Kunnskapssenter for utdanning

Vi styrker kunnskapsgrunnlaget for fremtidens utdanning gjennom å oppsummere og formidle forskning.

Det foregår mye forskning innen utdanning, og det kan være vanskelig å ha oversikten og å vurdere kvaliteten på alt som er tilgjengelig.
Kunnskapssenter for utdanning (KSU) er et nasjonalt forskningssenter i utdanningen ved Universitetet i Stavanger. Vi spesialiserer oss på systematiske kunnskapsoppsummeringer i utdanningsfeltet. Det innebærer at vi samler, vurderer og oppsummerer tilgjengelig forskning innen ulike tema.  
Systematiske kunnskapsoppsummeringer gir en helhetlig oversikt over hva som er undersøkt, peker på sammenhenger og avdekker hvor det fortsatt mangler kunnskap. 
Dette er viktig for forskningspolitikk, nyttig for forskere og verdifullt for alle som arbeider med utdanning.

Våre mål er å bidra til en kunnskaps- og forskningsbasert praksis, øke kvaliteten i utdanningen, og styrke kunnskapsgrunnlaget for politiske beslutninger.

Senterleder Oddny Judith Solheim
KSU vil styrke fremtidens utdanning

Kunnskapssenter for utdanning (KSU) er et nasjonalt forskningssenter, opprettet og finansiert av Kunnskapsdepartementet.  Vi skal formidle forskningsbasert kunnskap på måter som vekker interesse for og anvendelse av kunnskapsoversikter i utdanningen. Våre ansatte har bred og variert spesialisering innen systematiske kunnskapsoppsummeringer, skole og utdanning, kunnskapsmegling og forskningsformidling. Les mer om KSU og møt våre ansatte.

Dette gjør vi:

Hva er en kunnskapsoversikt?

En kunnskapsoversikt gir deg et helhetlig og systematisk overblikk over forskning innenfor et område.
Metoden kjennetegnes av en vitenskapelig tilnærming som vektlegger systematikk, åpenhet om metodiske valg og grundig vurdering av kunnskapsgrunnlaget.

Lær mer om systematiske kunnskapsoppsummeringer.

Aktuelle kunnskapsoversikter:

Hva kjennetegner forskning på livsmestring?

Og hvordan defineres, forstås, og jobbes det med det i skolen? Det vil stipendiat Lone Hvalby finne ut av i sitt doktorg...

Bruk av ChatGPT i høyere utdanning – muligheter og utfordringer

En ny, systematisk kunnskapsoversikt ser nærmere på forskning om bruk av Chat GPT i høyere utdanning. Utdanningssektoren...

Skandinavisk barnehageforskning gjennom 16 år: Trender, mangler og muligheter

Forskere ved Kunnskapssenter for utdanning og Filiorum - Senter for barnehageforskning har i samarbeid publisert en kunn...

Hvordan takle overgangen fra barne- til ungdomsskolen

Å gå fra å være barn til ungdom er ingen spøk, ei heller å gå fra barneskolen til ungdomsskolen. Men det finnes råd, og ...

Hvordan få elever til å bli engasjerte medborgere?

Læreplanen slår fast at skolen skal stimulere elevene til å bli aktive medborgere. Men det holder ikke å lære bort fakta...

Skandinavisk barnehageforskning: Forskere fra Danmark, Sverige og Norge kommenterer årets rapport

Den nye NB-ECEC-rapporten omhandler barnehageforskning i Skandinavia publisert i 2021. Kartleggingen viser at antall pub...

Kva er god masteroppgåve-rettleiing?

Fleire studentar skriv masteroppgåve. Kva må til for at rettleiinga av oppgåva skal bli best mogleg?

Holdningene til skolefravær blant skoleansatte fagpersoner

En ny, systematisk kunnskapsoversikt er den første i sitt slag som kartlegger den eksisterende forskningen på fagpersone...

Fordelar og ulemper med å droppe karakterar

Vil eit dempa karakterpress skape mindre stressa og meir motiverte elevar og studentar? Forskinga seier både ja og nei.

Mobbing i barnehagen - kva veit me og kva kan me gjera?

Kva finst av kunnskap om mobbing i barnehagen og korleis blir fenomenet diskutert i den norske barnehagekonteksten? Fo...

Hvilke roller inntar lærere, foreldre og elever under utviklingssamtaler?

En ny, systematisk kunnskapsoversikt fra Kunnskapssenter for utdanning (KSU) og Læringsmiljøsenteret ser nærmere på hva ...

Forskning på lærerutdanning i Norden

For første gang er det gjennomført og publisert et levende kart med oversikt over 830 vitenskapelige publikasjoner om læ...

Kan en mini-kvalifikasjon være hel-maks i det lange løp?

Er fleksible utdanninger med mini-kvalifikasjoner et kjærkomment tilskudd til eller en trussel mot de tradisjonelle utda...

Høyere kvalitet i forskning på kvalitet i barnehagen

En ny, systematisk kunnskapsoversikt fra Kunnskapssenter for utdanning og Læringsmiljøsenteret har undersøkt hvilke side...

Hvordan utvikle god erfaringsbasert læring for lærerstudenter?

For at erfaringsbasert læring i lærerutdanningen skal lykkes, må undervisningen være virkelighetsnær, fremme samarbeid b...

