Hva er meta-analyse og hvordan kan det brukes i forskning?
Meta-analyse er et fagfelt Kunnskapssenter for utdanning (KSU) satser på. På denne siden finner du...
Nyutdanna lærarar og klasseromsleiing
Mange nyutdanna lærarar strever med klasseromsleiinga. Dette forskingsnotatet presenterer ein studie...
Læreres uformelle læring: forskning fra to tiår
Både formell etterutdanning og uformell læring medfører at dagens lærere er i stadig utvikling også...
Kjønnsforskjeller i episodisk hukommelse
Evnen vår til å hente fram minner om hendelser som har skjedd oss (episoder), er viktig for å...
Likskapar og ulikskapar mellom kjønna
Både i forsking, populærlitteratur og kvardagstale har det vore, og er det, vanleg å lese og høyre...
Seksuell trakassering i høyere utdanning
Internasjonal forskning indikerer ingen nedgang i antall hendelser som involverer seksuell...
Kjønn, nettverk og akademisk ledelse
Denne kunnskapsoversikten konkluderer med at menn i større grad enn kvinner drar nytte av nettverk...
Lærerutdanningene og profesjonsforberedelse av fremtidige lærere
Denne artikkelen ser på sammenhenger mellom lærerutdanningers innhold og organisering og...
Undervisings- og læringssamarbeid i høgare utdanning
Kollegasamarbeid og utarbeiding av felles planar og undervisingsopplegg er ikkje ukjende metodar for...
Undervisningsekspertise i høyere utdanning
Hva kjennetegner god undervisning i høyere utdanning? En endret holdning til undervisning i høyere...
Erfaringsbasert profesjonsutvikling i høyere utdanning
Undervisere ved høyere utdanningsinstitusjoner forventes å drive kontinuerlig profesjonell utvikling...