
Kunnskapssenter for utdanning
Øker kvaliteten i hele utdanningssektoren – fra barnehage til høyere utdanning
Kunnskapssenter for utdanning (KSU) er et nasjonalt forskningssenter, opprettet og finansiert av Kunnskapsdepartementet. KSU har som mål å øke kvaliteten i hele utdanningssektoren, fra barnehage til høyere utdanning. Ved å samle relevant forskning fra utdanningsfeltet skal vi sikre at du får tilgang til den informasjonen du trenger, når du trenger den.
Våre ressurser
En kunnskapsoversikt gir deg et helhetlig og systematisk overblikk over forskning innenfor et område. Se animasjonsfilm her for mer info.
Vi samler forskningen for deg, slik at du får informasjonen du trenger – enten du er lærer, beslutningstaker eller bare interessert i sektoren.
Aktuelle kunnskapsoversikter
Fordelar og ulemper med å droppe karakterar
Vil eit dempa karakterpress skape mindre stressa og meir motiverte elevar og studentar? Forskinga seier både ja og nei.
Forskning på lærerutdanning i Norden
For første gang er det gjennomført og publisert et levende kart med oversikt over 830 vitenskapelige publikasjoner om læ...
Kan en mini-kvalifikasjon være hel-maks i det lange løp?
Er fleksible utdanninger med mini-kvalifikasjoner et kjærkomment tilskudd til eller en trussel mot de tradisjonelle utda...
Høyere kvalitet i forskning på kvalitet i barnehagen
En ny, systematisk kunnskapsoversikt fra Kunnskapssenter for utdanning og Læringsmiljøsenteret har undersøkt hvilke side...
Hvordan utvikle god erfaringsbasert læring for lærerstudenter?
For at erfaringsbasert læring i lærerutdanningen skal lykkes, må undervisningen være virkelighetsnær, fremme samarbeid b...
Hvordan beholde læreren i jobben?
Et godt skolemiljø med med en tydelig og støttende ledelse kan få lærere til å bli. Lærere som er fornøyde med lønna, bl...
Hva gjør man med elever som slår?
Kunnskapsdepartementet vil lovfeste at lærere kan gripe inn fysisk når elever skader seg selv eller andre, samtidig som ...
Førstegenerasjonsstudentar som akademisk ressurs
Er høgare utdanning best tilpassa akademikarbarn? Amerikanske forskarar meiner utdanningsinstitusjonane må kople førsege...
Oversikt over nordisk forskning om inkludering i skolen viser stor variasjon
En systematisk kartlegging av nordisk forskning på inkludering av elever med særskilte behov, utarbeidet av Kunnskapssen...
Kunst i lærarutdanninga gir kreative lærarar
Lærarstudenter har liten tro på eigne kunstneriske ferdigheiter. Men dersom dei får kunstbasert undervisning i løpet av ...
Hvordan øve lærerstudenter i å tenke kritisk?
Læreplanen slår fast at det er skolens oppgave å utvikle elevenes kritiske tenkning. Da må først lærerutdanningene øve o...
Podkast om digitalisering og yrkesfagene er ute nå
Hvordan bruke digitale hjelpemidler på en god måte i undervisning på yrkesfagene, og hva sier forskningen om dette felte...
Kva kan gjerast for å stansa mobbinga?
I dag, 3. november, er den internasjonale dagen mot vald og mobbing blant barn og unge. Kunnskapssenter for utdanning (K...
Podkast: Å digitalisere skolen i unntakstider
Mange kommuner har arbeidet mye med å utvikle lærernes digitale kompetanse. Den tredje podkasten fra GrunnDig-prosjektet...
Fordelar og ulempar med digital vurdering
Eit nytt forskingsnotat presenterer ein studie som ser på moglege fordelar og ulemper for eleven og læraren ved å bruke ...
Korleis lærer studentar best gjennom praksis?
Praksis er ein viktig del av lærerutdanningane, og noko studentane sjølv ofte ser på som lærerikt og utviklande. Men kva...
Skal tenåringens biologiske klokke bestemme skoletiden?
