‒ Får innsikt og energi av å ta videreutdanning!

Trude Stokkan Haugen og Helge Stokka har begge godt med erfaring som lærere i mat og helse, men de har manglet den formelle kompetansen. Den sikrer de seg når de nå tar samlingsbasert videreutdanning.

kvinne holder kniv og ser ned mot skjærebrett. Hun skjærer noe.
‒ Å ta en videreutdanning gir energi. Du treffer nye folk, lærer nye ting, får nye perspektiv og gjør deg nye refleksjoner og tanker. Helt nødvendig for oss lærere, mener jeg.

Trude Stokkan Haugen har undervist i mat og helse de siste ti åra, litt av og på. Nå er hun i ferd med å fullføre den samlingsbaserte videreutdanningen i mat og helse som vil gi henne den formelle kompetansen i faget.

‒ Jeg ønsker å bli tryggere i rollen som mat og helse- lærer, og kunne gi elevene mine et bedre læringsutbytte.

Haugen beskriver mat og helse som et innholdsrikt fag og forteller at både tempo og aktivitetsnivå er høyt når hun er sammen med elevene på kjøkkenet.

kvinne med lyst hår og håret i en hestehale smiler til kamera
‒ Grunnen til at jeg valgte UiS handler blant annet om at studiet her er lagt opp med færre og lengre samlinger. Da blir det ikke så mye reising, sier Haugen, som bor og jobber i Trøndelag.
mann med forkle smiler til kamera
Helge Stokka har undervist i mat og helse i tre-fire år før han nå tar videreutdanningen i faget. Han tror det er veldig viktig for ungdom å kunne lage sin egen mat og vite en del om næringsstoffer som kroppen trenger.

‒  Elevene er ofte veldig engasjerte i det som handler om selve matlagingen og litt mindre når det kommer til teorien. Dermed handler det ofte om å greie å kombinere teori og praksis på en måte som gjør at elevene lærer mest mulig, sier hun.

Til daglig er Haugen å finne i Trøndelag, men da hun skulle velge studiested for videreutdanningen i mat og helse falt valget på UiS og Stavanger.

‒ Grunnen til at jeg valgte UiS handler blant annet om at studiet her er lagt opp med færre og lengre samlinger. Da blir det ikke så mye reising. Det er også praktisk at det går direktefly mellom Trondheim og Stavanger. I tillegg hadde jeg ikke vært i Stavanger før jeg søkte denne utdanningen!

Får du utnyttet arbeidskravene som ligger i utdanningen med egen undervisning i mat og helse?

en mann og en kvinne står på et kjøkken og lager mat
Fra venstre: Trude Stokkan Haugen og Helge Stokka, studenter ved videreutdanningen i mat og helse.

‒ Alle arbeidskravene er veldig praksisnære og oppleves relevante både å utarbeide og bruke i egen undervisning.

Har du gjort noen oppdagelser med tanke på mat og helse-faget i løpet av videreutdanningen?

‒ Mange! Ikke minst hvor stort man kan gjøre faget, altså at man kan trekke inn så mye og spille på tverrfaglighet og få til dybdelæring. Ikke minst er faget ‘mat og helse’ så mye mer enn bare matlaging. Fagets muligheter gjør det enda mer interessant for meg, noe jeg vet også vil smitte over på elevene. Å ta en videreutdanning gir energi. Du treffer nye folk, lærer nye ting, får nye perspektiv og gjør deg nye refleksjoner og tanker. Helt nødvendig for oss lærere, mener jeg.

Helge Stokka er også student ved videreutdanningen. Han har undervist i mat og helse i tre-fire år og tror det er veldig viktig for ungdom å kunne lage sin egen mat og vite en del om næringsstoffer som kroppen trenger.

Som lærer på Bryne var det praktiske hensyn som gjorde at valget falt på UiS med tanke på studiested.

Greier du å utnytte arbeidskravene i videreutdanningen med undervisningssituasjonen din dette skoleåret?

‒ Jeg tar i bruk mye av det jeg lærer med en gang, ja. Spesielt kan jeg trekke fram at jeg har fått god nytte av programmet book creator, og da også som et et verktøy i andre fag. I år har jeg kun én elev og dette er en elev som får tilrettelagt opplæring. Vi to har blitt «You-tubere». Da er det han som filmer og jeg som underviser ham i naturfag, et fag han absolutt ikke var interessert i før vi satte i gang dette prosjektet, men gjennom at vi lager mat og det blir en prosess å følge med på er han blitt interessert. Mat og helse er en god inngang til mange temaer også innenfor andre fag!

Hva ønsker du å få ut av videreutdanningen?

‒ Lære mer om kosthold, praksisarbeid, få gode tips til ressurser, hjelpemidler og gode pedagogiske metoder. Jeg ønsker også å lære mer generelt rundt mat og helse, få bedre innsikt i nasjonale retningslinjer, anbefalinger og ikke minst få lært mer praktisk rundt matlaging selv. Fremfor alt ønsker jeg å ha det kjekt med denne videreutdanningen, og det får jeg til. Dette er nok den gøyeste videreutdanningen jeg har tatt, sier Stokka.

Tekst og foto: Kristin Vestrheim Cranner.

nærbilde av matingredienser og spirer som vokser i glass

Det er mange prosesser som skal til for at vi får mat på bordet. Disse er spennende å følge med på, både for ferske og erfarne!

flere personer på et kjøkken

Studentene er delt inn i arbeidslag med ulike oppgaver.

Flere personer i arbeid på et kjøkken
en kvinne rører med en skje i en liten bolle
mann bruker to skjeer til å porsjonere og forme små deigtopper som han legger på bakepapir

nærbilde av hender som tar en skje med en ingrediens i et glass