Systematiske kunnskapsoversikter gir deg oversikt over hva vi vet, og hvor vi trenger mer forskning

Kunnskapsoversikter av høy kvalitet har stor betydning. Kunnskapsoversikter over utdanningsforskning er viktige for fors...

Hvordan beholde læreren i jobben?

Et godt skolemiljø med med en tydelig og støttende ledelse kan få lærere til å bli. Lærere som er fornøyde med lønna, bl...

Hva gjør man med elever som slår?

Kunnskapsdepartementet vil lovfeste at lærere kan gripe inn fysisk når elever skader seg selv eller andre, samtidig som ...

Førstegenerasjonsstudentar som akademisk ressurs

Er høgare utdanning best tilpassa akademikarbarn? Amerikanske forskarar meiner utdanningsinstitusjonane må kople førsege...

Oversikt over nordisk forskning om inkludering i skolen viser stor variasjon

En systematisk kartlegging av nordisk forskning på inkludering av elever med særskilte behov, utarbeidet av Kunnskapssen...

Forskningsprosjekter vi er involvert i:

Nyheter fra KSU:

Finner skoleforskningen veien til klasserommet?

Forskning er viktig i skolen, men lærerne trenger tid, strukturer og kompetanse for å bruke forskning på en god måte. De...

– Lærere skal ikke være supermennesker

Etter 23 år har Bjørn Christian Borg ingen plan om å forlate læreryrket. Forholdet til elevene er noe av det viktigste f...

UiS får fornyet tillit: Fortsetter arbeidet med nordisk barnehageforskningsdatabase

Barnehageforskningsmiljøet ved Universitetet i Stavanger, med Kunnskapssenter for utdanning (KSU) i spissen, har fått fo...

Ny kunnskap om dataspill i leseundervisningen

Morten Njå har forsket på spillet GraphoGame.

Forskning i bruk - hva betyr det, da?

En av de ledende på feltet i verden, Mark Rickinson, fikk møte ansatte i skole og barnehage og høre deres erfaringer om ...

Bruk av ChatGPT i høyere utdanning – muligheter og utfordringer

En ny, systematisk kunnskapsoversikt ser nærmere på forskning om bruk av Chat GPT i høyere utdanning. Utdanningssektoren...

Hvordan få elever til å bli engasjerte medborgere?

Læreplanen slår fast at skolen skal stimulere elevene til å bli aktive medborgere. Men det holder ikke å lære bort fakta...

Skandinavisk barnehageforskning: Forskere fra Danmark, Sverige og Norge kommenterer årets rapport

Den nye NB-ECEC-rapporten omhandler barnehageforskning i Skandinavia publisert i 2021. Kartleggingen viser at antall pub...

Evaluering av modulforsøket - modulstrukturert opplæring for voksne: Et godt grunnlag for veien videre

Fra august 2024 skal 13 lærefag tilbys som moduler for voksne i videregående opplæring. I dag ble evalueringsrapportene ...

Forskningsprosjekt skal undersøke hva som skaper godt samarbeid mellom barnehager og flerspråklige foreldre

Hvilke faktorer gjør at forholdet fungerer bra mellom barnehagen og flerspråklige foreldre? En kommende, systematisk kun...

Mobbing i barnehagen - kva veit me og kva kan me gjera?

Kva finst av kunnskap om mobbing i barnehagen og korleis blir fenomenet diskutert i den norske barnehagekonteksten? Fo...

Hvilke roller inntar lærere, foreldre og elever under utviklingssamtaler?

En ny, systematisk kunnskapsoversikt fra Kunnskapssenter for utdanning (KSU) og Læringsmiljøsenteret ser nærmere på hva ...

Forskning på lærerutdanning i Norden: Praktiske og estetiske fag får mindre oppmerksomhet enn realfag

En ny oversikt viser at forskning på lærerutdanningene konsentrerer seg om grunnskole og realfag. Praktiske og estetiske...

Slik kan rektor hjelpast

Det kan vera tøft å vera rektor. Korleis kan arbeidet gjerast lettare? Her er nokre framlegg, basert på forsking.

Tenkande klasserom - korleis læra bort matematikk ved at elevar og studentar sjølv er kreative og aktive

Undervisingsmodellen Tenkande klasserom blir meir og meir brukt innan matematikk, både i grunnopplæringa og i høgare utd...

Hvordan beholde lite motiverte lærere?

En fersk undersøkelse viser at høstens lønnsoppgjør svekket motivasjonen til ni av ti lærere. Men betyr lønn alt? KSU ha...

Skandinavisk barnehageforskning: Flere publikasjoner, høyere kvalitet og mer fra Norge

I tillegg er det nå flere forskere som bruker kvantitativ metode og flere studier med fokus på de yngste barna. Det vise...

Gjør kunst barn til bedre elever?

Kunnskapssenter for utdanning er i gang med å undersøke hva forskning sier om sammenhengen mellom kunst i skolen og barn...

Vil du helst studera på campus eller frå sofaen?

Meiningane er delte - Kunnskapssenter for utdanning gir deg forsking om det omdiskuterte temaet.

Turnus-tenesta slit på annankvar lege - forsking seier meditasjon kan hjelpa stressa medisinstudentar

Éin av to legar seier dei har fått dårlegare psykisk helse i løpet av turnusperioden. Kortvarige og individfokuserte min...