Utvidet praksis - hva betyr det for lærerutdanningen?

En ny rapport, utarbeidet av Kunnskapssenter for utdanning (KSU), ser nærmere på begrepet «utvidet praksis» og hva det. Hensikten er å tilby inspirasjon og nye perspektiver for å tenke kreativt og annerledes, sier forfatterne bak rapporten, Morten Njå og Sanna Forsström.

En gruppe mennesker står rundt et bord og en tavle og diskuterer
Rapporten inneholder analyser av studier fra lærerutdanning for barnehage, grunnskole og videregående opplæring. Den gir ulike perspektiver på et utvidet praksisbegrep.(Illustrasjonsfoto: Getty Images)

Praksis er et mangslungent begrep innen pedagogikken, og «utvidet praksis» gjør kanskje ikke bildet umiddelbart klarere?

Denne uken ble en ny rapport klar, som ser nærmere på det sistnevnte begrepet og setter det inn i en forskningssammenheng.

Oversikt og inspirasjon

«Eksempler på utvidet praksis i lærerutdanninger: en tematisk oversikt over studerte praksiser» er en utarbeidet av Kunnskapssenter for utdanning (KSU). Det er førsteamanuensisene Morten Njå og Sanna Forsström ved KSU som har vært ansvarlige for rapporten.

Den er et resultat av et samarbeid med Faglig Råd for lærerutdanning 2025 (FRLU), som har igangsatt et arbeid med å utforske «et utvidet praksisbegrep».

– Hensikten med rapporten er å tilby inspirasjon og nye perspektiver for å tenke kreativt og annerledes om hvordan lærerutdanning kan utformes og gjennomføres,

Et første skritt

Rapporten representerer et første skritt på veien med å utrede hva et «utvidet praksisbegrep» kan være, hvordan det kan være mulig å kategorisere studier, og et første skritt i utvikling av måter å håndtere data på og bruke kunstig intelligens i arbeidet, sier Njå og Forsström videre.

«Eksempler på utvidet praksis i lærerutdanninger: en tematisk oversikt over studerte praksiser» er basert på 600 studier forskerne har identifisert om praksis i lærerutdanning, gjennom databasesøk. Studiene i gjennomgangen er inndelt i åtte hovedtemaer:

• Klasseromssimuleringer
  • Klasseromsutfordringer
  • Fagspesifikt innhold
  • Refleksjon over egen praksis
  • Sammenknytting av teori og praksis
  • Identitetsutvikling og selvfølelse
  • Mangfold, flerkultur og inkludering