
har innsikt i fagdidaktisk forskning om undervisning i teknologi som begrep, og hvordan man kan sikre best mulig læringsutbytte
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Mappeeksamen
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Mappe 1 (individuell eksamen) | 2/3 | Bokstavkarakterer | ||
Mappe 2 - gruppe eksamen | 1/3 | Bokstavkarakterer |
Mappeeksamen som består av to mapper som utarbeides gjennom semesteret. Mappe 1 (individuell eksamen) består av arbeidskrav 1 og 2 som er bearbeidet og leveres samlet mot slutten av semesteret. Omfang av mappeelementene står definert under obligatoriske arbeidskrav. Vekting: 2/3. Bokstavkarakter A-F Mappe 2 (gruppe eksamen) består av arbeidskrav 3 som er bearbeidet og leveres mot slutten av semesteret. Omfang av mappen står definert under obligatoriske arbeidskrav. Vekting: 1/3. Bokstavkarakter A-F Ved stryk kan det velges mellom å bearbeide de allerede innleverte elementene, eller velge å erstatte et eller flere element med nye bearbeida elementer. Ved stryk blir det ikke gitt mulighet for veiledning. Den/de bearbeida mappen blir levert i den ordinære perioden for kontinuasjonseksamen.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Obligatorisk oppmøte, arbeidskrav
Obligatoriske krav
Da det ofte er praktiske aktiviteter er det obligatorisk frammøte til all undervisning og krav om minst 80 % tilstedeværelse.
Tre digitale arbeider. Arbeidene må være godkjent og vil være utgangspunkt for det som blir vurdering til eksamen.
Arbeidskrav 1 (individuell, 2000 ord): Refleksjonsmappe som tar for seg hva som menes med det digital kompetanse i naturfagklasserommet ved å knytte refleksjoner til litteraturen og konkrete eksempler fra et klasserom.
Arbeidskrav 2 (individuell, multimodal innlevering): Utvikle en mappe som tar for seg koding i naturfag og praktisk gjennomføring av dette. Verktøy kan være spill som Minecraft eller mikrokontrollere som Arduino eller Micro:Bit. Kandidaten skal demonstrere kodeferdigheter, og at opplegget har en relevant tilknytning til et kompetansemål i naturfag.
Arbeidskrav 3 (gruppe, 1500 ord): Utvikle en mappe som tar for seg de ulike stegene i teknologi og desingprosessen. Her vil det følge en kravspesifikasjon som ramme for opplegget - men studentene gjennomfører de andre teknologi og design-prosessene.
Alle arbeidskrav må være godkjent for å gå opp til eksamen. Konsekvenser av ikke godkjent arbeidskrav er at adgang til prøving nektes. Jf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger (eksamensforskriften), § 2-8 nr. 3.
Studenter som får et eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Espen LundeFaglærer:
Kristine Marie OlsenFaglærer:
Frode SkarsteinFaglærer:
Ingeborg KnævelsrudStudieprogramleder:
Ingeborg KnævelsrudPraksiskoordinator:
Kitty Marie GarborgArbeidsformer
Undervisningen vil veksle mellom forelesninger og gruppearbeid og være preget av praktisk tilnærming til de digitale verktøyene som skal anvendes. Dette er blant annet stop-motion-bruk, utforsking og bruk av mikrokontrollere som Arduino/Micro:Bit (koding). Videre skal vi ha skaperverksted, og didaktisk bruk av ulike spill tilpasset naturfag. I tillegg blir det også mulighet for ekskursjoner.
Arbeidsinnsats totalt 425 timer:
- Undervisning 42 timer
- Egeninnsats 383 timer (inkluderer selvstudie, praksis, arbeidskrav og eksamen)