Slik kan vi forberede lærerstudentene.

Mange lærerstudenter ser på seg selv som enspråklige, til tross for at de snakker flere språk. Og at de kommer til å undervise i en enspråklig skole, til tross for at de mest sannsynlig kommer til å undervise i flerspråklige klasserom i framtiden.
Disse funnene kommer fram i doktorgradsavhandlingen “Pre-service teachers’ first encounter with multilingualism in field placement, av Jonas Yassin Iversen ved Høgskolen i Innlandet, omtalt i forskning.no.
Iversen viser til den nye læreplanen, som sier at alle elever skal erfare at det å kunne flere språk skal være en ressurs i skolen.
“Siden klasserommene blir stadig mer flerspråklige, er det viktig at lærerutdanningene tilpasser seg og utdanner lærerstudenter som kan dra veksler på flerspråkligheten til elevene for å støtte og fremme læring,” uttaler Iversen til forskning.no.
Han legger til at lærerutdanningens oppgave er å gi studentene kompetanse som gjør dem i stand til å se flerspråklighet som en ressurs. Et viktig poeng her er at praksislærerne i større grad blir kjent med arbeidet som rettes mot lærerstudentene på campus.