Fagdidaktikk informasjonsteknologi og medieproduksjon (PPU330)
Emnet skal kvalifisere studentene for medieundervisning, med hovedvekt på relevante studieforberedende og yrkesfaglige utdanningsprogram i videregående skole.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Fakta
Emnekode
PPU330
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Studentene skal utvikle undervisningskompetanse innenfor mediefaglige emner med hovedfokus på utdanningsprogrammene Medier og kommunikasjon (studieforberedende) og IKT og medieproduksjon (yrkesfaglig) i videregående skole.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Etter endt emne skal studentene
- ha inngående kunnskap om mediefagets og informasjonsteknologiens plass, utbredelse og begrunnelseri skolen
- kunne gjøre greie for mål, innhold, metoder, vurderingsformer, læremidler, informasjonsteknologi og produksjonsverktøy i mediefaget
- kunne analysere og anvende relevant forskning knyttet til formidling og undervisning av mediefag
- ha gode kunnskaper om mediepedagogikkens utvikling i mediesamfunnets ulike faser
- ha avansert kunnskap om spesielle utfordringer knyttet til opplæring i informasjonsteknologi og medier i videregående opplæring
Ferdigheter
Etter endt emne skal studentene
- kunne analysere gjeldende læreplaner i mediefag i videregående skole
- kunne bruke varierte og relevante metoder i medieundervisningen og tilpasse opplæringen elevenes læringstempo, deres interesse for faget og evne til abstrakt tenkning
- kunne utvikle teoretiske, analytiske og praktiske undervisningsopplegg tilpasset samfunnets behov for mediekompetanse og mediebransjens krav til arbeidsmåter og produksjonsutstyr
- Kunne anvende gjeldende forskrift for vurdering i mediefaget, og kunne reflektere over mediefaglige utfordringer knyttet til vurdering og tilpasset opplæring
- Kunne drøfte ulike problemstillinger knyttet til forholdet mellom skolens opplæring, medienes samfunnsrolle og mediene som kommersielle aktører
Generell Kompetanse
Etter endt emne skal studentene
- kunne orientere seg i faglitteratur, forholde seg kritisk til og utvikle egen faglig praksis
- kunne orientere seg i mediebransjens utvikling, og kunne reflektere over etiske problemstillinger i en globalisert og individualisert mediekultur og hvordan medieundervisningen bør tilpasse seg denne utviklingen
Forkunnskapskrav
Ingen
Eksamen / vurdering
Oppgave og muntlig vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 45/100 | Bokstavkarakterer | ||
Muntlig vurdering | 55/100 | 30 Minutter | Bokstavkarakterer |
Omfang på oppgaven: 3500-4000 ord.Varighet på muntlig vurdering: Inntil 30 min.Begge eksamensdeler må være bestått for å få samlet resultat i emnet.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Olav Bjarne HåbergPraksiskoordinator:
Lene Båkind SolliePraksiskoordinator:
Kristin Henanger HaugenStudiekoordinator:
Eivind ØvrebøArbeidsformer
Emnet har varierte undervisningsformer i klasse, gruppe og individuelt. Refleksjon og integrering av teori og praksis står sentralt.
Åpent for
Emneevaluering
Fakultetet bestemmer om det skal gjennomføres tidligdialog i alle, eller grupper av emner som tilbys ved fakultetet. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester. I tillegg skal det gjennomføres en digital evaluering, studentenes emneevaluering, minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.