Barns trivsel i barnehagen

Kunnskapsoversikt som ser nærmere på hvilke fellestrekk det er mellom barnehager der barn trives godt.

Publisert Sist oppdatert

FILIORUM NB-ECEC Elisabeth Tønnessen
Det er viktig med et personal som gir omsorg og emosjonell støtte, og som oppmuntrer til samspill og vennskap mellom barna, viser undersøkelsen. (Illustrasjonsfoto: Elisabeth Tønnessen)

Denne kunnskapsoversikten viser at det er en rekke fellestrekk blant barnehagemiljøene hvor barna trives godt. Fellstrekkene gjelder blant annet barnas selvbestemmelse og personalets omsorg.

De viktigste resultatene kan oppsummeres slik:

  • Forskning på barnehagebarn i Norge viser at 90 prosent av barna trives godt eller noenlunde godt i barnehagen, mens ti prosent av barna forteller at de mistrives.
  • Barnehagemiljøer hvor barn i stor grad trives, kjennetegnes blant annet av at barna får drive med variert og selvbestemt lek sammen med hverandre, med støtte fra personalet.
  • Det er viktig med et personal som gir omsorg og emosjonell støtte, og som oppmuntrer til samspill og vennskap mellom barna.
  • Gode relasjoner mellom personalet og foresatte er også viktig for at barna skal trives i barnehagen.

Det er Læringsmiljøsenteret som er utgiver, men Kunnskapssenter for utdanning (begge ved Universitetet i Stavanger) har stått for gjennomføringen av selve kunnskapsoppsummeringen.

«Barns trivsel i barnehagen. En kunnskapsoversikt» er del av et forskningsprosjekt og en rapportserie om barns trivsel i barnehagen, og skal gi mer kunnskap om barnehagemiljø og barns subjektive opplevelse av egen barnehagehverdag.