Bør skoledagen begynne senere for at tenåringene skal få sove ut, eller legger de seg da bare enda senere? Forskningen g...
Fem ulike innfallsvinkler til forskning om psykisk helse innen utdanning
Mange er opptatt av mental helse, og Kunnskapssenter for utdanning (KSU) gir deg her hele fem forskingsnotater fra ulike...
Hva betyr fysisk aktivitet for læringen?
Kan man trene seg smart? To nye fra Kunnskapssenter for utdanning (KSU) ser nærmere på forholdet mello...
God rektor, god skule, god læring
Kor mykje betyr rett person i rektorrolla for kvardagen til både elevar og tilsette ved ein skule? Eit nytt forskingsnot...
Korleis kan ein trygge nyutdanna lærarar i klasseleiing?
Lærarar som er gode på klasseleiing stressar mindre. Utviklingsprogram som skal gjere ferske lærarar trygge i klasseromm...
Forskingsnotat om digitalisering kan vere vegvisar for lærarar og skular
Forskar Synnøve H. Amdam trur det ferskaste forskingsnotatet frå GrunnDig kan hjelpe lærarar og skuleleiarar til å sjå k...
Hvordan bli i stand til å ivareta funksjonshemmede i undervisningen?
Ny forskning ser nærmere på hvordan man i framtiden kan inkludere alle elever i skolen, uavhengig av helsetilstand og ba...
Korleis gjera overgangen frå barne- til ungdomsskulen best mogleg?
Foreldre og skule står sentrale i høve til korleis barn opplever overgangen til ungdomsskulen. Dei kan utgjera ein forsk...
Ikkje-verbal kommunikasjon og morsmål i barnehagen hjelper fleirspråklege barn med å læra
Likevel syner forskinga òg at fleirspråklege barn ikkje alltid får dei same læringsmoglegheitene som einspråklege barn.
Matte + kreativitet = sant
Elevar som blir lært opp til å tenke kreativt, har større sjanse for å gjere det bra i matematikk.
Digitale verktøy kan utvikle elevers algoritmiske tenkning
Programmer som Scratch og andre digitale verktøy brukt av lærere kan være med på å gi elever større forståelse for algor...
Flerspråklige barn får ikke ekstra hjernetrim
40 års forskning viser at flerspråklighet ikke automatisk gjør deg smartere. Ettspråklige og flerspråklige barn prestere...
LHBTQ-ungdommer risikerer trakassering i skolen
Å identifisere seg som lesbisk, homofil, bifil, transkjønnet og/eller queer er i seg selv tilstrekkelig for å bli utsatt...
Fleirkulturelle barnehagar - korleis skape eit positivt læringsmiljø?
Barnehagelærarar som gir kjenslemessig støtte, er varme og tydelege, legg til rette for leik og læring mellom barn av ul...
Barnehageleder kjenner igjen mange av problemstillingene som tas opp i KSUs kunnskapsoversikt om flerspråklige barn i barnehage
Kunnskapsoversikten bekrefter mye av det vi allerede jobber med. Samtidig gir den oss noen nye perspektiver, sier Carina...
Fordeler og ulemper med nettbrett – dette mener elevene
Mange foreldre og politikere mener mye om digitaliseringen i skolen, ikke minst om elevenes omfattende skjermbruk. Men h...
Er framtidens lærere forberedt på å snakke om sex?
Norske lærere etterlyser en styrking av seksualundervisningen i utdanningen. Forskning viser at problemet er globalt: Læ...
Må man være fra middelklassen for å gjøre det bra på universitetet?
Debatten går om de såkalte «førstegenerasjonsstudentene» i Norge - studenter med foreldre uten høyere utdanning. Bør nor...
Hva er årsaken til at lærere slutter eller skifter jobb?
Såkalt lærerutskifting er et komplekst tema som henger sammen med både lønnsutvikling og trivsel. Et nytt forskningsnota...
Korleis blir stordata nytta i høgare utdanning?
Sjølv om høgskular og universitet ofte nyttar såkalla stordata, veit studentar og tilsette lite om sjølve bruken av denn...
Hvordan kan skolen hjelpe elever som har lite av både leseferdigheter og leselyst?
Ifølge ny forskning har tiltak som skal motivere til lesing og styrke leseferdighetene positiv effekt på elevers leseutv...
Sosialpsykologiske tiltak kan gi betre studieresultat
Eit nytt, systematisk kunnskapsoversyn har sett nærare på samanhengen mellom sosialpsykologiske tiltak og studiegjennomf...
Hvordan lærer lærere etter at utdannelsen er unnagjort?
Både formell etterutdanning og uformell læring medfører at dagens lærere er i stadig utvikling også etter at de er ferdi...
Forskningsprosjekter vi er involvert i
Nyheter fra KSU
Mobbing i barnehagen - kva veit me og kva kan me gjera?
Kva finst av kunnskap om mobbing i barnehagen og korleis blir fenomenet diskutert i den norske barnehagekonteksten? Fo...
Max Thijssen er ny førsteamanuensis ved KSU
Nederlenderen med doktorgrad i økonomi skal jobbe med kunnskapsoppsummeringer innen utdanningsvitenskap, med særlig vekt...
Webinar om skole-hjem-samarbeid
Vi vet at skole-hjem samarbeid er svært viktig for elevers trivsel og læring i skolen, men likevel er dette et samarbeid...
Aller første artikkel publisert på KSUs nye, digitale forskningsstidsskrift
Nordic Journal of Systematic Reviews in Education (NJSRE) har kommet med sin første publisering.
Hvilke roller inntar lærere, foreldre og elever under utviklingssamtaler?
En ny, systematisk kunnskapsoversikt fra Kunnskapssenter for utdanning (KSU) og Læringsmiljøsenteret ser nærmere på hva ...
Forskning på lærerutdanning i Norden: Praktiske og estetiske fag får mindre oppmerksomhet enn realfag
En ny oversikt viser at forskning på lærerutdanningene konsentrerer seg om grunnskole og realfag. Praktiske og estetiske...
Prosjektet «Fra elev til student» hjelper nye studenter med overgangen til ny tilværelse
Overgangen fra elevtilværelse til studentliv er ikke bare enkel. Studenter som ikke står løpet ut og tar eksamen er en u...
Slik kan rektor hjelpast
Det kan vera tøft å vera rektor. Korleis kan arbeidet gjerast lettare? Her er nokre framlegg, basert på forsking.
KSU-leiar Elaine Munthe i Debatten om norsk skule
Går norsk skule i rett retning, var temaet. Professor og senterleiar Elaine Munthe ved Kunnskapssenter for utdanning (KS...
Enrico Pollarolo ny medarbeider i KSU
Har startet i en midlertidig stilling som forsker ved Kunnskapssenter for utdanning, der han skal jobbe med NB-ECEC-pros...
Tenkande klasserom - korleis læra bort matematikk ved at elevar og studentar sjølv er kreative og aktive
Undervisingsmodellen Tenkande klasserom blir meir og meir brukt innan matematikk, både i grunnopplæringa og i høgare utd...
KSU-leder Elaine Munthe i Khrono-debatt om lærerrekruttering
Frokostmøte om hvordan Norge skal utdanne lærere for framtidas skole sendes på nett. Senterleder Elaine Munthe er blant ...
Systematiske kunnskapsoversyn skal få fleire studentar til å fullføra
Internasjonal forsking, i form av kunnskapsoversyn og forskingsnotat, skal brukast for å auka gjennomstrøyminga ved Univ...
Serap Keles i kvalifiseringsstilling som professor ved KSU
KSUs dyktige medarbeider sier hun i fortsettelsen ønsker å bidra til å øke KSUs nasjonale og internasjonale forskningssa...
Hvordan beholde lite motiverte lærere?
En fersk undersøkelse viser at høstens lønnsoppgjør svekket motivasjonen til ni av ti lærere. Men betyr lønn alt? KSU ha...
Se opptak av webinaret «Hva er hensiktsmessig bruk av digital teknologi i skolen»
Fikk du ikke med deg webinaret, kan du se video-opptak av det her.
Se video-opptak av webinaret “Making teaching attractive” her
Opptaket av KSUs webinar 24. januar er nå tilgjengelig.
Skandinavisk barnehageforskning: Flere publikasjoner, høyere kvalitet og mer fra Norge
I tillegg er det nå flere forskere som bruker kvantitativ metode og flere studier med fokus på de yngste barna. Det vise...
Hvordan bruke forskning i barnehager, skoler og lærerutdanninger?
Kunnskapssenter for utdanning (KSU) arrangerte denne uken arbeidsseminar i Stavanger. Seminaret er oppstarten til det so...
Gjør kunst barn til bedre elever?
Kunnskapssenter for utdanning er i gang med å undersøke hva forskning sier om sammenhengen mellom kunst i skolen og barn...
Evaluering av lektorutdanningene offentliggjort i dag
Rapporten fra arbeidet med å evaluere lektorutdanningen for trinn 8-13 er lagt fram. NOKUT-komiteen peker på fire område...
Ling Guo er KSUs nye postdoktor
Skal jobbe med systematiske kunnskapsoversikter innen spesialpedagogikk de neste to årene.
Vil du helst studera på campus eller frå sofaen?
Meiningane er delte - Kunnskapssenter for utdanning gir deg forsking om det omdiskuterte temaet.
SpedAims-prosjektet presentert på konferanse i Belgia
Serap Keles, førsteamanuensis ved Kunnskapssenter for utdanning (KSU), la fram protokollen til den systematiske kunnskap...
Turnus-tenesta slit på annankvar lege - forsking seier meditasjon kan hjelpa stressa medisinstudentar
Éin av to legar seier dei har fått dårlegare psykisk helse i løpet av turnusperioden. Kortvarige og individfokuserte min...
Frisk debatt om lærerrekruttering på Arendalsuka
Utgangspunktet var forskningsbasert, og selv om diskusjonen til tider hadde høy temperatur, klarte debattantene å kombin...
Lærerutdanning i Norden - Hva forskes det på?
Hva slags forskning er gjort på lærerutdanning i Norden? Hva finner vi av likheter og forskjeller mellom landene? Svaren...
Tv-debatt: Er sommarferien for lang?
KSU-leiar Elaine Munthe stilte opp då TV2 ville ha eit forskingsblikk på om sommerferien for norske skuleelevar burde vo...
KSU-medarbeidere satte sitt preg på NKUL-konferansen i Trondheim
Fullt hus i NTNUs storsal da Sanna E. Forsström, Morten Njå og flere andre i GrunnDig-prosjektet holdt åpningsforedraget...
Terri Pigott i gang som professor 2 ved KSU
Professoren frå Georgia State University starta denne veka som KSUs nyaste ressurs på meta-analysar og systematic review...
KSU og Filiorum var med da Forandringsfabrikken lanserte rapport om barns opplevelse av barnehagen
I rapporten «Trygt for oss» har 722 barnehagebarn delt sine erfaringer og gitt råd om hva som er en trygg barnehage for ...
Forskingsnotat om digitalisering kan vere vegvisar for lærarar og skular
Forskar Synnøve H. Amdam trur det ferskaste forskingsnotatet frå GrunnDig kan hjelpe lærarar og skuleleiarar til å sjå k...
Debatt: Skoleferie og skoleforskning
Debatten om organisering av skoleåret har pågått den siste uken, og KSU har bidratt med et forskningsmessig blikk i disk...
Astrid Guldbrandsen ny ansatt ved KSU
Startet som førsteamanuensis ved Kunnskapssenter for utdanning 1. april.
Faller flere ut av studiene som følge av koronaen?
Studentorganisasjonene er bekymret over tilbakemeldinger fra studenter, der flertallet mener nettundervisningen har vært...
Rapport: Vi har fått mer og bedre barnehageforskning
Forskningsstudiene på barnehagefeltet i Skandinavia har blitt flere og har fått høyere kvalitet, viser en rapport Kunnsk...